The color alloy: reports right to the child’s history in the context of institutional care

Authors

  • Bruna Maria Rodrigues Lopes Universidade Federal do Ceará
  • Emilie Fonteles Boesmans Universidade Estadual do Ceará
  • Antonio Dário Lopes Júnior Universidade Estadual do Ceará
  • Bárbara Castelo Branco Monte Universidade Federal do Ceará
  • Jéssica Pascoalino Pinheiro Universidade Federal do Ceará
  • Andréa Carla Filgueiras Cordeiro Universidade Federal do Ceará

Keywords:

Institutional sheltering, children, mediation, narrative.

Abstract

The aim of this study is presents the Color Alloy extension liked to Cearense Center for Study and Research on Children (NUCEPEC). The project took place during the years 2013-2014, with the registration proposal of children’s life story upheld in institutional shelter in the city of Fortaleza, through the use of Making My Story tool, created by the Institute Making History. The stories of reading mediation served as a motto to work some aspects of the experiences of children themselves, which were recorded in a personal album. The development of the project took place in three stages: the deepening of the theoretical basis, in which they studied the theoretical aspects that guide the understanding of the host institutions; the intervention itself and the third time that consisted of the supervisions and guidance on the planning of intervention activities. The project achieved the goal of moving crystallized institutional practices, causing challenge for professionals and allowing children ownership of their life history, or its construction as singular narrative

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruna Maria Rodrigues Lopes, Universidade Federal do Ceará

Graduanda em Psicologia (UFC).

Emilie Fonteles Boesmans, Universidade Estadual do Ceará

Mestre em Psicologia (UFC). Professora substituta da Universidade Estadual do Ceará
(UECE).

Antonio Dário Lopes Júnior, Universidade Estadual do Ceará

Psicólogo. Mestre em educação (UECE).

Bárbara Castelo Branco Monte, Universidade Federal do Ceará

Psicóloga. Mestre em Psicologia (UFC).

Jéssica Pascoalino Pinheiro, Universidade Federal do Ceará

Psicóloga. Mestranda em Psicologia (UFC).

Andréa Carla Filgueiras Cordeiro, Universidade Federal do Ceará

Brasil. Psicóloga. Mestre em Psicologia Cognitiva (UFPE). Docente do departamento de Psicologia da UFC. Coordenador
do ao Núcleo Cearense de Estudos e Pesquisa sobre a Criança (NUCEPEC).

References

Bettelheim, B. (2007). A psicanálise dos

contos de fadas. São Paulo: Paz e terra.

Corso, D.L.; Corso, M. (2006). Fadas no

divã: Psicanálise nas histórias infantis.

Porto Alegre: Artmed.

Boesmans, E.F. (2015). O Acolhimento Institucional:

O paradoxo entre o interesse da

criança e a aplicação da lei à luz da Psicanálise.

Dissertação de Mestrado.

Universidade Federal do Ceará, Fortaleza,

CE. Brasil.

Brasil.(1990). Lei nº 8.069 – Estatuto da

Criança e do Adolescente. Recuperado em:

de abril, 2016. http://www.planalto.

gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm

Fávero; E.; Vitale, M.; Baptista, M. (2008).

Famílias de crianças e adolescentes

abrigados: quem são, como vivem, o que

pensam o que desejam. São Paulo: Paulus.

Grandesso, M. (2000). Sobre a Reconstrução

do significado. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Goffman, E. (2010). Manicômios, prisões e

conventos, São Paulo: Perspectiva.

Instituto Fazendo história. (s.n) Fazendo

minha história: Guia de ação para colaboradores.

São Paulo: Instituto Fazendo

História

Josso, M.-C. (2004). Experiências de vida e

formação. São Paulo: Cortez.

Monte, B.C.B. (2015). “Minha Casa não é

minha e nem é meu este lugar”: Narrativas

e Memória de Crianças e Instituições

de Acolhimento. (Dissertação de Mestrado

não-publicada). Programa de Pós-Graduação

em Psicologia, Universidade Federal

do Ceará, Fortaleza.

Müller, F. (Org). (2010). Infância em perspectiva:

Políticas, Pesquisas e Instituições.

São Paulo: Cortez.

Nogueira, F. (Org). (2011). Entre o singular

e o coletivo: o acolhimento de bebês em

abrigo. São Paulo: Instituto Fazendo História.

Rizzini, Irene. (1997). O século perdido: raízes

histórias das políticas públicas para

infância no Brasil; São Paulo: Cortez.

Published

2016-07-30

How to Cite

Lopes, B. M. R., Boesmans, E. F., Júnior, A. D. L., Monte, B. C. B., Pinheiro, J. P., & Cordeiro, A. C. F. (2016). The color alloy: reports right to the child’s history in the context of institutional care. Journal of Psychology, 7(1), 224–231. Retrieved from http://periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/3701

Issue

Section

Relatos de Experiência