Current challenges in nursing education: the professor’s perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15253/2175-6783.2018193160

Keywords:

Curriculum; Faculty; Education, Nursing.

Abstract

Objective:understanding the perspective of professors of nursing courses on the challenges faced in the process of curricular reconstruction.Methods:a qualitative research with21 nursing professors from six Higher Education Institutions. The data analysis was carried out using the hermetic and dialectic technique.Results:there are difficulties in curricular reorganization in relation to teacher training according to the new social requirements and a lack of integration of the different knowledge areas. There are also aggravating factors such as knowledge gaps in high school students, the distance between education and the working world, and a lack of interest in becoming a nurse.Conclusion:perceptions there is positive movement toward curricular organization, despite the outstanding challenges involved in nurses’ training/education such as the lack of teacher training for dealing with innovative proposals, the distance between the working world and the training process, little social valorization of the profession, and the low quality of primary and secondary education in Brazil.

References

Pava AM, Neves EB. A arte de ensinar enfermagem: uma história de sucesso. Rev Bras Enferm. 2011; 64(1):145-51. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672011000100021

Silveira CA, Paiva SMA. A evolução do ensino de enfermagem no Brasil: uma revisão histórica. Ciênc Cuid Saúde. 2011; 10(1):186-93. doi: http://dx.doi.org/104025/cienccuidadsaude.v10i1.6967

Santos SSC. Currículos de enfermagem do Brasil e as diretrizes: novas perspectivas. Rev Bras Enferm. 2003; 56(4):361-4. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672003000400009

Galleguillos TGB, Campos OMA. A gênese e o desenvolvimento histórico do ensino de enfermagem no Brasil. Rev Esc Enferm USP. 2001; 35(1):80-7. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342001000100013

Associação Brasileira de Enfermagem. Carta de Maceió para a educação em enfermagem no Brasil. Rev Bras Enferm. 2014; 67(4):646-8. doi: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167.2014670422

Teixeira E. Em tempos de novas Diretrizes Curriculares Nacionais (DCN) para o curso de graduação em enfermagem. Rev Enferm UFSM [Internet]. 2017 [citado 2017 set. 25];7(2):iii-iv. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/28859/pdf

Mesquita SKC, Meneses RMV, Ramos DKR. Metodologias ativas de ensino/aprendizagem: dificuldades de docentes de um curso de enfermagem. Trab Educ Saúde. 2016; 14(2):473-86. doi: http://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sip00114

Minayo MCS. Amostragem e saturação em pesquisa qualitativa: consensos e controvérsias. Rev Pesqui Qual [Internet]. 2017 [citado 2018 jan. 7]; 5(7):1-12. Disponível em: http://rpq.revista.sepq.org.br/index.php/rpq/article/view/82/59

Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec; 2013.

Peixoto NMSM, Peixoto TASM. Prática reflexiva em estudantes de enfermagem em ensino clínico. Rev Enf Refer. 2016; 4(11):121-32. doi: http://dx.doi.org/10.12707/RIV16030

Tonhom SFR, Costa MCG, Hamamoto CG, Francisco AM, Moreira HM, Gomes R. Competency-based training in nursing: limits and possibilities. Rev Esc Enferm USP. 2014; 48(esp.2):213-20. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-623420140000800031

Lemos CLS. Educação Permanente em Saúde no Brasil: educação ou gerenciamento permanente? Ciênc Saúde Coletiva. 2016; 21(3):913-22. doi:10.1590/1413-81232015213.08182015

Miccas FL, Batista SHSS. Permanent education in health: a review. Rev Saúde Pública. 2014; 48(1):170-85. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-8910.2014048004498

Fernandes JD, Silva RMO, Teixeira GA, Florencio RMS, Silva LS, Rebouças LCC. Aderência de cursos de graduação em enfermagem às diretrizes curriculares nacionais na perspectiva do Sistema Único de Saúde. Esc Anna Nery. 2013; 17(1):82-9. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-81452013000100012

Trevisan DD, Minzon DT, Testi CV, Ramos NA, Carmona EV, Silva EM. Education of nurses: detachment between undergraduation courses and professional practices. Ciênc Cuid Saúde. 2013; 12(2):331-7. doi: http://dx.doi.org/10.4025/cienccuidsaude.v12i2.19643

Winters JRF, Prado ML, Heidemann ITSB. Nursing education oriented to the principles of the Unified Health System: perception of graduates. Esc Anna Nery. 2016; 20(2):248-53. doi: http://dx.doi.org/10.5935/1414-8145.20160033

Diogo MF, Raymundo LS, Wilhelm FA, Andrade SPC, Lorenzo FM, Rost FT, et al. The concepts of course coordinators about the dropout, academic failure rates and about intervention strategies. Avaliação (Campinas). 2016; 21(1):125-51. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772016000100007

Reis GA, Duarte ABS. Leitura e letramento informacional na universidade: um hiato, um construto fragmentado ou um dilema? Inf Inf. 2017; 22(3):136-57. doi: http://dx.doi.org/10.5433/1981-8920.2017v22n3p13619

Silva MAB, Azevedo C. Letramento: processos educacionais no contexto social e político. Rev Iberoam Estud Educ. 2017; 12(4):2138-54. doi: https://doi.org/10.21723/riaee.v12.n4

Teixeira E, Fernandes JD, Andrade AC, Silva KL, Rocha MEMO, Lima RJO. Panorama dos cursos de Graduação em Enfermagem no Brasil na década das Diretrizes Curriculares Nacionais. Rev Bras Enferm. 2013; 66(esp):102-10. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672013000700014

Published

2018-03-07

How to Cite

Peres, C. R. F. B., Marin, M. J. S., Tonhom, S. F. da R., & Marques, M. de L. da S. F. (2018). Current challenges in nursing education: the professor’s perspective. Rev Rene, 19, e3160. https://doi.org/10.15253/2175-6783.2018193160

Issue

Section

Research Article

Most read articles by the same author(s)