School vessel: transfering technology and teaching artisanal fishermen how to catch fish during the lobster closed-season in Northeast Brazil
DOI:
https://doi.org/10.32360/acmar.v40i2.6119Keywords:
school-vessel, artisanal fisheries, technology transference, professional qualification, Ceará State.Abstract
The main world fisheries are in decline due the pressure on fishing resources, what brings about hard-to-solve biological, social and economic problems. The lobster lobster fishery is on collapse, facing the biggest crisis of its history in Northeast Brazil. The School-Vessel Project described on this paper had as objective to contribute to the improvement of the professional standing of fishermen in Ceará State through technology transference during the lobster closed-season in Northeast Brazil. School vessels from Itarema and Beberibe counties, and the R.V. “Prof.Martins Filho” (LABOMAR, Federal University of Ceará) were used for the tuition of 30 artisanal fishermen as instructors/demonstrators responsible for technological transference of fishing techniques with bottom longlines in their native communities. During the qualification process, four experimental fishing trips were made using a single-thread longline, and performed adjustments in each of the school boats engaged in deep-sea fisheries with that gear. During the fishing trips about 1,200 kg of fish were caught. As a recommendation, qualification programs of artisanal, distant-water fishermen must be encouraged by government bodies, because of the strong impact made by the training experience herein described on fishing communities.Downloads
Published
2007-12-01
Issue
Section
Artigos originais
License
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).