Análise cientométrica sobre a produção científica em meditação nos periódicos da Medicina
Keywords:
Cientometria, Terapias complementares, Meditação, Web of Science, ScopusAbstract
The general objective of this study was to analyze the insertion of the theme Meditation at the core in scientific journals of the medical area, referring to the six countries (United States, United Kingdom, (SCOPUS) and England (Web of Science); India, Australia and Canada) that lead the ranking of that scientific production is indexed in the Web of Science and SCOPUS databases. This is a scientometric study, descriptive, with a quantitative approach, in the period from 2009 to 2018.The search analyzed the core in scientific journals with regard to the impact, origin, the subject category and the identification of the 15 titles that most published about the theme. The result of the research showed that the core consists of journals classified in different subjects in the medical field, in both databases. The specialties they highlighted were: Neurology (Web of Science) and Psychiatry, (SCOPUS). In reference to the impact, it was found that the majority of the titles are high impact and from countries in North America and Europe. This study can contribute to reveal patterns of behavior through metric studies, concerning to the formal channel used by that scientifical community to publish your search results.
Downloads
References
ALVARADO, R. U. A Lei de Lotka e a produtividade dos autores. 2007. 267f. Tese (Doutorado) - Escola Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007.
ARIAS, A. J. et al. Systematic review of the efficacy of meditation techniques as treatments for medical illness. Journal of Alternative and Complementary Medicine, v. 12, n. 8, p. 817-832, Oct 2006. Disponível em: https://www.semanticscholar.org/paper/Systematic-review-of-the-efficacy-of-meditation-as-Arias-Steinberg/8db7f5a54321e1a4cd51d0666607279556a57404. Acesso em 20 jul 2019.
ASSIS, D. Os benefícios da meditação nos processos de aprendizagem. Revista Saberes em Ação, v. 1, n. 2, 2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/interespe/article/viewFile/17445/12968. Acesso em: 15 jul 2019.
BANKARD, J. Training Emotion Cultivates Morality: How Loving-Kindness Meditation Hones Compassion and Increases Prosocial Behavior. J Relig Health, v. 54, n. 6, p. 2324-43, 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1007/s10943-014-9999-8. Acesso em: 10 jan 2019.
BARBALHO, C. R. S. Periódico científico: parâmetros para avaliação de qualidade. In: FERREIRA, S. M. S. P. F.; TARGINO, M. G. (org.). Preparação de revistas científicas teoria e prática. São Paulo: Reichmann&Autores, 2005. cap. 5, p.123 - 158.
BETTIO, M.; ALVAREZ, G. R.; VANZ, S. A. S. Produção e colaboração científica da Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre. Informação & informação, Londrina, v. 22, n. 1, p. 88-110, jan./abr 2017. DOI: 10.5433/1981-8920.2017v22n1p88. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/163684. Acesso em: 01 mar. 2020.
BIOJONE, M. R. Forma e função dos periódicos científicos na comunicação da ciência. 2001. 107 f. Dissertação (Mestrado) - Departamento de Biblioteconomia e Documentação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.
CONTRERAS, D. et al. Opinions of medical students about complementary therapies. Revista Medica De Chile, v. 143, n. 8, p. 1020-1027, Aug 2015. Disponível em: https://europepmc.org/abstract/med/26436931. Acesso em: 10 jan 2019.
COUTINHO, E. As armadilhas da lei de Bradford. Revista de Biblioteconomia de Brasília, [Brasília], v. 16, n. 2, p. 217-225, jul./ dez., 1988. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/_repositorio/2011/07/pdf_5ce9153ef8_0017668.pdf. Acesso em: 22 fev. 2020.
DALAI LAMA. "Our Faith in Science". New York Times, 12 Nov. 2005. Disponível em: https://www.nytimes.com/2005/11/12/opinion/our-faith-in-science.html. Acesso em: 12 jan 2019.
DESCRITORES EM CIÊNCIAS DA SAÚDE: DECS. Meditação. São Paulo: BIREME / OPAS / OMS, 2017. Disponível em: http://decs.bvs.br/cgibin/wxis1660.exe/decsserver/?IsisScript=../cgi-bin/decsserver/decsserver.xis&task=exact_term&previous_page=homepage&interface_language=p&search_language=p&search_exp=Medita%E7%E3o&show_tree_number=T. Acesso em: 12 jan 2019.
GARVEY, W. Communication: the essence of science. New York: Pergamon , 1979.
GOLEMAN, D. J.; SCHWARTZ, G. E. Meditation as an intervention in stress reactivity. Journal of Consulting and Clinical Psychology, v. 44, n. 3, p. 456 - 466, 1976.
GOMES, M Y F S F. Tendências atuais da produção científica em Biblioteconomia e Ciência da Informação no Brasil. DataGramaZero - Revista de Ciência da Informação, [s.l.], v.7, n.3, jun 2006. Disponível em: http://www.repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/2393. Acesso em: 15 mar 2020.
