John Rawls and the education for democracy

Authors

  • Neuro José Zambam

Keywords:

John Rawls. Education. Democracy. Amartya Sen.

Abstract

The object of study of this essay is to relate education to democracy from the theory of John Rawls. Democracy, nowadays, has gained broader definitions including the security of having its fundamental rights assured, such as the social right to education. The general goal of this research is to connect John Rawls’s theory and education to democracy. While the specific objectives were: 1) Define where democracy fits; 2) To emphasize the principles of justice of John Rawls; 3) To base public reason as a propeller of democracy and education. The research problem which guided the research was: Is public reason a basis of education for democracy? It can be inferred that public reason anchored with education is a basic means for democracy, because allied, these institutions empower the subject and give him a political voice sustaining the democratic system of a society. The approach method was the deductive one, being the larger premise the theory of John Rawls and the lesser premise the feasibility of applying public reason in education for democracy. The research technique was the bibliographical one.

Author Biography

Neuro José Zambam

Pós-doutor em Filosofia na Universidade do Vale do Rio dos Sinos – UNISINOS. Doutor em Filosofia pela PUCRS. Professor do Programa de Pós-Graduação em Direito da Faculdade Meridional - IMED – Mestrado. Professor do Curso de Direito (graduação e especialização) da Faculdade Meridional – IMED de Passo Fundo. Membro do Grupo de Trabalho, Ética e cidadania da ANPOF (Associação Nacional dos Programas de Pós-graduação em Filosofia). Pesquisador da Faculdade Meridional. Líder do Grupo de Estudo, Multiculturalismo e pluralismo jurídico. Líder do Centro Brasileiro de Pesquisa sobre a Teoria da Justiça de Amartya Sen: interfaces com direito, políticas de desenvolvimento e democracia.

References

MORAIS, Fausto Santos de; IANOFF, Felipe de. Para uma discussão democrática sobre os riscos dos OGM’S. In: PIRES, Cecília Maria Pinto; Paffarini, Jacopo; Cella, José Renato Gaziero. Direito, Democracia e sustentabilidade: programa de pós-graduação stricto sensu em Direito da Faculdade Meridional. Erechim: Deviant, 2017.

RAWLS, John. O liberalismo político. 2. ed. Trad. Dinah de Abreu Azevedo. São Paulo: Ática, 2000.

DRÈZE, Jean; SEN, Amartya. Glória incerta: a Índia e suas contradições. Trad. Ricardo Doninelli Mendes e Laila Coutinho. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

ZAMBAM, Neuro José. Amartya Sen: liberdade, justiça e desenvolvimento susten- tável. Passo Fundo: IMED, 2012.

ZAMBAM, Neuro José. Introdução à teoria da justiça de John Rawls. 2. ed. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2015.

______; AQUINO, Sérgio Ricardo Fernandes de. A teoria da justiça em Amartya Sen: temas fundamentais. Porto Alegre: Editora Fi, 2016.

______; ALMEIDA, Ricardo de Oliveira de. O liberalismo político de John Rawls: a missão de educar a juventude para a democracia no séc. XXI. In. Quaestio Juris. Rio de Janeiro, v. 10, n. 3, 2017.

Published

2018-04-30

Issue

Section

Dossiê Ética e Cidadania