ENVIRONMENTAL CONSCIOUSNESS AND ITS INFLUENCE ON BUYING BEHAVIOUR TOWARDS ENVIRONMENTAL CONCERN

Authors

  • Patrícia Monteiro Gorni UNISOCIESC Balneário Camboriú/SC
  • Giancarlo Gomes FURB – Blumenau/SC
  • Rafaele Matte Wojahn FURB - Blumenau/SC
  • Carolina Klein Padilha UFSC – Florianópolis/SC

DOI:

https://doi.org/10.19094/contextus.v14i1.772

Keywords:

Environmental awareness. Buying behavior. Conscious purchase. Environmental products. Environmental concern.

Abstract

This study aims to determine the influence of environmental awareness of the conscious purchasing behavior. Therefore, quantitative approach was adopted and survey with a sample of 526 respondents. Data analysis was used Confirmatory Factor Analysis and Structural Equation Modeling, resulting in two constructs. The construct “Environmental Awareness” includes the dimensions of consciousness to nature and Limited Resources and the “Purchase Behavior” consists of four dimensions, Products Less Harmful, Recycled Products, Natural Products and Packaging. The results provide empirical evidence that environmental awareness was not significantly related to purchasing behavior. While there is some support in the literature for such a relationship, this study uses an integrative perspective to test the relationship. The model can be used as a measuring instrument for future research on environmental awareness.

Author Biographies

Patrícia Monteiro Gorni, UNISOCIESC Balneário Camboriú/SC

Professora Universitária e Coordenadora Adjunta no Curso de Administração

Giancarlo Gomes, FURB – Blumenau/SC

Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração

Rafaele Matte Wojahn, FURB - Blumenau/SC

Mestre em Administração

Carolina Klein Padilha, UFSC – Florianópolis/SC

Mestre em Administração

Doutoranda em Administração

References

AMORIM, B. C.; ARAÚJO, A. C. C.; GONÇALVES, G. A. C.; QUEIROZ, C. T. A. P.. Diagnóstico da Consciência Ambiental dos Gestores: Eco-Atitudes e Consumo Sustentável em Campina Grande /PB-Brasil. Qualit@s Revista Eletrônica. n. 2, v. 8, p. 8-34, 2009.

ASSADOURIAN, E. Ascensão e queda das culturas de consumo. Transformando culturas – do consumismo à sustentabilidade. Washington: World Watch Institute, 2010.

BEDANTE, G. N; SLONGO, L. A. O comportamento de consumo sustentável e suas relações com a consciência ambiental e a intenção de compra de produtos ecologicamente embalados. In: Encontro de Marketing - EMA, 1. Atibaia, SP, 2004, Anais... Atibaia, ANPAD, 2004.

BRUM, A. B. do N.; HILLIG, C.. Repensando o consumismo: uma reflexão sobre a necessidade de um “consumo responsável”. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental - REGET-CT/UFSM v (1), n°1, p. 115-128, 2010.

CALOMARDE, J. Marketing Ecológico. Madrid, Espanha, Ediciones Pirámide, 2000

CAPELINI, M. Potencialidade e aplicação da prevenção de resíduos de embalagens: abordagem sobre o projeto do produto e o consumo. 274 f. 2007. Tese (Doutorado em Ciências da Engenharia Ambiental) Escola de Engenharia de São Carlos da Universidade de São Paulo. Universidade de São Paulo. 2007

CARDOSO, A. J. M.; CAIRRÃO, A. M. C. L. Os jovens universitários e o consumo sustentável: a sua influência na compra de produtos ecológicos. Biblioteca Digital da Universidade Fernando Pessoa. 2007. Disponível em:< https://bdigital.ufp.pt/dspace/ bitstream/10284/403/1/124-135_2007.pdf>. Acesso 04/01/2012.

