Professional Technical High School Education after LDB/1996

contradictions, advancements and setbacks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i28.72209

Keywords:

Professional Technical High School Education, Professional and Technological Education, Educational Policy, High School Counter-reform

Abstract

This study focuses on Professional Technical High School Education (EPTNM, in its Portuguese abbreviation) in Brazil post-National Education Guidelines and Framework Law (1996) until the publication of the brand new General National Curricular Guidelines for Vocational and Technological Education (2021). To do so, it uses documentary research procedures with a qualitative approach, associating historical, legal, economic and political aspects in order to understand changes in educational policy, within the context of disputes between educational initiatives, under the determinations of a capitalist society. From a critical perspective, the study seeks to discuss the contradictions of educational policies under EPTNM, by posing questions regarding the advancements and setbacks of normative measures that were (and are) the grounds for the actions and strategies of the Brazilian State approaching, most notably, the possibilities of implementation of the EPTNM in High School. In particular, it points out how Law no. 13.415/2017, the New Pathways Program, CNE/CP Ruling no. 17/2020 and CNE/CP Resolution no. 01/2021 (recent documents that have driven the educational policy for EPTNM) have represented the interests of productive sectors by meeting the demands of labor force buyers and, consequently, have retreated politically and gone against formative proposals committed to the interests of the working class.

Author Biographies

Tamiris Possamai, Instituto Federal Catarinense - IFC

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação do Instituto Federal Catarinense (IFC) - Campus Camboriú, vinculada à Linha de Pesquisa: Processos Formativos e Políticas Educacionais. Graduada em Direito pelo Centro Universitário para o Desenvolvimento do Alto Vale do Itajaí (UNIDAVI) (2017). Integrante do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação, Formação de Professores e Processos Educativos (GEPEFOPPE/IFC) e do Grupo de Estudos em Atualidades (GEA/IFC). É trabalhadora (Técnica Administrativa em Educação/Assistente em Administração) do Instituto Federal Catarinense - Campus Rio do Sul.

Shilton Roque dos Santos , Instituto Federal do Rio Grande do Norte -IFRN

Doutor em Educação (2020) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (PPGEP/IFRN) com Doutorado Sanduíche na Universidad Complutense de Madrid (UCM). Mestre em Educação (2018) pelo mesmo programa. Graduado em Direito (2011) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) . Atualmente é Assistente em Administração do IFRN, membro do Observatório de Políticas Públicas em Educação Profissional OppEP-IFRN-CNPq e tem como temas principais de pesquisa: Educação Profissional, Estado, Marxismo, Materialismo-histórico-dialético e Avaliação de Políticas Públicas. 

André Ricardo Oliveira , Instituto Federal Catarinense -ifc

Possui graduação em Educação Física pela Faculdade Estadual de Educação, Ciências e Letras de Paranavaí (2007), Especialização em Educação Física Escolar pela UNIVALE (2009), Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2010) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2021). Integrante do Grupo de Estudos em Atualidades (GEA), do Instituto Federal Catarinense. Integrante do Grupo de estudos capital, trabalho e educação (GECATE), da Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é professor do Instituto Federal Catarinense, Campus Rio do Sul. 

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Published

2024-05-01

How to Cite

POSSAMAI, Tamiris; SANTOS , Shilton Roque dos; OLIVEIRA , André Ricardo. Professional Technical High School Education after LDB/1996: contradictions, advancements and setbacks. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 28, p. 73–97, 2024. DOI: 10.29148/labor.v1i28.72209. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/72209. Acesso em: 30 jun. 2024.

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