The role of student housing in the building of integral education in the Instituto Federal Catarinense - IFC
limits and potentialities
DOI:
https://doi.org/10.29148/labor.v2i25.60160Keywords:
Student Residence, Professional Education, Integral Human Formation, YouthsAbstract
This article is the result of research conducted by the authors during the Professional Master in Professional and Technological Education, in the year 2020. The general objective was to investigate the limits and potentialities of Student Housing (SH) as a space of integral formation of the students of the Technical Course in Agriculture Integrated to High School of the Instituto Federal Catarinense-IFC. The bibliographical research contemplated the objectives of raising the state of the art of the production of theoretical/empirical knowledge about the SH, to reflect on the Integrated High School in the perspective of the integral formation of the subjects and to understand the possible mediations of the school and of the work in the (re)construction of the juvenile identities. Narrative interviews were also carried out, based on the methodology of oral history, starting with generating questions and via whatsapp, a semi-structured questionnaire, since this stage of the research was impacted by the pandemic of the new Coronavirus. The objective was to ascertain the perceptions of students and graduates about the role of SH as a space of integral formation. The assumption confirmed was that the experience at SH contributes to the integral human formation of the subjects, contemplating their citizen formation, but presents limitations due to the need of institutional organization for the planning and follow-up of the activities developed during free time. From this work, it will be possible to resign the SH beyond its function in the student assistance program.
References
BRASIL, Ministério da Educação. Lei Nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996 – Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Brasília, DF, 1996.
BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnologia. Educação Profissional Técnica de Nível Médio Integrado ao Ensino Médio: Documento Base. Brasília, DF, 2007.
CIAVATTA, M. O Ensino Integrado, a Politecnia e a Educação Omnilateral. Por Que Lutamos? Trabalho & Educação, Belo Horizonte, MG, v. 23, n. 1, p. 187-205, 2014.
ESPIT, A. C. O Internato no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia: Pensionato ou Educandário? Tese de Doutorado em Educação nas Ciências, UNIJUÍ, Ijuí, RS, 2014.
IFC, CECOM. Institucional. Disponível em <ifc.edu.br> Acesso em 03 de maio de 2019.
IFC. Plano de Desenvolvimento Institucional do Instituto Federal Catarinense. Editora IFC, Blumenau, SC, 2019. Disponível em <http://consuper.ifc.edu.br/wp-content/uploads/sites/14/2019/01/PDI_2019-2023_VERSO_FINAL_07.06.2019_-_ps_Consuper.pdf> Acesso em: 04/07/2020.
IFC. Regulamento da Moradia Estudantil. 2019. Disponível em <http://estudante.ifc.edu.br/wp-content/uploads/sites/31/2019/12/Resolu%C3%A7%C3%A3o-n%C2%BA-59.2019-CONSUPER-com-anexos.pdf> Acesso em: 04/07/2020.
KOSIK, K. Dialética do Concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
MARCELINO, D. de S. C. Tempo Livre no Internato: E agora, o que fazer? Dissertação de Mestrado em Educação Agrícola, UFRRJ, Seropédica, RJ, 2013.
MEIHY, J. C. S. B. Manual de história oral. 2ª ed. São Paulo: Loyola, 1998.
MOURA, D. H.; LIMA FILHO, D. L.; SILVA, M. R. Politecnia e Formação Integrada: Confrontos Conceituais, Projetos Políticos e Contradições Históricas da Educação Brasileira. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, RJ, v. 20, n. 63, p. 1057-1080, 2015.
NOSELLA, P. Ensino Médio: Em Busca do Princípio Pedagógico. Educação & Sociedade, Campinas, SP, v. 32, n. 117, p. 1051-1066, 2011.
QUEIROZ, C. M.; ALVES, L. A.; SILVA, R. R. da.; SILVA, K. N. da.; MODESTO, R. V. Evolução do Ensino Médio no Brasil. IN: V simpósio internacional: O estado e as políticas educacionais no tempo presente – UFU, Uberlândia, 2009. Disponível em <http://www.simposioes-tadopoliticas.ufu.br/imagens/anais/pdf/EP07.pdf>. Acesso em 20 de maio de 2019
RAMOS, M. Ensino Médio Integrado: Ciência, Trabalho e Cultura na relação entre Educação Profissional e Educação Básica. IN.: MOLL, J. Educação Profissional e Tecnológica no Brasil Contemporâneo: Desafios, Tensões e Possibilidades. Porto Alegre: Editora Artimed, 2010.
SANTOS, M. G. C. A Categoria de Formação Omnilateral em Marx e o Trabalho Enquanto Princípio Educativo. In: I Seminário Internacional e I Fórum de Educação do Campo da Região Sul do RS: Campo e Cidade em busca de Caminhos Comuns. Pelotas, RS, 2012. Disponível em < http://coral.ufsm.br/sifedocregional/images/Anais/Eixo%2005/Magda%20Gisela%20Cruz%20dos%20Santos.pdf> Acesso em 07 de julho de 2020.
SAVIANI, D. Trabalho e Educação: Fundamentos Ontológicos e Históricos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, RJ, v. 12, n. 34, p. 152-180, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) durante o processo editorial informando que o artigo está em processo de publicação, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).