Philosophy and education: for a critical teaching in dark times

Authors

  • José Aparecido de Oliveira Lima
  • Junot Cornélio Matos

Keywords:

Philosophy and education. Critical self-reflection. Narratives of life

Abstract

The reference article has as characteristic to problematize the current educational and philosophical scene in which it haunts us. At this point, we see that the studies on educational policies and practices advocated by public management indicate that we are currently living strong remnants of a reckless model of education, traditionally limited to the dominant and capitalist circles, in which it seeks to educate for segregation and competitiveness. This reflects a society with idealized purposes in individual self-assertion. In the same way, we are inserted in systems of schooling that configure an education with markedly mercantilist cuts and with a strong tendency of instrumentalization of the relationships and brutalization of the people. For Boaventura de Souza (2013) “it is possible that we are facing a new form of social fascism, developmental fascism.” (p. 122).

Author Biographies

José Aparecido de Oliveira Lima

Discente do Programa de Pós-graduação em Educação pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Graduado em Filosofia e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Alagoas. Grupo de Pesquisa: Filosofia e Educação / Ensino de Filosofia.

Junot Cornélio Matos

Professor do Departamento de Filosofia da UFPE, onde atua na graduação e na Pós-graduação. Coordenador do Mestrado Profissional em Filosofia – PROF FILO/Núcleo UFPE. Integrante do Programa de Pós-graduação em Educação – CEDU/UFAL. Editor da Revista Perspectiva Filosófica.

References

ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995. ARROYO, Miguel G. Currículo, território em disputa/Miguel G. Arroyo. – 5. ed.,

Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaio sobre literatura e his- tória da cultura. Tradução Sergio Paulo Rouanet. 3. ed., Editora Brasiliense S.A; São Paulo, 1987.

CARR, Wilfred e KEMMIS, Stephen. Teoria crítica de la ensenãnza: la investiga- ción-acción en la formación del profesorado. Traducción J. A. Bravo. Barcelona: Ediciones Martínez Roca, S. A, 1988.

SANTOS, Boaventura de Sousa; CHAUI, Marilena. Direitos Humanos, democracia e desenvolvimento. São Paulo: Cortez, 2013.

FALABELO; BRITO. Walter Benjamin: Docência, magia, leitura e arte em sala de aula, 2010, (p. 335-355). In: OLIVEIRA, Damião Bezerra. ABREU, Waldir Ferreira de.; BRITO. Maria dos Remédios de. (Orgs.). Educação em tempos precários: A formação entre o humano e o inumano. Belém: GEPFEE/UFPA, 2010.

FOUCAULT, Michel. Aula de 10 de Março de 1982 (Segunda hora). In: A Hermenêutica do Sujeito: Curso dado no Collége de France (1981-1982). Tradução de Márcio Alves da Fonseca e Salma Tannus Muchail. São Paulo: Ed. Martins Fontes, 2010. p. 355-369.

______. El coraje de la verdad: el gobierno de si y de los otros II. Curso en el Collége de France (1983-1984). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2010.

GIROUX, Henry. A educação no século XXI: os desafios do futuro imediato. 2. ed. Organizado por Francisco Imbernón. Trad. Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2008.

HABERMAS, Jürgen. Passado como futuro. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1993.

IANNI, O. Teorias da Globalização. 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1997.

MATOS, Junot. A formação pedagógica dos professores de Filosofia: Um debate, muitas vozes. São Paulo: Edições Loyola, 2013.

______. Dialogação: Filosofia da educação. Curitiba, PR: CVR, 2015. 206 p. MENEZES, Anderson A. Educação e emancipação: por uma racionalidade ético-

-comunicativa. Maceió: EDUFAL, 2014.

MÉSZÀROS, István. A educação para além do capital. Tradução Isa Tavares. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.

MULH, Eldon. Habermas e a educação: ação pedagógica como agir comunicativo. Passo Fundo: UPF, 2003.

PINTO, Fernando C. A formação humana no projeto da humanidade. Porto: Instituto Piaget, 1996.

RICOEUR, Paul. O si-mesmo como um outro. Tradução Luci Moreira Cesar. Campinas: Papirus, 1991.

Published

2018-11-29

Issue

Section

Artigos