(In)Security in the field of university extension:micropolitics of affectations with children in the periphery

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/revpsiufc.12.2.2021.14

Keywords:

University extension, childhood, periphery, insecurity, micropolitics

Abstract

This text aims to guide an analytical debate from the affections experienced by a researcher teacher when accessing a peripheral territory in the city of Fortaleza-CE, as well as presenting the reasons that led her to undertake the crossing to the other side of this divided city and the repercussions of this on the actions of an Extension project. The relevance of this writing is to promote a critical reflection on the binomial security / insecurity that crosses us in the context of university extension. What is the reality limit of (in)security? What paralyzing and mobilizing affects can we access in this academic activity’s territories? In order to dialogue with these questions, we chose to cut scenes of this insertion in the periphery, presenting some micropolitics resulting from the affectations produced by the participation of the subjects involved in this project, through analyzes of the relationship between the participating children and the academic team; the relationship of these children with their neighborhood and the city (beyond the “walls” of the periphery).

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Author Biographies

Luciana Martins Quixadá, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2015), com doutorado sanduíche na Université de Toulouse-Jean Jaurès, mestre em Psicologia Clínica pela Universidade de Brasília (2005) e graduada em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará (2002). Atualmente, é professora adjunta da Universidade Estadual do Ceará e membro do Núcleo Interdisciplinar de Pesquisas sobre a Saúde da Criança e do Adolescente - NUSCA/UECE. Tem experiência no atendimento a crianças e adolescentes em situação de vulnerabilidade social e na área de Psicologia Social, Educacional e do Desenvolvimento. Principais temas de investigação: teoria crítica, processos de mediação simbólica e subjetivação, práticas lúdicas e processos de aprendizagem, desenvolvimento infantil, situações de risco e de proteção à infância e à juventude.

Jaileila de Araújo Menezes, Universidade Federal de Pernambuco

Possui graduação em Curso de Psicologia pela Universidade Federal do Ceará (1997), mestrado em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1999) e doutorado em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2004). Atualmente é professora associada da Universidade Federal de Pernambuco, vinculada ao Departamento de Psicologia e Orientações Educacionais do Centro de Educação e ao Programa de Pós-graduação em Psicologia do Centro de Filosofia e Ciências Humanas. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia social e política, atuando principalmente nos seguintes temas: Participação política juvenil, Juventude e projeto de vida, Juventude e Movimentos Sociais, Subjetivação de jovens na contemporaneidade, Juventude, Direitos Sexuais e Direitos Reprodutivos; Juventude e interseccionalidade, Subjetividade e Escrita de Si. Pesquisadora vinculada ao Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Poder, Cultura e Práticas Coletivas (GEPCOL).

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Published

2021-07-01

How to Cite

Martins Quixadá, L. ., & de Araújo Menezes, J. (2021). (In)Security in the field of university extension:micropolitics of affectations with children in the periphery. Journal of Psychology, 12(2), 188–197. https://doi.org/10.36517/revpsiufc.12.2.2021.14

Issue

Section

Dossiê "Políticas de Narrativas nas Pesquisas Participativas"