Conceptions about Memory: research with early childhood education children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/10.36517/revpsiufc.13.2.2022.7

Keywords:

Mediated memories; early childhood education; cultural-historical theory.

Abstract

These are the results of the exploratory and interventional research about "mediated memories" (according to the cultural-historical theory) with the objective of analyzing (i) the children's conceptions of memory; and (ii) possible effects of the use of mediation tools in the educational context. It was carried out with 34 children – two groups of Early Childhood Education students aged 4-5 years old – in two steps. It started with Group III-A, with remote activities, when semiotic instruments were made available weekly for memory mediation. After that step, individual interviews were carried out with 14 children of Group III-A and Group III-B, with 10 conceptual/generic questions related to problem-solving situations experienced by fictional characters. After transcribed, the answers were categorized and analyzed and it was possible to identify (i) the children's struggles to deal with more generic/conceptual questions and a more elaborated way to deal with problems; (ii) only the children who participated on the first step suggested the use of mediating instruments (calendar and list); (iii) signs of the effects of the research on how children think about memory. We hope this study may be an inspiration for other research, especially those carried out in a period of normal school life, so that more knowledge is produced.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Silvia Pinto de Moura Librandi da Rocha, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Doutora e Mestre em Educação pela Unicamp. Professora pemanente do Programa de P´ós-graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Formação e Trabalho Docente.

Mônica de Rosa da Silva, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Graduanda em Psicologia. Bolsista FAPESP de Iniciação Científica

References

Andrade, L.O. (2016). Desenvolvimento da memória em crianças pré-escolares por meio de
atividades literárias: contribuições da Teoria Histórico-Cultural. [Tese de mestrado, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”]. https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/137813/andrade_lo_me_mar.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Beppu, E.A.T. (2011) O desenvolvimento da memória cultural na compreensão da psicologia
histórico-cultural: contribuições para os processos de aprendizagem e desenvolvimento.
[Tese de Mestrado Universidade Estadual de Maringá, Maringá] http://repositorio.uem.br:8080/jspui/bitstream/1/3057/1/000202985.pdf

Góes, M.S., Costa, M.C.M.(2018) Mediação pedagógica e memória mediada: Contribuições para o processo de apropriação da linguagem escrita. Pró-Discente, 24(2), pp. 14 https://periodicos.ufes.br/prodiscente/article/view/22927

Maestrelli, S. A., Ferrari, N., Schroeder, E. (2009). construção dos conceitos científicos em aulas de ciências: contribuições da teoria histórico-cultural do desenvolvimento. VII ENPEC Forianópolis, SC, 7, 2009. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2089539/mod_resource/content/1/Schroeder%20et%20al%20Vygotsky.pdf

Maluf, M. R.., Mozzer, G. N. D. S. (2000). Operações com signos em crianças de 5 a 7 anos. Psicologia: teoria e pesquisa, 16(1), 63-69.
https://www.scielo.br/j/ptp/a/jVcXjWz89rnfhYnfg47DMrh/?format=pdf&lang=pt

Vygotsky, L. S., LURIA, A. R. (1996). Estudos Sobre a História do Comportamento-Símios.Homem Primitivo e Criança. Trad. Lódio Lourenço de Oliveira. Porto Alegre: Artes Médicas.

Vygotski, L. S. (1995). Obras Escogidas. Volume III. Madrid: Visor.

Vygotski, L. S. (1995). Obras Escogidas. Volume IV. Madrid: Visor.

Vigotski, L. S. (1996). Sobre os Sistemas Psicológicos. (Berliner, C. Trad.). In: Vigotski, L. S., Teoria e método em psicologia, (pp. 103-135). São Paulo: Martins Fontes. (Publicado Originalmente em 1930).

Published

2022-06-30

How to Cite

Rocha, M. S. P. de M. L. da, & Silva, M. de R. da . (2022). Conceptions about Memory: research with early childhood education children. Journal of Psychology, 13(2), 91–105. https://doi.org/10.36517/10.36517/revpsiufc.13.2.2022.7