Título Padrão

Authors

  • Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.36517/psg.v13i0.71611

Abstract

This article aims to analyze the way in which the real urban space of New York is presented in two key cinema works of the so-called New Hollywood: Operation The French Connection (1971), directed by William Friedkin, and Taxi Driver (1976), directed by Martin Scorsese. The purpose of this analysis is to understand how the American social malaise of the 1960s and 1970s (led by the Vietnam War, the struggle for Civil Rights, demographic changes and a reactionary counterattack) reverberated in the cinema of the period, especially through the incoherent male gaze of its protagonists and its relationship with New York City.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

, Universidade de São Paulo

Bacharel em Audiovisual pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo desde 2019. Sob a orientação da professora Cecília Antakly de Mello, foi bolsista FAPESP de iniciação científica (2016-2017) com a pesquisa “A montagem na Obra de Satoshi Kon” e atualmente é mestrando no Programa de Pós-Graduação em Meios e Processos Audiovisuais da mesma instituição com a pesquisa “Encurralado: um conto sobre a paranoia, a máquina e a masculinidade na Hollywood dos anos de 1970”, sobre o longa-metragem de estreia do diretor Steven Spielberg.

Published

2022-10-14

How to Cite

Biscaro, M. P. (2022). Título Padrão. Passagens: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Comunicação Da Universidade Federal Do Ceará, 13, 1–21. https://doi.org/10.36517/psg.v13i0.71611