CARRETE, L.; CATAÑO, R.; FELIX, R.; CENTENO. E.; GONZÁLEZ, E. Green consumer behavior in an emerging economy: confusion, credibility, and compatibility. Journal of Consumer Marketing, v. 29, n. 7 pp. 470 – 481, 2012.

COLTRO, A. O comportamento do consumidor consciente como fonte de estímulos de mercado às ações institucionais sócio-ambientais. In: Conselho Latino-Americano de Escolas de Administração, Montpellier France. Anais... CLADEA, 2006.

COOPER, D. R.; SCHINDLER, P. S. Métodos de pesquisa em administração. 7 ed.São Paulo: Bookman, 2003.

CORRAR, L.J.; PAULO, E.; DIAS FILHO, J.M. Análise multivariada: para os cursos de administração, ciências contábeis e economia. São Paulo: Atlas, 2007.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto; tradução Magda Lopes.–3 ed.–Porto Alegre: ARTMED, 2010.

DE TONI, D.; LARENTIS, F.; MATTIA, A. Consumo consciente, valor lealdade em produtos ecologicamente corretos. Revista de Administração FACES Journal, v. 11, n. 3, p. 135 – 156, 2012.

DUNLAP, R. E.; JONES, R. Environmental Concern: Conceptual and Measurement Issues. Handbook of Environmental Sociology, p. 482-542, 2002.

FRAJ, E.; MARTINEZ, E. Ecological consumer behaviour: an empirical analysis. International Journal of Consumer Studies, v. 31, n. 1, p. 26-33, 2007.

FRAJ, E.; MARTINEZ, E. Influence of personality on ecological consumer behavior. Journal of consumer behavior, London. v. 5, n. 3, p. 167-182, 2006.

FRYXEL, G.E.; LO, C.W.H. The influence of environmental knowledge and values on managerial behaviours on behalf of the environment: An empirical examination of managers in China. Journal of Business Ethics, v1, n.46, p.45-69, 2003.

GADE, C. Psicologia do Consumidor e da Propaganda. São Paulo: Editora Pedagógica Universitária. 2000

GARCIA, M. N.; SILVA, D.; PEREIRA, R. S.; ROSSI, G. B.; MINCIOTTI, S. A. Inovação no comportamento do consumidor: recompensa às Empresas socioambientalmente responsáveis. RAI – Revista de Administração e Inovação, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 73-91, 2008.

GIOVANNINI, F.; KRUGLIANSKAS, I. Fatores críticos de sucesso para a criação de um processo inovador sustentável de reciclagem: um estudo de caso. Revista de Administração Contemporânea, Rio de Janeiro v. 12, n. 4, p. 931 - 951, out. / dez. 2008.

GONÇALVES-DIAS, S. L. F. MOURA C.. Consumo Sustentável: Muito Além do Consumo “Verde”. In: Encontro Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação em Administração, 31., 2007, Rio de Janeiro, Anais... Rio de Janeiro: ANPAD, Rio de Janeiro, 2007.

GONÇALVES-DIAS, S.L.F.; TEODÓSIO, A.S.S.; CARVALHO, S.; SILVA, H.M.R. Consciência ambiental: um estudo exploratório sobre suas implicações para o estudo de Administração. RAE-eletrônica, São Paulo, v.8, n.1, art.X, jan./jun. 2009.

HAIR JÚNIOR, J. F.; BABIN, B.; MONEY, A. H.; SAMOUEL, P. Fundamentos de Métodos de Pesquisa em Administração. Porto Alegre: Bookman, 2005.

HANSEN, U.; SCHRADER, U.. A modern model of consumption for a sustainable society. Journal of Consumer Policy, v. 20, n. 2, p. 443-468, 1997.

HU, L.; BENTLER, P. M. Causal modeling via structural equation systems. In: Nesselroade, J. R. & Cattell, R. B. (Eds.), Handbook of multivariate experimental psychology (2 ed., p. 317–335). New York: Plenum, 1999.

