MENDONÇA, Samuel; GALLO, Sílvio. A escola: problema filosófico. São Paulo: Parábola Editorial, 2020.
DOI:
https://doi.org/10.36517/10.36517/Argumentos.30.14Keywords:
Resenha. A escola: problema filosófico. Problematizar filosoficamente a escola.Abstract
A escola: problema filosófico é uma coletânea oriunda do III Congresso da Sociedade Brasileira de Filosofia da Educação, realizado em 2018 na Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Organizado por Samuel Mendonça e Silvio Gallo, o livro foi publicado em 2020 pela Parábola Editorial (São Paulo). Junto à obra A escola: uma questão pública – publicada no mesmo ano e pela mesma Editora –, forma um díptico que interroga, com o instrumental teórico próprio da Filosofia da Educação, a instituição escolar.
References
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.
FOUCAULT, Michel. Polémique, politique et problématisations. In: FOUCAULT, Michel. Dits et Écrits II: 1976-1984. Paris: Gallimard, 2001.
HENNING, Leoni Maria Padilha. A escola como necessidade: um problema contemporâneo. In: MENDONÇA, Samuel; GALLO, Sílvio. A escola: problema filosófico. São Paulo: Parábola, 2020.
KAMBOUCHNER, Denis. L’école, question philosophique. Paris: Arthème Fayard, 2013.
MENDONÇA, Samuel; GALLO, Sílvio. A riqueza do problema filosófico da escola. In: MENDONÇA, Samuel; GALLO, Sílvio. A escola: problema filosófico. São Paulo: Parábola, 2020.
PAGOTTO-EUZÉBIO, Marcos Sidnei. A escola como problema filosófico. In: MENDONÇA, Samuel; GALLO, Sílvio. A escola: problema filosófico. São Paulo: Parábola, 2020.
VITORINO, Artur José Renda. Escola e aceleração: aproximações e indagações. In: MENDONÇA, Samuel; GALLO, Sílvio. A escola: problema filosófico. São Paulo: Parábola, 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Argumentos magazine is licensed under an International Creative Commons Attribution License.
The Magazine uses CC BY inclusion
1) The authors retain the copyright granted to the magazine or the right to initial publication, with the work regularly licensed under the Creative Commons Attribution, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
2) The authors are authorized to contract additional applicable contracts, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, publication in the institutional repository or as a chapter of the book), recognition of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are authorized and encourage to publish and distribute their work online (for example, in institutional repositories or on their personal pages) at any time before or during the editorial process, as they can generate productive changes, as well as increase the impact and reference of published work.