Co-authorship networks of Brazilian postgraduate programs in Accounting
DOI:
https://doi.org/10.19094/contextus.2021.61274Keywords:
social networks analysis, co-authorship networks, postgraduate programs in Accounting, scientific production of teachers, fostering partneshipsAbstract
This study aims to analyze the configuration of the social network of co-authorship of Brazilian stricto sensu Postgraduate Programs in Accounting, in the 2013-2016 quadrennium, based on the production of papers published in journals of their permanent teachers. A documentary study was performed using sociometric tools to analyze 21 programs and 291 curricula, with master's and doctorate. The main results of the research show a low density of social networks of document co-authorships. However, there is an increase in this density, when compared with previous similar studies, indicating a historical increase in co-authorship. It was found that individual characteristics of teachers influence their potential to contribute to fostering partnerships, between authors and between postgraduate programs.
References
Andrikopoulos, A., & Kostaris, K. (2017). Collaboration networks in accounting research. Journal of International Accounting, Auditing and Taxation, 28, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.intaccaudtax.2016.12.001
Batista, S. H. M. C., Rodriguez, M. V. R., Cardoso, K. A. W., Costa, H. G., & Dias, A. C. (2018). The social network analysis and its contribution to the mapping of scientific production in postgraduate programs. Brazilian Journal of Operations & Production Management, 15(2), 330-342. https://doi.org/10.14488/BJOPM.2018.v15.n2.a15
Behr, A., & Pavão, C. M. G. (2013). Relações de coautorias na revista eletrônica de administração: análises e perspectivas. Atitude: Revista de Divulgação Científica da Faculdade Dom Bosco de Porto Alegre, 7(14), 99-113.
Borgatti, S. P., Mehra, A., Brass, D. J., & Labianca, G. (2009). Network analysis in the social sciences. Science, 323(5916), 892-895. https://doi.org/10.1126/science.1165821
Cela, K. L., Sicilia, M. Á., & Sánchez, S. (2015). Social network analysis in e-learning environments: A preliminary systematic review. Educational Psychology Review, 27(1), 219-246. https://doi.org/10.1007/s10648-014-9276-0
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. (2004). Portaria da CAPES nº 81/2016. http://cad.capes.gov.br/ato-administrativo detalhar?idAtoAdmElastic=327.
Coordenação de Aperfeiçoamento de Nível Superior de Pessoal (CAPES). (2017). Tabelas de áreas de conhecimento e avaliação. http://www.CAPES.gov.br/avaliacao/instrumentos-de-apoio/tabela-de-areas-doconhecimento-avaliação.
Costa-Ferreira, G. (2011). Redes sociais de informação: uma história e um estudo de caso. Perspectivas em Ciência da Informação, 16(3), 208-231. https://doi.org/10.1590/S1413-99362011000300013
Costa, F., & Martins, G. A. (2016). Características epistemológicas de publicações científicas em Contabilidade: evidências de um cenário produtivista. Revista Contemporânea de Contabilidade, 13(29), 33-67. https://doi.org/10.5007/2175-8069.2016v13n29p33
Das, K., Samanta, S., & Pal, M. (2018). Study on centrality measures in social networks: a survey. Social Network Analysis and Mining, 8(1), 13. https://doi.org/10.1007/s13278-018-0493-2
Favaretto, J. E. R., & Francisco, E. R. (2017). Exploração do acervo da RAE - Revista de Administração de Empresas (1961 a 2016) à luz da bibliometria, text mining, rede social e geoanálise. RAE-Revista de Administração de Empresas, 57(4), 365-390. https://doi.org/10.1590/s0034-759020170407
Ferreira, M. A. S. P. V., & Serra, F. R. (2015). A coautoria em artigos científicos de administração: perspectivas de pesquisadores internacionais. Administração: Ensino e Pesquisa, 16(4), 663-694. https://doi.org/10.13058/raep.2015.v16n4.381
Mello, C. M., Crubellate, J. M., & Rossoni, L. (2010). Dinâmica de relacionamento e prováveis respostas estratégicas de programas brasileiros de pós-graduação em administração à avaliação da Capes: proposições institucionais a partir da análise de redes de co-autoria. RAC-Revista de Administração Contemporânea, 14(3), 434-457. https://doi.org/10.1590/S1415-65552010000300004.
