The adolescent process in the discourse of the adolescent women in a peripheral community in Manaus

Authors

  • Vilma Gomes Mourão Universidade do Minho, ULBRA, Faculdade Salesiana Dom Bosco
  • Rosângela Francischini Professora do Departamento de Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN

Keywords:

Adolescence, women, discourse analysis

Abstract

This work discusses adolescence. It addresses issues related to the different ways of understanding this theme, so as to approach the conceptions that adolescent women from a peripheral neighborhood of the city of Manaus have developed about their teenage years. This is an exploratory qualitative research. The records were constructed from six adolescents between 16 and 19 years old and the data were analyzed through discourse analysis (Pêcheux) in order to guide some actions stemming from psychosocial project called Creative and Solidarity Community. The results show that for some adolescents, adolescence came without much demarcation, as continuation of life, bringing only greater responsibilities with the domestic tasks and the care of the younger siblings. For others, adolescence allowed a little more freedom. Other reports, however, reveal the opposite: greater vigilance and control on the part of family members, which ratifies the particular way in which each adolescent experiences this stage of life. Thus, by prioritizing the look of these women on themselves, we hope to contribute to the strengthening of perspectives that may increasingly give voice to adolescents and, in this way, enable new possibilities for us to understand the adolescent process.

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Author Biographies

Vilma Gomes Mourão, Universidade do Minho, ULBRA, Faculdade Salesiana Dom Bosco

Socióloga e Psicóloga. Mestre em Educação. Doutora em Psicologia do Desenvolvimento no Programa de Estudos da Criança na Universidade do Minho em Braga - Portugal. Membro do Laço Analítico Escola de Psicanálise - Núcleo Manaus. Psicóloga Clínica do Centro Avançado de Psicologia. Professora da Faculdade Santa Tereza. Professora Convidada do Curso de Pós-graduação em Psicologia Clínica do Centro Universitário Luterano de Manaus - CEULM / ULBRA e do Curso de pós-graduação em Relações Familiares da Faculdade Salesiana Dom Bosco.

Rosângela Francischini, Professora do Departamento de Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN

Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1983), mestrado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (1990), doutorado em Lingüística pela Universidade Estadual de Campinas (1998), doutorado "sanduiche" em Psychologie et Sciences de l´Éducation - Université de Genève (1998) e pós doutoramento (2012-2013) em Estudos da Criança (UMINHO/PT). Aposentada em setembro de 2015, atuou como Professora universitária desde 1985 e, a partir de 1993, como professora efetiva da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, graduação e pós-graduação. Em 2014 tornou-se Profa. Titular na referida IES. Atualmente, mantém vínculo como professora colaboradora no programa de pós-graduação (mestrado e doutorado) em Psicologia da UFRN e de pesquisadora colaboradora do Centro de Investigações em Estudos da Criança, da Universidade do Minho (UMINHO), Portugal. Coordenou o Grupo de Pesquisas Núcleo de Estudos Sócio-Culturais da Infância e Adolescência (2000 a 2015). Foi Presidente da Associação Brasileira de Psicologia do Desenvolvimento (2008-2009). Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Desenvolvimento de Crianças. incluindo desenvolvimento em contextos de risco e vulnerabilidade. Atua, principalmente, nos seguintes temas: infância, desenvolvimento de crianças, pesquisa com crianças, contextos de risco, direitos da criança e do adolescente.

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Published

2018-01-01

How to Cite

Mourão, V. G., & Francischini, R. (2018). The adolescent process in the discourse of the adolescent women in a peripheral community in Manaus. Journal of Psychology, 9(1), 97–106. Retrieved from http://periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/20384