INSTITUTO AKATU. O que é Consumo Consciente. Disponível em < http://www.akatu.com.br>. Acesso em 15/01/2014.

JACKSON, T. Negotiating Sustainable Consumption: A review of the consumption debate and its policy implications. Energy & Environment, v. 15, p. 1027-1051, 2004.

KLINE, R.B. Principles and practice of structural equation modeling. New York, The Guilford Press, 2005.

KOTCHEN, M. J.; REILING, S. D. Environmental attitudes, motivations, and contingent valuation of nonuse values: a case study involving endangered species. Ecological Economics, v. 32, n. 1, p. 93-107, 2000.

KOTLER, P.. Administração de marketing: análise, planejamento, implementação e controle. Edição Milenium. São Paulo: Prentice Hall. 2000.

LAROCHE, M.; BERGERON, J.; BARBARO-FORLEO, G. Targeting consumers who are willing to pay more for environmentally friendly products. Journal of Consumer Marketing, v. 18, n. 6, p. 503 – 520, 2001.

MALHOTRA, N. K. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. 4. ed. Porto Alegre: ArTmed, 2006.

MOURÃO, E.. Guia do consumo consciente. 2011. Disponível em: <http://www.brde. com.br/asse_midia_consumo.asp >. Acesso em 10/01/2014.

OLIVEIRA, V. M.; CÂNDIDO, G. Contemporaneidade do Consumo Sustentável e as suas correlações com as Práticas Empresariais e o Comportamento do Consumidor. In Anais... V Encontro Nacional da ANPPAS. Florianópolis: 2010.

PAAVOLA, J. Towards Sustainable Consumption: Economics and ethical concerns for the environment in consumer choices. Review of Social Economy, v. 59, n. 2, p.227-248, jun, 2001.

PEIXOTO, A. F.; PEREIRA, R. C. F.. Discurso versus Ação no Comportamento Ambientalmente Responsável. Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade-GeAS, v. 2, n. 2, p. 71-103, 2013.

PEREIRA, J. C. R. Análise de Dados Qualitativos: Estratégias Metodológicas para as Ciências da Saúde, Humanas e Sociais. São Paulo: EDUSP, 2001.

PORTILHO, F. Sustentabilidade ambiental, consumo e cidadania. São Paulo: Cortez, 2005.

RIBEIRO, J. A.; VEIGA, R. T.. Proposição de uma escala de consumo sustentável. Revista de Administração da Universidade de São Paulo, v. 46, n. 1, 2011.

RICHARDSON, Roberto Jarry; PERES, José Augusto de Souza. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo : Atlas, 2014.

ROBERTS, J. A.; BACON, D. R. Exploring the subtle relationships between environmental concern and ecologically conscious consumer behavior. Journal of Business Research, v. 40, n. 1, p. 79-89, 1997.

ROCHA, A. L. Intenções e ações em relação a escolhas de produtos ecológicos: estudos sobre o comportamento do consumidor carioca. Contextus, v. 9, n. 1, 2011.

SCHWEPKER Jr, C. H.; CONRWELL, T. B. An examination of ecologically concerned consumers and their intentions to purchase ecologically package products. Journal of Public Policy and Marketing, v. 10, p. 77-101, 1991.

STRAUGHAN, R. D.; ROBERTS, J. A. Environmental segmentation alternatives: a look at green consumer behavior in the new millennium. Journal of Consumer Marketing, v. 16, n. 6, p. 558-575, 1999.

Published

2016-06-16

How to Cite

Gorni, P. M., Gomes, G., Wojahn, R. M., & Padilha, C. K. (2016). ENVIRONMENTAL CONSCIOUSNESS AND ITS INFLUENCE ON BUYING BEHAVIOUR TOWARDS ENVIRONMENTAL CONCERN. Contextus - Contemporary Journal of Economics and Management, 14(1), 7–31. https://doi.org/10.19094/contextus.v14i1.772

Issue

Section

Articles