Nascimento, S., & Beuren, I. M. (2011). Redes sociais na produção científica dos programas de pós-graduação de ciências contábeis do Brasil. Revista de Administração Contemporânea, 15(1), 47-66. https://doi.org/10.1590/S1415-65552011000100004.
Newman, P. (Ed.). (1998). The new Palgrave dictionary of economics and the law. Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-349-14286-6
Otte, E., & Rousseau, R. (2002). Social network analysis: A powerful strategy, also for the information sciences. Journal of Information Science, 28(6), 441-453. https://doi.org/10.1177/016555150202800601
Oliveira, A. B., Matheus, R. F., Parreiras, F. S., & Parreiras, T. S. (2006). Análise de redes sociais como metodologia de apoio para a discussão da interdisciplinaridade na ciência da informação. Ciência da Informação, 35(1). https://doi.org/10.1590/S0100-19652006000100009.
Santos, J. A. C., & Santos, M. C. (2016). Co-authorship networks: Collaborative research structures at the journal level. Tourism & Management Studies, 12(1), 5-13. https://doi.org/10.18089/tms.2016.12101
Scott, J. (2000), Social Network Analysis: A Handbook. London: Sage. https://doi.org/10.1007/978-3-642-19460-3_7
Silva, A. K. A., Câmara, R. S., & Barros, K. C. Q. (2017). Evolução dos estudos sobre a temática ‘redes’ entre pesquisadores do gt7 nos ENANCIBs (2011 a 2016). Perspectivas em Ciência da Informação, 22(4), 140-156. https://doi.org/10.1590/1981-5344/3080.
Silva, H. A. S., Reina, D. R. M., Ensslin, S. R., & Reina, D. (2012). Programas de pós-graduação em Contabilidade: análise da produção científica e redes de colaboração. Revista de Contabilidade e Organizações, 6(14), 145-162. https://doi.org/10.11606/rco.v6i14.45420
Ulrich, D. R., Oliveira, J. S., & Scheffer, A. B. B. (2012). Formação de redes sociais de coautoria na área de gestão de pessoas: uma análise bibliométrica em periódicos brasileiros no triênio de 2007 a 2009. Rege - Revista de Gestão, 19(4), 553-569. https://doi.org/10.5700/rege478
Vogel, M. J. M. (2015). Avaliação da pós-graduação brasileira: análise dos quesitos utilizados pela Capes e das críticas da comunidade acadêmica (Tese de doutorado). Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil. https://doi.org/10.11606/T.27.2015.tde-29062015-150747
Wasserman, S., & Faust, K. (1994). Social network analysis: Methods and applications. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511815478
Wetherell, C., Plakans, A., & Wellman, B. (1994). Social networks, kinship, and community in Eastern Europe. The Journal of Interdisciplinary History, 24(4), 639-663. https://doi.org/10.2307/205629
Zheng, X., Le, Y., Chan, A. P., Hu, Y., & Li, Y. (2016). Review of the application of social network analysis (SNA) in construction project management research. International Journal of Project Management, 34(7), 1214-1225. https://doi.org/10.1016/j.ijproman.2016.06.005
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors, while doing the submission, accept the notice below:
We authors hold the copyright related to our paper and transfer Contextus journal the right for the first publication with a Creative Commons’ international license of the modality Attribution – Non-commercial 4.0, which in turn allows the paper to be shared providing that both the authorship and the journal’s right for initial release are acknowledged.
Furthermore, we are aware of our permission to take part in additional contracts independently for non-exclusive distribution of the version of our work published in this journal (e.g. publishing it in an institutional repository or as a book chapter), while acknowledging both the authorship and the journal’s initial publication.
We also certify that the paper is original and up to this date has not been released in any other journal, Brazilian or of another nationality, either in Portuguese or another language, as well as it has not been sent for simultaneous publication in other journals.
Last, we not only know that plagiarism is not tolerated by Contextus but also certify the paper presents the sources of passages from cited works, including those authored by ourselves.