Analysis of the use of soft systems methodology in theses in the Information Science field

Authors

  • Cássia Regina Bassan de Moraes Universidade Estadual Paulista
  • Leonardo Pereira Pinheiro de Souza Universidade Estadual Paulista

DOI:

https://doi.org/10.36517/2525-3468.ip.v5i2.2020.60108.32-55

Keywords:

Metodologia de Sistemas Soft, Estudo de escopo., Visão sistêmica

Abstract

There is a large volume of work in Information Science addressing organizational context and complex social situations. These contexts, composed of heterogeneous elements, such as people, processes, cultures and the like, are difficult to understand using quantitative methods. Some Information Science researchers are using the Soft Systems Methodology to understand how information and knowledge systemically aggregate elements of these contexts, elucidating gaps and proposing solutions. This methodology is based on a dialog between subjects involved in the problematic situation for a holistic understanding of it. Being non-prescriptive, the methodology in question provides guidelines, but allows flexibility as to the mode and scope of application. Thus, it aims to investigate the use of the methodology aforementioned in theses of the Information Science programs best rated by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, highlighting correlations in these works between the Soft Systems Methodology and various fields of Science Information. Therefore, the scope study method is used to perform a bibliographic mapping. As a result, it was found that the methodology considered is used in conjunction with the most diverse themes, both those focused on management, as well as more traditional ones, such as documentation, with a growth potential for their employment, as it adapts well to different types of research, especially those that consider reality as a complex social system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cássia Regina Bassan de Moraes, Universidade Estadual Paulista

Doutora e mestre em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Campus de Marília. Graduação em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Campus de Assis. Docente do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação na Unesp - Marília - SP. Atualmente exerce o cargo de Diretora da Faculdade de Tecnologia de Garça (FATEC - Garça). Experiência na área de Psicologia Organizacional, atuando principalmente nos seguintes temas: administração; gestão de pessoas, cultura organizacional, comportamento, ambiente informacional, informação e gestão do conhecimento nas organizações. Membro do Grupo de Pesquisa "Informação, Conhecimento e Inteligência Organizacional" da FFC - Unesp-Marília.

Leonardo Pereira Pinheiro de Souza, Universidade Estadual Paulista

Doutorando em Ciência da Informação na UNESP, campus de Marília. Mestre em Ciência da Informação pela UNESP. Membro do grupo de pesquisa Informação, Conhecimento e Inteligência Organizacional, do departamento de Ciência da Informação da UNESP, campus de Marília. Pós-graduado lato sensu em Computação - Desenvolvimento de Software para Web pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR). Graduado em Análise e Desenvolvimento de Sistemas pela Faculdade Estadual de Tecnologia- FATEC Garça, em 2012.

References

ALMEIDA JÚNIOR, O. F. de. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, S.; SANTOS NETO, J. A. dos; SILVA, R. J. da (org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABECIN, 2015. p. 9- 32.
ARKSEY, H.; O'MALLEY, L. Scoping studies: towards a methodological framework. International Journal of Social Research Methodology, v. 8, n. 1, p. 19-32, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1080/1364557032000119616. Acesso em: 30 mar. 2020.
BARBOZA. E. L. Contribuições dos fluxos de informação para o turismo de Bonito-MS. 2019. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2019.250 f.
BELLINI, C. G. P.; RECH, I.; BORENSTEIN, D. Soft Systems Methodology: uma aplicação no "pão dos pobres" de Porto Alegre. RAE electron. São Paulo, v. 3, n. 1, jun. 2004 .Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-56482004000100007&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 02 maio 2009.
CHECKLAND, P. Systems thinking, systems practice. Chichester: John Wiley & Sons, 1981.
______. From optimizing to learning: a development of systems thinking for the 1990s. Journal of the Operational Research Society, v. 36, n. 9. p. 757-767,
1985a.
______. Achieving 'desirable and feasible' change: an application of soft systems methodology. Journal of the Operational Research Society, v. 36, n. 9. p. 821-
831, 1985b.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Relatório da Avaliação Quadrienal 2017: Comunicação e Informação. Brasília: 2017. Disponível em: https://capes.gov.br/images/stories/download/avaliacao/relatorios-finais-quadrienal-2017/20122017-Comunicacao-quadrienal.pdf. Acesso em: 30 mar. 2020.
______. CAPES ajusta processos de entrada e permanência de programas de pós-graduação. Brasília: 2018. Disponível em: https://www.capes.gov.br/36-noticias/8999-capes-ajusta-processos-de-entrada-e-permanencia-de-programas-de-pos-graduacao. Acesso em: 30 mar. 2020.
MORAES, C. R. B. Gestão do conhecimento nas organizações: modelo conceitual centrado na cultura organizacional e nas pessoas. 2010. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2010.191 f.
NASCIMENTO, N. M. Inter-relação entre os fluxos informacionais, a identificação de tipos documentais e a avaliação de documentos: um modelo processual para a salutar de Marília. 2019. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2019.189 f.
SANTOS, V. C. B. Aprendizagem organizacional como instrumento de gestão de pessoas sob a ótica da competência em informação. 2020. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2020.341 f.
SCHEIN, E. H. Guia de sobrevivência da cultura corporativa. 2 ed. Rio de Janeiro: José Olímpio, 2007.
SOCIETY OF COLLEGE, NATIONAL AND UNIVERSITY LIBRARIES. The SCONUL seven pillars of information literacy: core model for higher education. Londres: SCONUL, 2011.Disponível em: https://www.sconul.ac.uk/sites/default/files/documents/coremodel.pdf. Acesso em: 08 jul. 2019.
TAKEUCHI, H.; NONAKA, I. Gestão do conhecimento. Porto Alegre: Bookman, 2008.
UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Linhas de Pesquisa. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/#!/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/ciencia-da-informacao/linhas-de-pesquisa/. Acesso em: 11 abr. 2020
VALENTIM, M. L. P. Ambientes e fluxos de informação. In: ______ (Org.). Ambientes e fluxos de informação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. p. 13 – 22.
ZUCCARI, P. Perfil de gestores de micro e pequenas corretoras de seguros sob a ótica da competência em informação: uma contribuição teórico-aplicada. 2019. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2019. 215 f.

Published

2020-12-29

How to Cite

MORAES, Cássia Regina Bassan de; SOUZA, Leonardo Pereira Pinheiro de. Analysis of the use of soft systems methodology in theses in the Information Science field. Informação em Pauta, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 32–55, 2020. DOI: 10.36517/2525-3468.ip.v5i2.2020.60108.32-55. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/60108. Acesso em: 24 nov. 2024.