The visual communication as a food quality perception attribute

Authors

  • Maria Inês Santos Campinho
  • Júlia Carvalho Andrade
  • Eudaldo Francisco dos Santos Filho

DOI:

https://doi.org/10.36517/2525-3468.ip.v5iespecial1.2020.43516.121-134

Keywords:

Design, Visual communication, Food advertising, Ultra processed foods

Abstract

The aim of this paper is to understand, through a literature review, how the quality of food overlaps and the visual message developed for this product from the use of image elements in the construction of visual language by design. Food visual identity projects serves the values ​​created for food brands and not to disseminate or communicate the quality of food, related to its nutritional composition, nutrient bioavailability, hygienic-sanitary conditions and sensory characteristics. In this study, we observed that the elements of graphic design and visual communication contributed to the formation of a culture of construction and dissemination of misleading information about the quality of ultra-processed foods. These foods have their outstanding characteristics, in detriment of others not favorable. And the use of mascots, eatertainment, and other design features made it possible for the ultra-processed to have their nutritional qualities confused or interspersed with the built visual quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Inês Santos Campinho

Graduada em Design (UNEB), graduada em Nutrição (UFBA).

Júlia Carvalho Andrade

Doutoranda do doutorado multi-institucional e multidisciplinar em Difusão do Conhecimento (UFBA), professora da Escola de Nutrição (UFBA).

Eudaldo Francisco dos Santos Filho

Doutor em Difusão do Conhecimento (UFBA), Professor da Universidade do Estado da Bahia e Perito Técnico de Polícia do Instituto de Identificação Pedro Mello.

References

ALMEIDA, Carla de Sousa et al. Personagem de Marca: Análise Semiótica da Moça Leiteira. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 32., 2009, Curitiba. Congresso. Curitiba: 2009. p. 1 – 15.

ARNAIZ, M. G. Consumo de alimentos, marketing e cultura na Espanha. In: Shirley Donizete Prado et al. Alimentação, consumo e cultura. Série Sabor Metrópole – Volume 1). Editora CRV, 2013. p. 49-153.

ASSOLINI, Pablo José. O eatertainment: alimentando as crianças na sociedade de consumo. 2008. Disponível em: <http://criancaeconsumo.org.br/biblioteca/o-eatertainment-alimentando-as-criancas-na-sociedade-de-consumo/>. Acesso em: 02 set. 2019.

BAADER, Cinira. Alimentação-diversão-nutrição: Por uma Nova Estética no Contexto da Midiatização Publicitária de Alimentos Infantis. In: COMUNICON CONGRESSO INTERNACIONAL COMUNICAÇÃO E CONSUMO, 5., 2015, São Paulo. Congresso. São Paulo: 2015. p. 1 - 15.

BRASIL. AGÊNCIA NACIONAL DE VIGILÂNCIA SANITÁRIA. RDC 259: Regulamento Técnico sobre Rotulagem de alimentos Embalados. Brasília, 2002. 11 p.

BRASIL. MINISTÉRIO DA SAÚDE: Guia Alimentar para a População Brasileira. 2 ed. Brasília, 2014. 158 p.

ENGLER, R de C.; GUIMARÃES, L.H.; LACERDA, A. C. G. Design e consumo: a influência da mídia sobre a obesidade infantil. Blucher Design Proc., v. 2; p. 5625–37, 2016. doi: 10.5151/despro-ped2016-0529.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Novo dicionário Aurélio da língua portuguesa. 2. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1993.

GALINDO, Daniel; ASSOLINI, Pablo José. Eatertainment: a divertida publicidade que alimenta o público infantil. In: CONGRESSO LATINOAMERICANO DE INVESTIGADORES DE LA COMUNICACIÓN, 11., 2008, Congresso. Cidade do México. 2008. p. 1 - 15.

ISHIMOTO, Emília Y.; NACIF, Marcia de Araújo Leite. Propaganda e marketing na informação nutricional. Brasil Alimentos, São Paulo, n. 11, p.28-33, dez. 2001.

JUNG, Carl G. et al. O homem e seus símbolos. 5. ed. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 1964. 448 p.

MALHEIRO, Carla Maria Osório Ferreira. A Influência do Design da Embalagem na Melhoria da Competitividade em Empresas Alimentares. 2008. 157 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Engenharia Industrial, Departamento de Produção e Sistemas, Universidade do Minho, Guimarães, 2008.

NIEMEYER, Lucy. Design no brasil: origens e Instalação. 4. ed. Rio de Janeiro: 2AB, 2007. 136 p.

NORMAN, D. A. Design Emocional: Por que adoramos (ou detestamos) os objetos do dia-a-dia. Rio de Janeiro: Editora Rocco, 2004.

OIANO NETO, João. Aspectos químicos e qualidade nutricional dos alimentos. Embrapa Agroindústria de Alimentos. Rio de Janeiro, p. 9-82. dez. 2010.

WONG, Wucius. Princípios de forma e desenho. São Paulo: Martins Fontes, 1998. 352 p.

Published

2020-03-01

How to Cite

CAMPINHO, Maria Inês Santos; ANDRADE, Júlia Carvalho; FRANCISCO DOS SANTOS FILHO, Eudaldo. The visual communication as a food quality perception attribute. Informação em Pauta, [S. l.], v. 5, n. especial, p. 121–134, 2020. DOI: 10.36517/2525-3468.ip.v5iespecial1.2020.43516.121-134. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/43516. Acesso em: 21 nov. 2024.