GUEDES, V.; BORSCHIVER, S. Bibliometria: uma ferramenta estatística para a gestão da informação e do conhecimento, em sistemas de informação, de comunicação e de avaliação científica e tecnológica. In: CINFORM – ENCONTRO NACIONAL DE CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 6., 2005, Salvador. Anais... Salvador: ICI/UFBA, 2005. p.1 - 18.
JONES, A. W. Impact factors of forensic science and toxicology journals: what do the numbers really mean? Forensic Science International, v. 133, n. 1-2, p. 1-8, 2003. Disponível em: www.periodicos.capes.gov.br. Acesso em: 20 jan 2019.
KEMENY, M. E. et al. Contemplative/Emotion Training Reduces Negative Emotional Behavior and Promotes Prosocial Responses. Emotion, v. 12, n. 2, p. 338-350, Apr 2012. Disponível em: https://greatergood.berkeley.edu/images/uploads/Kemeny_Contemplative_Emotion_Training.pdf . Acesso em: 25 jan 2019.
LARA, M. L. G. Termos e conceitos da área de comunicação e produção científica. In: POBLACION, D. A.;WITTER, G. P. et al. (ed.). Comunicação e produção científica: contexto, indicadores, avaliação. São Paulo: Angellara, 2006. Glossário, p.387-414, p.426.
LEVINE, M. The positive psychology of Buddhism and yoga: paths to a mature happiness. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2000.
MACHADO, R. N. Análise cientométrica dos estudos bibliométricos publicados em periódicos da área de biblioteconomia e ciência da informação (1990-2005). Perspect. ciênc. inf. [online], v.12, n.3, p .2-20, 2007.
Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pci/v12n3/a02v12n3.pdf. Acesso em: 28 jan 2019.
MAIA, S. C. et al. Mapping the literature on credit unions: a bibliometric investigation grounded in Scopus and Web of Science. Scientometrics, [s.l.], v. 120, p. 929–960, 2019. DOI: https://doi.org/10.1007/s11192-019-03165-1. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11192-019-03165-1. Acesso em: 12 fev. 2020.
MEADOWS, A. J. A comunicação científica. Brasília: Briquet de Lemos, 1999.
MIRANDA, D. B.; PEREIRA, M. D. N. F. O periódico científico como veículo de comunicação: uma revisão de literatura. Ciência da informação, v. 25, n. 3, p. 375 - 382, 1996. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/636/640. Acesso em: 18 jan 2019.
ORGANIZACIÓN MUNDIAL DE LA SALUD. Estrategia de la OMS sobre medicina tradicional: 2014-2023. Ginebra, Suiza: OMS, c2013. Disponível em: http://apps.who.int/medicinedocs/documents/s21201es/s21201es.pdf. Acesso em: 18 jan 2019.
PACKER, A. L.; MENEGHINI, R. Visibilidade da produção científica. In: POBLACION, Dinah Aguiar; WITTER, Geraldina Porto; SILVA, José Fernando Modesto da (org.). Comunicação e produção científica: contexto, indicadores, avaliação. São Paulo: Angellara, 2006. cap. 9, p.237- 259.
POBLACION, D. A.; WITTER, G. P.; SILVA, J. F. M. D. Comunicação & produção científica: contexto, indicadores e avaliação. São Paulo: Angellara, 2006.
REVERTER-MASÍA, J. et al. Papers production in the database Web of Science and Scopus about physical education: comparative study between Spain and Brazil. Transinformação, Campinas, v. 26, n. 2, p. 113-124, May-Aug. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0103-37862014000200001. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-37862014000200113&script=sci_arttext&tlng=es. Acesso em: 21 nov. 2017.
SANZ-CASADO, E. et al. Metric studies of information: an approach towards a practical teaching method. Education for Information, v. 20, n. 2, p. 133-144, 2002. Disponível em: https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-0036592154&partnerID=40&md5=238f4752aee44c2e1e20613142d60c22. Acesso em: 20 jan 2019.
SILVA, M. S.; RAMOS, L. M. V. C.; NORONHA, D. P. Base de dados. In: POBLACION, D.A.; WITTER, G.P.; SILVA, J.F.M. (org). Comunicação e produção científica: contexto, indicadores e avaliação. São Paulo: Angellara, 2006. cap. 10, p. 261-286.
SOLLA PRICE, D. J. O desenvolvimento da ciência: análise histórica, filosófica, sociológica e econômica. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1976.
SOUSA, I. M. C. D. et al. Práticas integrativas e complementares: oferta e produção de atendimentos no SUS e em municípios selecionados. Cadernos de Saúde Pública, v. 28, p. 2143-2154, 2012. Disponível em: http://www.scielosp.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-311X2012001100014&nrm=iso. Acesso em: 18 jan 2019.
TARGINO, M. G.. Comunicação científica: uma revisão de seus elementos básicos. Informação e Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 10, n. 2, p. 67-85, 2000. Disponível em: http://www.periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/326/248. Acesso em: 10 jan 2019.
TARGINO, M. G.; GARCIA, J. Preparação de revistas científicas: teoria e prática. São Paulo: Reichmann & Autores, 2005. p. 195-229.
ZIMAN, J. M. Conhecimento público. Belo Horizonte: Itatiaia; São Paulo: EDUSP, 1979.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.