(Dis)Joints and (Im)Possibilities of a Net School Clinic: An Ethical and Political Reflection

Authors

Abstract

This article is about a research report that aimed to investigate possibilities of articulation between the Psychology Clinic of the Federal University of Ceará (UFC) and the networking of the Centers for Psychosocial Attention in Mental Health (CAPS) in Fortaleza, for understanding of networking and the functioning of health services, especially in secondary care. and, finally, to verify if Clínica Escola can be integrated into the health network. The former coordinator of the UFC School Clinic, the current coordinator of the UFC School Clinic and an advisor to the Mental Health Care Cell were interviewed. We find important points of reflection, among them the relevance of seeking understanding about the functioning of the Clinical School of Psychology of the UFC and networking as a key to strengthen interactions and foster a greater engagement of health devices, as well as, of a more qualified and assertive service to society. However, there is still a long way to go that goes through joint actions and public policies, as well as the effort and interest of members of both institutions (city hall and SEP / clinics-schools) to include them in the health network

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Author Biographies

Débora Brenda Carneiro de Souza, Universidade Federal do Ceará

Graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará (2018). Formação em Gestalt-Terapia com Crianças e Adolescentes (2018). Especialista em Saúde Mental pela Universidade Estadual do Ceará (2019).

Michelle Steiner dos Santos, Universidade Federal do Ceará

Professora Associada do Departamento de Psicologia da Universidade Federal do Ceará. Graduada em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina, com especialização em Pesquisa Científica pela Universidade Estadual do Ceará , mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina .  Membro do NEDECC - Núcleo de Estudos e Desenvolvimento em Conhecimento e Consciência, da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Tem experiência nas áreas de Psicologia do Desenvolvimento e Clínica, Psicologia da Aprendizagem e Psicologia Organizacional e do Trabalho.

Ingrid Bezerra da Costa, Universidade Federal do Ceará

Psicóloga formada pela Universidade Federal do Ceará

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Published

2019-01-01

How to Cite

de Souza, D. B. C., Steiner dos Santos, M., & da Costa, I. B. (2019). (Dis)Joints and (Im)Possibilities of a Net School Clinic: An Ethical and Political Reflection. Journal of Psychology, 10(1), 161–173. Retrieved from http://periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/33612