The impact of teacher bonuses on student performance in full-time schools: The case of the Espírito Santo
DOI:
https://doi.org/10.19094/contextus.2021.71400Keywords:
bonus, performance, SAEB, full time schools, absenteeismAbstract
The goal of the study was to analyze the effect of granting financial incentives to teachers in relation to the performance of students from full-time schools of Espírito Santo. A method of matching was used by means PSM (propensity score matching) and then a Tobit regression to analyze the exam scores of the SAEB (National Basic Education Assessment System) in 2017. The results found showed that there is a positive association and related between the BD (Bonificação por Desempenho) program and the Portuguese and mathematics grades of third-year high school students from full-time schools in Espírito Santo. The work concludes by explaining that the success of the program to the reduction in absenteeism and the decrease in teacher turnover.
References
Alcure, A., Neto. (2019). Educação municipal e a escola em tempo integral (Dissertação de mestrado). Fundação Instituto Capixaba de Pesquisas em Contabilidade, Economia e Finanças (FUCAPE), Vitória, ES, Brasil. http://legado.fucape.br/_public/producao_cientifica/8/Disserta%C3%A7%C3%A3o%20-%20Alfredo%20Alcure%20Neto.pdf
Aquino, J. M. D. (2011). Uma ampliação da jornada escolar melhora o desempenho acadêmico dos estudantes? Uma avaliação do programa Escola de Tempo Integral da rede pública do estado de São Paulo (Tese de doutorado). Escola Superior de Agricultura “Luis de Queiroz” - Universidade de São Paulo, Piracicaba, SP, Brasil. https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/11/11132/tde-12092011-165425/publico/Juliana_Maria_de_Aquino.pdf
Balch, R., & Springer, M. G. (2015). Performance pay, test scores, and student learning objectives. Economics of Education Review, 44, 114-125. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2014.11.002.
Bellés-Obrero, C., & Lombardi, M. (2019). teacher performance pay and student learning: Evidence from a Nationwide Program in Peru. Discussion Paper Series – CRC TR 224. University of Mannheim, Mannheim, Germany. https://www.crctr224.de/en/research-output/discussion-papers/archive/2019/teacher-performance-pay-and-student-learning-evidence-from-a-nationwide-program-in-peru-cristina-belles-obrero-maria-lombardi.
Brasil. Lei n. 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. (2017). Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Presidência da República. Brasília-DF: Ministério da Educação. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm.
Carvalho, M. P. D. (2018). As professoras e o pagamento de bônus por resultado: O caso da rede estadual de São Paulo. Educar em Revista, 34, 187-207. https://doi.org/10.1590/0104-4060.59799
Espírito Santo. Decreto n. 2.761-R, de 31 de maio de 2011. (2011). Regulamenta concessão da Bonificação por desempenho aos profissionais em efetivo exercício, no âmbito da Secretaria Estadual da Educação. Diário Oficial do Estado, Vitória (ES). https://sedu.es.gov.br/Media/sedu/pdf%20e%20arquivos/DE2011_2761_RegulamentaconcessaodaBonificacaoporDesempenhoSEDU.pdf
Espírito Santo.Decreto n. 3.949-R, de 26 de fevereiro de 2016. (2016). Altera o Decreto n. 2.761-R de 31/05/2011. Diário Oficial do Estado, Vitória (ES). https://www.jusbrasil.com.br/diarios/109945626/doees-normal-29-02-2016-pg-12
Dolton, P., & Marcenaro-Gutierrez, O. D. (2011). If you pay peanuts do you get monkeys? A cross-country analysis of teacher pay and pupil performance. Economic Policy, 26(65), 5-55.
Duarte, F. C. D. L., Girão, L. F. D. A. P., & Paulo, E. (2017). Avaliando modelos lineares de value relevance: Eles captam o que deveriam captar?. Revista de Administração Contemporânea, 21, 110-134. https://doi.org/10.1590/1982-7849rac2017160202
Duarte, G. B., & Silveira, R. D. M., Neto. (2015). Estrutura de incentivo e desempenho escolar: uma avaliação do Programa Bônus de Desempenho educacional do estado de Pernambuco. Revista Econômica do Nordeste, 46(2), 85-99.
Ferreira, A. G. (2019). Associação entre qualidade da educação e a receita arrecadada pelos municípios: um estudo de caso nos municípios do Espírito Santo (Dissertação de mestrado). Fundação Instituto Capixaba de Pesquisas em Contabilidade, Economia e Finanças – FUCAPE, Vitória, ES, Brasil. http://legado.fucape.br/_public/producao_cientifica/8/Disserta%C3%A7%C3%A3o%20-%20Andr%C3%A9%20Giestas%20Ferre.pdf
Fryer, R. G. (2013). Teacher incentives and student achievement: Evidence from New York City public schools. Journal of Labor Economics, 31(2), 373-407. https://doi.org/10.3386/w16850
Gandra, J. M. D. F. V. (2017). O impacto da educação em tempo integral no desempenho escolar: Uma avaliação do programa mais educação (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, MG, Brasil. https://www.locus.ufv.br/bitstream/handle/123456789/12237/texto%20completo.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Holmstrom, B., & Milgrom, P. (1991). Multitask principal-agent analyses: Incentive contracts, asset ownership, and job design. Journal of Law, Economics and Organization, 7(S), 24-52.
