SELECTION A CATALOGING SOFTWARE FOR A SPECIALIZED GERMAN LANGUAGE COLLECTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/2525-3468.ip.v7i00.2022.62475.1-17

Keywords:

Cataloguing, Biblivre, Coronavirus Pandemic

Abstract

This article reports the experience of the practice in a project participating of the Bolsa de Iniciação Acadêmica at the University of Ceará, from April 2020 to March 2021. In order to enable the work during the social distance, an analysis of five cataloging softwares was carried out: Elysio, Koha, Librarything, Minibiblio and Biblivre. This evaluation aimed to prepare the work of cataloguing the collection in the teachers' room of the referred higher education institution, composed of about 700 items, since the sanitary measures imposed by the Coronavirus made cataloguing impossible.  Another work done was the entering of the metadata from the collection items (from a list resulting from a previous organization), in a Google spreadsheet for future use. These activities aimed to enable the students to continue, remotely, the planned work even during their social distance. After evaluating the software, the Biblivre program was chosen, with which the data will be registered after the return to the presential activities. This choice is based on its installation simplicity and use for automated cataloguing.  Finally, we present the interface of this software as well as discuss its possibilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flaviana da Silva Sipriano, Universidade Federal do Ceará

Graduanda em Letras Português- Alemão e Respectivas Literaturas, Universidade Federal do Ceará (UFC). Foi bolsista no Programa de Iniciação Científica (PIBIC) da Casa de Cultura Alemã (CCA), da mesma Universidade. Atualmente é bolsista de Iniciação Acadêmica nas práticas de gestão de acervo bibliográfico, da CCA.

José Edimar Batista de Lima Júnior, Universidade Federal do Ceará

Graduando em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Foi bolsista na Divisão de Arquivo (DIARQ) da Pró-Reitoria de Planejamento e Administração (PROPLAD) da UFC. Atualmente é bolsista de Iniciação Acadêmica nas práticas de gestão de acervo bibliográfico da Casa de Cultura Alemã (CCA).

Rogéria Costa Pereira, Universidade Federal do Ceará

Doutora pelo Programa da Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Ceará e mestre pelo mesmo programa. Especialista em aquisição e ensino de línguas estrangeiras. Docente da Casa de Cultura Alemã da UFC.

 

References

BAPTISTA, Dulce. Perspectivas da Catalogação como descrição bibliográfica e instrumento de recuperação da informação. In: XXII CBBD – Congresso Brasileiro de Biblioteconomia, Documentação e Ciência da Informação, Brasília. Atas..., 2007. Disponível em: <http://www.agencia.cnptia.embrapa.br/recursos/Catalogacao_Perspectivas.pdf>. Acesso em: 17 nov. 2020.
CAMPELLO, Bernadete. Introdução ao controle bibliográfico. 2. ed. Brasília: Briquet de Lemos, 2006.
DUTRA, Anna Khris Furtado; OHIRA, Maria Lourdes Blatt. Informatização e automação de bibliotecas: análise das comunicações apresentadas nos seminários nacionais de bibliotecas universitárias (2000, 2002 e 2004). Informação & Informação, Londrina, v. 9, n. 1/2, 2004. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/1725. Acesso em: 27 nov. 2020.
FEDERAÇÃO BRASILEIRA DE ASSOCIAÇÕES DE BIBLIOTECÁRIOS, CIENTISTAS DE INFORMAÇÃO E INSTITUIÇÕES (FEBAB). Código de Catalogação Anglo-Americano, 2012. Disponível em: http://www.febab.org.br/aacr2-2/. Acesso em: 06 nov. 2020.
GAMBERINI, Alexandre Augusto; LUZ, Talita Ribeiro de. Competências de bibliotecários: estudo de caso com profissionais da rede de bibliotecas do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (Cefet - MG). Ciência da Informação, v. 44, n. 3, 26 jun. 2017. Acesso em: 17 nov. 2020.
MEDEIROS, Heloisa. O ensino de línguas estrangeiras para os bibliotecários. Curitiba, III Congresso Brasileiro de Biblioteconomia e, Documentação, 1961, mimeogr. Repositório - FEBAB. Disponível em: http://repositorio.febab.org.br/items/show/547. Acesso em: 20 nov. 2020.
MEY, Eliane Serrão Alves. Introdução à catalogação. Brasília: Briquet de Lemos, 1995.
REZENDE, Ana Paula de. Centro de informação jurídica eletrônico e virtual. Ciência da Informação, Brasília, v. 29, n. 1, p. 51-60, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ci/v29n1/v29n1a6.pdf. Acesso em: 21 jan. 2020.
ROWLEY, Jennifer. A biblioteca eletrônica. 2.ed. Brasília: Briquet de Lemos, 2002.

Softwares de automação de acervo citados

BIBLIVRE Versão 5. Disponível em: http://www.biblivre.org.br. Acesso em: 28 out. 2020.
CITAVI. Disponível em: https://www.citavi.com/pt. Acesso em: 12 out. 2020.
Koha Versão demo: Disponível em: https://demo.koha.keep.pt/. Acesso em: 02 dez. 2020.
Librarything: Disponível em https://www.librarything.com/home. Acesso em: 02 dez. 2020.
LITERAT. Disponível em: http://www.literat.net/. Acesso em: 12 out. 2020.
Minibiblio Versão 2.0.1: Disponível em: http://www.minibiblio.com.br/ Acesso em: 02 dez. 2020.
PHL©Elysio Versão 84. Disponível em: https://www.elysio.com.br/index.html. Acesso em: 02 dez. 2020.

Published

2022-03-31

How to Cite

SIPRIANO, Flaviana da Silva; LIMA JÚNIOR, José Edimar Batista de; PEREIRA, Rogéria Costa. SELECTION A CATALOGING SOFTWARE FOR A SPECIALIZED GERMAN LANGUAGE COLLECTION. Informação em Pauta, [S. l.], v. 7, n. 00, p. 1–17, 2022. DOI: 10.36517/2525-3468.ip.v7i00.2022.62475.1-17. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/62475. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência