CONSTRUINDO UM INDICADOR DE ACESSIBILIDADE AOS PORTOS PÚBLICOS BRASILEIROS

Building an accessibility indicator for Brazilian public ports

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32360/acmar.v56i2.80771

Abstract

Ports play a strategic role in Brazil's economic growth. The increase in maritime imports  and exports has generated a growing demand for these services; however, logistical and  transportation inefficiencies have hindered port operations. Thus, this paper develops a  comprehensive accessibility index for Brazilian ports considering factors such as draft depth,  connectivity with other modes of transportation, distance to state capitals, and quality of access  roads, aiming to identify ports with the best accessibility in the country. Among the results, it was
identified that the most accessible ports include Santos, Itaguaí, Rio de Janeiro, Paranaguá, São  Sebastião, and Itaqui, with an accessibility index above 0.60. On the other hand, ports such as Areia  Branca, Ilhéus, Santana, Maceió, Recife, Aratu, and Santarém presented the worst results, with indices below 0.40. This highlights the importance of solid infrastructure and market potential to  improve accessibility. Additionally, the need for investments in waterway transportation  infrastructure, especially in draft depth, was observed. Ports like Pelotas, Porto Alegre, and Estrela  were identified with the shallowest drafts, registering extremely low accessibility indices (0.03 and 0.00). These results have significant implications for  guiding future investments and improvements in Brazil's port infrastructure, aiming to enhance accessibility and stimulate the country's maritime trade.

Keywords: Accessibility Index; Brazil; New Economic Geography

Author Biographies

Rodrigo da Rocha Gonçalves, Universidade Federal do Rio Grande

Doutorado em Economia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul-PUC/RS (2018). Atualmente é Professor Adjunto da Universidade Federal do Rio Grande-FURG, Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Economia Aplicada - PPGE/FURG. Coordenador do Núcleo de Economia Regional, Urbana e Ambiental (NERUA/FURG). Atua nas seguintes áreas: Economia Regional, Economia da infraestrutura, Economia Costeira e Marinha, Economia do Setor Público e Desenvolvimento Regional e Sustentável.

Guilherme Pinto, Marinha do Brasil

Oficial Intendente da Marinha do Brasil, Doutor em Economia pelo PPGE\PUC-RS e Mestre em Economia Aplicada pelo PPGOM\UFPEL. Pesquisador do Grupo Economia do Mar (GEM), Laboratório de Economia Regional (LabReg-UFPEL) e Núcleo de Economia Regional, Urbana e Ambiental (NERUA-FURG). Pesquisa nas áreas de Economia de Defesa e Economia do Mar com ênfase na utilização da metodologia tipo Insumo Produto (I-O) com Equilíbrio Geral computável (EGC).

 

Regina Ávila Santos, Universidade de São Paulo

Doutoranda em Economia Aplicada, pela Universidade de São Paulo (ESALQ/USP). Mestre em Economia Aplicada, pelo Programa de Pós-graduação em Economia Aplicada - PPGE/FURG (2019). Bacharel em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Sergipe (2013). Possui experiência nos setores: financeiro e serviços. Atualmente, faz parte do quadro de professores orientadores do MBA da ESALQ/USP no curso de Data Science e Analytics. É pesquisadora associada do Núcleo de Economia Regional, Urbana e Ambiental (NERUA/FURG). Foi pesquisadora voluntária na Unidade de Pesquisa em Economia Costeira e Marinha (UPEC Mar).

Published

2023-12-07