IMPACTS OF THE THESES AND DISSERTATIONS OF INFORMATION SCIENCE GRADUATE PROGRAM OF THE UFMG:
from reading data on Mendeley to citations on Google Scholar
DOI:
https://doi.org/10.32810/2525-3468.ip.v4i2.2019.42444.11-31Keywords:
Grey literature., Theses and Dissertations., Open access., Digital Library of Theses and Dissertations., Altmetrics., Academic impact and social impact.Abstract
The aim was to analyze the academic and social impacts of the theses and dissertations of the Graduate Program in Information Science of the Federal University of Minas Gerais, defended between 2002 and 2018 and available at the UFMG Digital Library of Theses and Dissertations. The research is characterized as descriptive, exploratory and quantitative and qualitative, using bibliometric and altmetric methods. The sample consisted of 296 dissertations and 150 theses. Google Scholar (GS) was used to measure the academic impact measured in citations and the benchmark manager Mendeley for the social impact of markup and reader count indicators. The 296 dissertations received 899 citations and the 150 theses received 1,013 citations in the GS. We identified 60 dissertations and 40 theses marked in Mendeley. The dissertations accumulated a total of 295 readers and the theses 410 readers in Mendeley. The use of Google Scholar and Mendeley allowed us to point out the access and visibility of theses and dissertations and a significant academic and social impact. Although open access has made theses and dissertations more accessible, there is still a small citation rate for both theses and dissertations.
Research funding: CNPq Chamada Universal, Processo: 426777/2016-6
Downloads
References
BARROS, M. Altmetrics: métricas alternativas de impacto científico com base em redes sociais. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 20, n. 2, 2015.
BANGANI, S. The impact of electronic theses and dissertations: a study of the institutional repository of a university in South Africa. Scientometrics, v. 115, n. 1, p. 131-151, 2018. Disponível em: http://journal.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2007v12nesp1p1/435. doi.org/10.1007/s11192-018-2657-2. Acesso em: 20 set. 2019.
BORBA, V. R.; ALVAREZ, G. R.; CAREGNATO, S. E. Análise Altmétrica da Produção Científica das Revistas brasileiras em Ciência da Informação Qualis A1 (2011-2017) no Mendeley. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, v. 24, n. 55, p. 1–20, 6 maio 2019.
CINTRA, P. R. et al. Avaliação do impacto do acesso aberto em periódicos da área da Ciência da Informação: uma análise de indicadores bibliométricos e altmétricos. 2017. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/8552. Acesso em: 20 set. 2019.
FERRERAS-FERNANDEZ, T.; GARCIA-PENALVO, F. J.;MERLO-VEGA, J. A. Open access repositories as channel of publication scientific grey literature. Proceedings of the 3rd international conference on technological ecosystems for enhancing multiculturality, Porto, Portugal, October 07–09, 2015. p. 419-426
GOMES, S .L. R.; MENDONÇA, M .A. R. M.;SOUZA, C. M. Literatura cinzenta. In: Fontes de Informação especializada: características e utilização. 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2000. p. 97 -103
GOUVEIA, F. C. Altmetria: métricas de produção científica para além das citações. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, p. 214-227, maio 2013.
GUEDES, V. ; BORCHIVER, S. Bibliometria: uma ferramenta estatística para a gestão da informação e do conhecimento, em sistemas de informa, de comunicação e de avaliação científica e tecnológica, In: CINFORM ENCONTRO NACIONAL DE CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 6, 200, Salvador. Anais... Salvador: ICI/UFBA, 2005. p.1-18.
KONKIEL, S.; SCHERER, D. New opportunities for repositories in the age of altmetrics. Bulletin of the American Society for Information Science and Technology, v. 39, n. 4, p. 22-26, Apr./May 2013. Disponível em: http://www.asis.org/Bulletin/Apr -13/AprMay13_Konkiel_Scherer.html. Acesso em: 27 set. 2019. DOI: 10.1002/bult.2013.1720390408
KOUSHA, K.; THELWALL, M. Can Google Scholar and Mendeley help to assess the scholarly impacts of dissertations? Journal of Informetrics. v. 13. 2019 p. 467–484. DOI: https://doi.org/10.1016/j.joi.2019.02.009.
LIMA, R.; VELHO, L.; FARIA, L. Bibliometria e avaliação da atividade científica: um estudo sobre o índice h. Belo Horizonte, Perspectivas em Ciência da Informação v.17, n. 3, 2012, p.3-17
MOHAMMADI, E.; THELWALL, M.; KOUSHA, K. Can Mendeley bookmarks reflect readership? A survey of user motivations. Journal of the Association for Information Science and Technology, v. 67, n. 5, p. 1198-1209, 2016.
MUELLER, S. P. M. O círculo vicioso que prende os periódicos nacionais. Datagramazero, n. 0, dez. 1999. Disponível em: http://www.dgz.org.br/dez99/Art_04.htm. Acesso em: 09 set. 2019.
NASCIMENTO, A. G. Altmetria para bibliotecários: guia prático de métricas alternativas para avaliação da produção científica. São Paulo: Scortecci, 2017.146 p.
PAVÃO, C. G. Contribuição dos repositórios institucionais à Comunicação Científica: um estudo na Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Dissertação ( Mestrado em Ciência da Informação), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010. Disponível em: http://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/20932. Acesso em: 20 set. 2019.
POBLACIÓN , D. A. Literatura cinzenta ou não convencional : um desafio a ser enfrentado. Ciência da Informação, v. 21, n. 3, p. 243–246, 1992. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/index.php/ciinf/article/view/442. Acesso em: 20 set. 2019.
PRIEM, J. et al. Altmetrics. a manifesto. 26, oct. 2010. Disponível em: http://altmetrics.org/manifesto/. Acesso em: 28 set. 2019.
PRIEM, J.; HEMMINGER, B. M. Scientometrics 2.0: new metrics of scholarly impact on the social Web. First Monday, v. 15, n. 7, July 2010. Disponível em: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/2874/2570. Acesso em: 28 set. 2019.
RODRIGUES, K. O.; OLIVEIRA, M. Fatores que influenciam o comportamento de citação de docentes-pesquisadores do campo da Cancerologia brasileira. 2017. 229, [96] f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Ciência da Informação. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-AV3HA9. Acesso em: 3 jun. 2019.
SOUZA, I. V. Altmetria: métricas alternativas do impacto da comunicação científica. 2014. 104 f Dissertação ( Mestrado em Ciência da Informação) – Instituto de Arte e Comunicação Social, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2014.
SOUZA, I.V. Métricas da comunicação científica na web: breve histórico da altmetria. In: ARAUJO, R. F. (Coord.) Estudos métricos da informação na Web: atores, ações e dispositivos informacionais. Maceió: Edufal, 2015. 210 p.
SUGIMOTO, C. R. et al. Scholarly use of social media and altmetrics: a review of the literature. Journal of the Association for Information Science and Technology, v. 68, n. 9, p. 2037-2062, 2017.
VANTI, N.; SANZ-CASADO, E. Altmetria: a métrica social a serviço de uma ciência mais democrática. Transinformação, v. 28, n. 3, p. 349-358, 2016.
VANZ, S. A. S.; CAREGNATO, S. E. Estudos de citação: uma ferramenta para entender a comunicação científica. Em Questão: Revista da Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação da UFRGS. Porto Alegre, RS. v. 9, n. 2 (jul./dez. 2003), p. 295-307, 2003
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.