A criança na perspectiva da Biblioteconomia e da Ciência da Informação
a contribuição dos estudos de usuários para o desenvolvimento da competência informacional infantil
DOI:
https://doi.org/10.36517/2525-3468.ip.v6i00.2021.60929.1-22Keywords:
ESTUDOS DE USUÁRIOS, CRIANÇAS, COMPETÊNCIA INFORMACIONAL INFANTILAbstract
The children's universe has been the object of study through specific methodologies in several fields, including Education, Psychology and Marketing. However, there is a lack of studies in the area of Information Science and, consequently, in Librarianship. In this way, the work now attempted, by means of bibliographic survey and bibliometric study, to demonstrate the need for reflection on the best practices for conducting studies with children in information units. The results of the bibliometric analysis carried out in the BRAPCI database highlights the absence of work in the area of Information Science on the subject, demonstrating the relevance of new research that develop practices capable of discovering the informational needs of children, favoring the creation of new products and information services in children's and school libraries to develop children's information competence.
Downloads
References
ANNUAL REVIEW OF INFORMATION SCIENCE AND TECHNOLOGY - ARIST. Silver Spring: ASIS&T, [1966 - ].
ARAÚJO, C.A.V. Bibliometria: evolução histórica e questões atuais. Em Questão, v. 12, n. 1, p. 11-32, 2006. Disponível em: <http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/10124>. Acesso em: 08 set. 2020.
BILAL. D. Children’s information seeking and the design of digital interfaces in the affective paradigm. Library Trends, v. 54, n. 2, p. 197-208, Fall 2005.
BILAL. D. Children design their interfaces for web search engines: A participatory approach. Proceedings of the Canadian Association for Information Science, p. 204-214, 2002.
BRASIL. Lei no 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 16 jul. 1990. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8069.htm#art266>. Acesso em: 10 abr. 2020.
BECKER, C.R.F.; Grosch, M.S. A formação do leitor através da biblioteca: o letramento e a Ciência da Informação como pressuposto. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 4, n. 1, jan./jul. 2008, p. 35-45. Disponível em:
< https://brapci.inf.br/_repositorio/2010/03/pdf_11e4ab9985_0008550.pdf>. Acesso em 08 set. 2020.
BRUCE, C. Information literacy research: dimensions of the emerging collective consciousness. Australian Academic & Research Libraries, v. 31, n. 2, p. 91-109, Jan. 2000. Disponível em:
<http://vnweb.hwwilsonweb.com/hww/results/results_common.jhtml;hwwilsonid=W5ZXJKWRS2Q1NQA3DIMSFGOADUNGIIV0>. Acesso em: 15 nov. 2019.
COLLIN, C. et al. (Orgs.). O livro da psicologia. São Paulo: Globo, 2012. 354 p.
CUNHA, M. B.; AMARAL, S.A.; DANTAS, E. B. Manual de estudo de usuários da informação. São Paulo: Atlas, 2015. 448p.
GABRIEL JUNIOR, R.F. Geração de indicadores de produção e citação científica em revistas de Ciência da Informação: estudo aplicado à base de dados BRAPCI. 2013. 140 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Marília, SP, 2013. Disponível em: < https://repositorio.unesp.br/handle/11449/123338?locale-attribute=pt_BR>. Acesso em 08 set. 2020.
GASQUE, K.C.G.D. Competência em Informação: conceitos, características e desafios . Atoz, Curitiba, v. 2, n. 1, p. 5-9, jan./jun. 2013. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/atoz/article/download/41315/25246>. Acesso em 08 set. 2020.
IDLER, S. UXKids. 2013/2014. Disponível em: <http://uxkids.com/blog>. Acesso em: 10 mar. 2020.
IKPAAHINDLI, L. An overview of bibliometrics: its measurements, laws and their apllications. Libri, v. 35, n.2, p. 163-177, jun.,1985.
KUHLTHAU, C.C. Como usar a biblioteca na escola: um programa de atividades para o ensino fundamental. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
KUHLTHAU, C.C. Inside the process: information seeking from the user’s perspective. Journal of the American Society for Information Science, New York, v. 42, n. 5, p. 361-371, 1991. Disponível em: <http://ptarpp2.uitm.edu.my/silibus/insidesearch2.pdf>. Acesso em: 10 mar. 2020.
MACEDO, N.D.; SEMEGHINI-SIQUEIRA, I. Biblioteca pública/biblioteca escolar de país em desenvolvimento: diálogo entre bibliotecária e professora...São Paulo: CRB8; FEUSP. 2000.
MARCONI, M.A.; LAKATOS, E.M. Fundamentos de metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2006.
MARTINS, D.G. et al. Desenvolvimento de interfaces digitais infantis: estudo preliminar sobre design centrado na criança. HFD, v.6, n.12, p. 46-57, ago./dez. 2017.
MARTINS FILHO, A.J.; BARBOSA, M.C.S. Metodologias de pesquisas com crianças Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v.18, n. 2, p.08-28, jul./dez. 2010.
MORAES,L. A criança, o livro e a biblioteca: o estudo de usuário na educação infantil. CRB-8 Digital, São Paulo, v. 4, n. 1, p. 59-63, abr. 2011. Disponível em: <https://www.brapci.inf.br/index.php/res/v/9666>. Acesso em: 11 mar. 2020.
MOREIRA, A.G. et al. Marketing e sua relação com o público infantil. Revista Científica On-line Tecnologia – Gestão – Humanismo. Guaratinguetá, v. 2, n. 1, p.67-78, 2013. Disponível em: http://www.fatecguaratingueta.edu.br/revista/index.php/RCO-TGH/issue/view/2/showToc. Acesso em: 05 set. 2020.
POTTER, W.G. Introduction. Library Trends, v.30, n.1, p. 5-7. Summer, 1981.
ROTHMAN, A. America Online Youth Wired Survey finds kids are online an average of four days a week; nearly 20% go online every day. Disponível em: <http://media..aoltimewarner.com/media/newmedia/cb_press_view.cfm?release_num=55253423>. Acesso em: 05 abr. 2020.
START WITH THE CHILD: the needs and motivations of young people. A Report Commissioned by Resource The Chartered Institute of Library and Information Professionals. Manchester: Morris Hargreaves Mcintyre, 2002.
VILLASEÑOR RODRÍGUEZ, I. Metodología para la enseñanza y el aprendizaje en materia de estudios de usuarios de información.In: RIOS ORTEGA, J.; RAMÍREZ VELÁZQUEZ, C.A. (Ed.). Oportunidades y retos em la formación, investigación y aplicación del conocimiento bibliotecológico. México: UNAM, Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información, 2012, p. 95-109.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.