Imberman, S. A., & Lovenheim, M. F. (2015). Incentive strength and teacher productivity: Evidence from a group-based teacher incentive pay system. Review of Economics and Statistics, 97(2), 364-386.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - INEP. (2019a). Catálogo de escolas. http://portal.inep.gov.br/web/guest/dados/catalogo-de-escolas
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - INEP. (2019b). Microdados SAEB. http://portal.inep.gov.br/educacao-basica/saeb/resultados
Jacobson, S. L. (1989). The effects of pay incentives on teacher absenteeism. Journal of Human Resources, 24(2), 280-286.
Johnson, S. M. (1986). Incentives for teachers: What motivates, what matters. Educational Administration Quarterly, 22(3), 54-79. https://doi.org/10.1177/0013161X86022003003
Kamski, I., & Schmitz, H. (2018). Características da escola em tempo integral na Alemanha: Um olhar analítico. Revista Brasileira de Educação, 23(1), 1-19. https://doi.org/10.1590/S1413-24782018230066
Kingdon, G. G., & Teal, F. (2007). Does performance related pay for teachers improve student performance? Some evidence from India. Economics of Education Review, 26(4), 473-486. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2006.02.007
Lépine, A. (2016). Teacher incentives and student performance: evidence from Brazil. University of São Paulo (FEA-USP), 2016. http://www.repec.eae.fea.usp.br/documentos/AndreaLepine_18WP.pdf
Mattiello, C. C. (2019). Relação entre ensino em tempo integral no Brasil e desempenho educacional. (Dissertação de mestrado) - Fundação Instituto Capixaba de Pesquisas em Contabilidade, Economia e Finanças – FUCAPE, Vitória, ES, Brasil. http://legado.fucape.br/_public/producao_cientifica/8/Disserta%C3%A7%C3%A3o%20-%20Andr%C3%A9%20Giestas%20Ferre.pdf
Monteiro, J. (2015). Gasto público em educação e desempenho escolar. Revista Brasileira de Economia, 69(4), 467-488. https://doi.org/10.5935/0034-7140.20150022
Muralidharan, K., & Sundararaman, V. (2011). Teacher performance pay: Experimental evidence from India. Journal of Political Economy, 119(1), 39-77. https://doi.org/10.1086/659655
Oshiro, C. H., Scorzafave, L. G., & Dorigan, T. A. (2015). Impacto sobre o desempenho escolar do pagamento de bônus aos docentes do ensino fundamental do Estado de São Paulo. Revista Brasileira de Economia, 69(2), 213-249. https://doi.org/10.5935/0034-7140.20150010
Parente, C. D. M. D. (2016). Programa Mais Educação e modelos de educação em tempo integral. Cadernos de Educação, 1(54), 152-169. https://doi.org/10.15210/caduc.v0i54.10022
Ree, J., Muralidharan, K., Pradhan, M., & Rogers, H. (2015). Double for nothing? Experimental evidence on an unconditional teacher salary increase in Indonesia. [Working Paper Nº 21806]. National Bureau of Economic Research, Cambridge, MA. https://www.nber.org/papers/w21806.pdf
Santos, N. D. A., Pereira, L. A., & Rodrigues, D. S. (2018). Relationship between performance of the FunDeb municipal board and active and passive waste. BBR. Brazilian Business Review, 15(5), 460-474. https://doi.org/10.15728/bbr.2018.15.5.4
Secretaria da Educação - SEDU. (2019). Bônus Desempenho da Sedu será pago no fim de julho. https://sedu.es.gov.br/Not%C3%ADcia/bonus-desempenho-da-sedu-sera-pago-no-fim-de-julho.
Sprietsma, M., & Waltenberg, F. (2005). The Impact of Teachers’ Wages on Students’ Performance in the Presence of heterogeneity and endogeneity, evidence from Brazil. [Working Paper Nº 2005_008]. Department des Sciences Economiques de l'Université catholique de Louvain. https://sites.uclouvain.be/econ/DP/IRES/2005-8.pdf
Stadler, A., Reis, E. A. D., Arantes, E. C., & Corso, J. M. D. (2017). Study on professors’ perception with respect to higher education institutions’ socially responsible initiatives. BBR. Brazilian Business Review, 14(6), 592-608. https://doi.org/10.15728/bbr.2017.14.6.3
Swanson, B. B., & Koonce, P. M. (1986). Teacher incentives: Is merit pay enough? Action in Teacher Education, 8(3), 87-90. https://doi.org/10.1080/01626620.1986.10519309
Tavares, P., & Ponczek, V. (2019). Teacher pay and student performance: Evidence from Brazil. Brazilian Review of Econometrics, 38(2), 197-219. https://doi.org/10.12660/bre.v38n22018.73437
Xerxenevsky, L. L. (2012). Programa Mais Educação: avaliação do impacto da educação integral no desempenho de alunos no Rio Grande do Sul (Dissertação de mestrado). Faculdade de Administração, Contabilidade e Economia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande Do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil. http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3924
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors, while doing the submission, accept the notice below:
We authors hold the copyright related to our paper and transfer Contextus journal the right for the first publication with a Creative Commons’ international license of the modality Attribution – Non-commercial 4.0, which in turn allows the paper to be shared providing that both the authorship and the journal’s right for initial release are acknowledged.
Furthermore, we are aware of our permission to take part in additional contracts independently for non-exclusive distribution of the version of our work published in this journal (e.g. publishing it in an institutional repository or as a book chapter), while acknowledging both the authorship and the journal’s initial publication.
We also certify that the paper is original and up to this date has not been released in any other journal, Brazilian or of another nationality, either in Portuguese or another language, as well as it has not been sent for simultaneous publication in other journals.
Last, we not only know that plagiarism is not tolerated by Contextus but also certify the paper presents the sources of passages from cited works, including those authored by ourselves.