CONSTRUINDO UM INDICADOR DE ACESSIBILIDADE AOS PORTOS PÚBLICOS BRASILEIROS
Building an accessibility indicator for Brazilian public ports
DOI:
https://doi.org/10.32360/acmar.v56i2.80771Abstract
Ports play a strategic role in Brazil's economic growth. The increase in maritime imports and exports has generated a growing demand for these services; however, logistical and transportation inefficiencies have hindered port operations. Thus, this paper develops a comprehensive accessibility index for Brazilian ports considering factors such as draft depth, connectivity with other modes of transportation, distance to state capitals, and quality of access roads, aiming to identify ports with the best accessibility in the country. Among the results, it was
identified that the most accessible ports include Santos, Itaguaí, Rio de Janeiro, Paranaguá, São Sebastião, and Itaqui, with an accessibility index above 0.60. On the other hand, ports such as Areia Branca, Ilhéus, Santana, Maceió, Recife, Aratu, and Santarém presented the worst results, with indices below 0.40. This highlights the importance of solid infrastructure and market potential to improve accessibility. Additionally, the need for investments in waterway transportation infrastructure, especially in draft depth, was observed. Ports like Pelotas, Porto Alegre, and Estrela were identified with the shallowest drafts, registering extremely low accessibility indices (0.03 and 0.00). These results have significant implications for guiding future investments and improvements in Brazil's port infrastructure, aiming to enhance accessibility and stimulate the country's maritime trade.
Keywords: Accessibility Index; Brazil; New Economic Geography
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Arquivos de Ciências do Mar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).