Performance at Enade and the conditions of educational process from Accounting Sciences students
DOI:
https://doi.org/10.19094/contextus.2020.44442Keywords:
conditions of formative process, performance at Enade, Accounting Sciences, students, higher education institutionsAbstract
The research aims at analyzing the relationship between the likelihood of high performance at Enade and the conditions of the educational process from Accounting Sciences students, considering 25,998 participations in Enade in 2018 and with the aid of exploratory factor analysis and logit regression. Thus, students with higher levels of satisfaction with the didactic-pedagogical organization and with the infrastructure of educational institutions are more likely to achieve higher performance at Enade. The variables graduation in public HEI, presential modality, male gender, father and mother with higher education and free higher education also maximize the performance of students. The opportunities to expand academic and professional training, older age and not working reduce the likelihood of high performance.
References
Araújo, E. A. T., Carmargos M. A., Camargos, M. C. S., & Dias, A. T. (2013). Desempenho acadêmico de estudantes do curso de ciências contábeis: uma análise dos seus fatores determinantes em uma IES privada. Revista Contabilidade Vista & Revista, 24(1), 60-83.
Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil, 1988. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm
Brasil. (2004). Lei 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Sinaes). Brasília, Brasil: Diário Oficial da República Federativa do Brasil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.861.htm
Bressan, V. G. F., Bressan, A. A., Oliveira, P. H. M., & Braga, M. J. (2015). Quais indicadores contábeis financeiros do Sistema PEARLS são relevantes para análise de insolvência das cooperativas centrais de crédito no Brasil?. Revista Contabilidade Vista & Revista, 25(1), 74-98.
Caetano, C. C. R., Cardoso, T. A. O., Miranda, G. J., & Freitas, S. C. (2015). Desempenho no ENADE em Ciências Contábeis: ensino a distância (EAD) versus presencial. Revista Universo Contábil, 11(4), 147-165. https://doi.org/10.4270/RUC.2015436
Camargo, R. V. W., Camargo, R. D. C. C. P., Andrade, D. F., & Bornia, A. C. (2016). Desempenho dos alunos de ciências contábeis na prova ENADE/2012: uma aplicação da Teoria da Resposta ao Item. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade (REPeC), 10(3), 332-355. https://doi.org/10.17524/repec.v10i3.1401
Fávero, L. P., & Belfiore, P. (2017). Manual de Análise de Dados - Estatística e Modelagem Multivariada com Excel®, SPSS® e Stata® (1. ed.). Rio de Janeiro: Elsevier.
Ferreira, M. A. (2015). Determinantes do desempenho estudante no ENADE em cursos de ciências contábeis (Dissertação). Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12620
Field, A. (2009). Descobrindo a Estatística usando o SPSS (2. ed.). Porto Alegre: Artmed.
Hair Jr, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2009). Análise multivariada de dados. Porto Alegre: Bookman.
INEP. (2007). Resultado do Indicador de Diferença entre os Desempenhos observado e esperado – IDD. http://portal.inep.gov.br/educacao-superior/indicadores-de-qualidade/indicador-de-diferenca-entre-os-desempenhos-observado-e-esperado-idd
INEP. (2015). O que é o Sinaes?. http://inep.gov.br/sinaes
INEP. (2018). Censo da Educação Superior 2017 - Divulgação dos principais resultados. http://portal.mec.gov.br/docman/setembro-2018-pdf/97041-apresentac-a-o-censo-superior-u-ltimo/file
INEP. (2018). Nota Técnica N. 18/2018/CGCQES/DAES. http://download.inep.gov.br/educacao_superior/Enade/notas_tecnicas/2017/nota_tecnica_n18_2018_cpc2017.pdf
Medeiros Filho, A. E. C., Roseira, Í. B. R., & Pontes Jr, J. A. F. (2020). Perfil socioeconômico e desempenho de estudantes de licenciatura em educação física no ENADE/BRASIL. Tendências pedagógicas, 35, 90-101. https://doi.org/10.15366/tp2020.35.008
Miranda, G. J., Silva Lemos, K. C., Oliveira, A. S., & Ferreira, M. A. (2015). Determinantes do desempenho acadêmico na área de negócios. Revista Meta: Avaliação, 7(20), 175-209. https://doi.org/10.22347/2175-2753v7i20.264
Nasu, V. H. (2019). Investigação empírica acerca da relação entre gênero e desempenho acadêmico: Revisitando o tópico. Anais do XIII Congresso Anpcont, São Paulo, Brasil, 13.
Nicolini, A. M., Andrade, R. O. B., & Torres, A. A. G. T. (2013). Comparando os resultados do Enade 2009 por número de instituições e número de estudantes: como anda o desempenho acadêmico dos cursos de Administração?. Administração: Ensino e Pesquisa, 14(1), 161-196. https://doi.org/10.13058/raep.2013.v14n1.76
Paiva, A. J. O. M. (2020). Análise censitária do perfil socioeconômico e desempenho acadêmico dos estudantes Prouni das instituições de ensino superior privadas sem fins lucrativos no Enade (2010-2017) (Tese). Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, São Paulo, Brasil. http://tede.bibliotecadigital.puc-campinas.edu.br:8080/jspui/handle/tede/1319
Tumolo, L. M. S. (2010). O Enade como processo de autoavaliação dos cursos de graduação e da instituição. Cadernos Acadêmicos, 2(2), 1-14.
Santos, N. A. (2012). Determinantes do desempenho acadêmico dos estudantes dos cursos de ciências contábeis (Tese). Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, São Paulo, Brasil. https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/12/12136/tde-11062012-164530/pt-br.php#:~:text=Os%20principais%20resultados%20sugerem%20associa%C3%A7%C3%A3o,estudado%20o%20ensino%20m%C3%A9dio%20em
Vogt, M., Degenhart, L., & Biavatti, V. T. (2016). Relação entre formação docente, metodologias de ensino e resultados do Exame Nacional de Desempenho dos estudantes de Ciências Contábeis. Revista Catarinense da Ciência Contábil, 15(45), 63-77. https://doi.org/10.16930/2237-7662/rccc.v15n45p63-77
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors, while doing the submission, accept the notice below:
We authors hold the copyright related to our paper and transfer Contextus journal the right for the first publication with a Creative Commons’ international license of the modality Attribution – Non-commercial 4.0, which in turn allows the paper to be shared providing that both the authorship and the journal’s right for initial release are acknowledged.
Furthermore, we are aware of our permission to take part in additional contracts independently for non-exclusive distribution of the version of our work published in this journal (e.g. publishing it in an institutional repository or as a book chapter), while acknowledging both the authorship and the journal’s initial publication.
We also certify that the paper is original and up to this date has not been released in any other journal, Brazilian or of another nationality, either in Portuguese or another language, as well as it has not been sent for simultaneous publication in other journals.
Last, we not only know that plagiarism is not tolerated by Contextus but also certify the paper presents the sources of passages from cited works, including those authored by ourselves.