The color alloy: reports right to the child’s history in the context of institutional care
Keywords:
Institutional sheltering, children, mediation, narrative.Abstract
The aim of this study is presents the Color Alloy extension liked to Cearense Center for Study and Research on Children (NUCEPEC). The project took place during the years 2013-2014, with the registration proposal of children’s life story upheld in institutional shelter in the city of Fortaleza, through the use of Making My Story tool, created by the Institute Making History. The stories of reading mediation served as a motto to work some aspects of the experiences of children themselves, which were recorded in a personal album. The development of the project took place in three stages: the deepening of the theoretical basis, in which they studied the theoretical aspects that guide the understanding of the host institutions; the intervention itself and the third time that consisted of the supervisions and guidance on the planning of intervention activities. The project achieved the goal of moving crystallized institutional practices, causing challenge for professionals and allowing children ownership of their life history, or its construction as singular narrativeDownloads
References
Bettelheim, B. (2007). A psicanálise dos
contos de fadas. São Paulo: Paz e terra.
Corso, D.L.; Corso, M. (2006). Fadas no
divã: Psicanálise nas histórias infantis.
Porto Alegre: Artmed.
Boesmans, E.F. (2015). O Acolhimento Institucional:
O paradoxo entre o interesse da
criança e a aplicação da lei à luz da Psicanálise.
Dissertação de Mestrado.
Universidade Federal do Ceará, Fortaleza,
CE. Brasil.
Brasil.(1990). Lei nº 8.069 – Estatuto da
Criança e do Adolescente. Recuperado em:
de abril, 2016. http://www.planalto.
gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm
Fávero; E.; Vitale, M.; Baptista, M. (2008).
Famílias de crianças e adolescentes
abrigados: quem são, como vivem, o que
pensam o que desejam. São Paulo: Paulus.
Grandesso, M. (2000). Sobre a Reconstrução
do significado. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Goffman, E. (2010). Manicômios, prisões e
conventos, São Paulo: Perspectiva.
Instituto Fazendo história. (s.n) Fazendo
minha história: Guia de ação para colaboradores.
São Paulo: Instituto Fazendo
História
Josso, M.-C. (2004). Experiências de vida e
formação. São Paulo: Cortez.
Monte, B.C.B. (2015). “Minha Casa não é
minha e nem é meu este lugar”: Narrativas
e Memória de Crianças e Instituições
de Acolhimento. (Dissertação de Mestrado
não-publicada). Programa de Pós-Graduação
em Psicologia, Universidade Federal
do Ceará, Fortaleza.
Müller, F. (Org). (2010). Infância em perspectiva:
Políticas, Pesquisas e Instituições.
São Paulo: Cortez.
Nogueira, F. (Org). (2011). Entre o singular
e o coletivo: o acolhimento de bebês em
abrigo. São Paulo: Instituto Fazendo História.
Rizzini, Irene. (1997). O século perdido: raízes
histórias das políticas públicas para
infância no Brasil; São Paulo: Cortez.