Cinema, subjectivity, and society: the seventh art in the production of knowledge. An experience at the Federal University of São Paulo
Keywords:
Cinema, subjectivity, society, culture.Abstract
The extension project “Cinema, Subjectivity and Society: the seventh art in the production of knowledge”, on the campus Santos, in Federal University of São Paulo, uses the cinematic language in the investigation of phenomena connected with the different subjective configurations present in contemporary times. Activities are developed in partnership with several projects of the university and devices in town. The project seeks to address relevant issues, understanding cinema as an important methodological tool in questioning of concepts that the subject has of itself and its socio-cultural and political environment. There are several techniques: participatory construction of teaching strategies, qualitative research and extension; filmic research; film screenings and debates with guests; production of audiovisual. This article aims to address how the proposed activities have been able to achieve their goals and the results show concern for social issues such as public education, human rights and social movements, in a cross-disciplinary dimension and partnerships with community initiatives. The findings point to the possibility of new epistemic production methods in conjunction with the audiovisual language, attesting the power of cinema in the production of knowledge and its ability to mobilize around multiple themes.Downloads
References
Aita, E. B., & Facci, M. G. (2011).
Subjetividade: uma análise pautada na
Psicologia Histórico-Cultural. Psicologia
em Revista, 17(1), 32-47. Recuperado de
h t t p : / / p e p s i c . b v s a l u d . o r g / s c i e l o .
php?script=sci_arttext&pid=S1677-
Araújo, T., Erichsen, R. (Diretores), & Laus,
C. (Produtor). (2014). Ilegal [MP4]. São
Paulo, SP: Superinteressante & 3filmgroup.
tv.
Bezançon, R. (Diretor), & Altmayer, E.
(Produtor). (2011). Un heureux événement
[DVD]. São Paulo, SP: California Filmes.
Casetto, S., Henz, A. O., Imbrizi, J. M., &
Capozzolo, A. A. (2007). Laboratório de
sensibilidades, inteligência coletiva, Clube
dos saberes. In II Colóquio de Psicologia da
arte. São Paulo, SP. Recuperado de http://
www.ip.usp.br/laboratorios/lapa/versaoportugues/
c78a.pdf.
Churchland, P. S. (1994). Can Neurobiology
Teach us Anything about Consciousness?
Proceeding and Addresses of the American
Philosophical Association, 67, 23-40.
Codato, H. (2010). Cinema e representações
sociais: alguns diálogos possíveis.
Verso e Reverso, 29, 47-56.
Dantas, K., Barreiros, R. (Diretores),
Bertolazzi, B., & Dantas, K. (Produtores).
(2012). Funk Ostentação: O filme [MP4].
Santos, SP: Kondzilla.
Dolan, X. (Diretor/Produtor). (2014).
Mommy [DVD]. Canadá: Europa Filmes.
Figueiredo, L. C. M. (1994). A invenção do
psicológico: Quatro séculos de subjetivação
(1500-1900). Linhas de fuga (2a
ed.). São Paulo, SP: Escuta.
Imbrizi, J. (2014). Narrativas de si: O enlace
arte, experiências e conhecimentos na produção
escrita e nos processos de subjetivação
(Projeto de pesquisa). Curso de
Psicologia, Universidade Federal de São
Paulo – Campus Baixada Santista, Santos.
Imbrizi, J. (2015). A Arte como fato da cultura:
a produção de tecnologias afirmativas,
criativas e participativas no cuidado
entre sujeitos (Projeto de estágio).
Curso de Psicologia, Universidade
Federal de São Paulo – Campus Baixada
Santista, Santos.
Imbrizi, J., Martins, E. (2015). Narrativas
de si: contribuições do cinema para a pesquisa
e transformação social. Revista
Interface, 10(dez.), 22-39.
Jardim, J. (Diretor), & Tambelini, F.
(Produtor). (2007). Pro dia nascer feliz
[MP4]. Rio de Janeiro, RJ: Tambelini Filmes.
Mariano, S. (Diretor), & Bremmer, D.
(Produtor). (2014). Funk Ostentação: O
sonho. [MP4]. Santos, SP: Kondzilla.
Martins, E., Imbrizi, J., & Garcia, M. L.
(2015). Cinema, subjetividade e sociedade:
a sétima arte na produção de saberes
(Projeto de Extensão Universitária).
Universidade Federal de São Paulo –
Campus Baixada Santista, Santos.
Meirelles, R., Reeks, D. (Diretores),
Renner, E., Lobo, L., & Nisti, M.
(Produtores). (2015). Território do Brincar
[MP4]. São Paulo, SP: Maria Farinha
Filmes e Ludus Vídeos.
Puppo, E. (Diretor), & Sundfeld, M.
(Produtor). (2014). Sem Pena [DVD]. São
Paulo, SP: Heco Produções.
Rivera, T. (2008). Cinema, Imagem e
Psicanálise. Rio de Janeiro, RJ: Zahar.
Safatle, V. (2012). Falar de si mesmo lá
onde não há mais si mesmo. Recuperado
de https://vimeo.com/52152626.
Sagrado, A., Perez, R., Lima, A. (Diretores),
Sagrado, A., & Perez, R. (Produtores).
(2014). Quando sinto que já sei [MP4].
Porto Alegre, RS: Coletivo Catarse.
Sontag, S. (1981). Ensaios sobre a
Fotografia. Trad. Joaquim Paiva. Rio de
Janeiro, RJ: Ed. Arbor.
Zizek, S. (1995). Reflections of Media and
Politic and Cinema. InterCommunication,
Recuperado de http:// http://www.
lacan.com/zizek-reflections.htm.