L’ABRI interpersonal relations laboratory: history and perspectives
Keywords:
Sociodrama, Bond, Mental Health.Abstract
The article presents the Interpersonal Relationships Laboratory - L’ABRI, created in 2014, discussing the adoption of a method of study and intervention of interpersonal relationships, the formation process of a program of teaching, research and extension in this subject, and the enhancement of interpersonal relations in the everyday living and the proposed interventions. It will also be described the ongoing construction of model of the proposed activities and groups participating in the L’ABRI as well as the goals that point, thought from the process of its formation until now. The guiding theoretical axis is “Bond and Mental Health” and the method used to the activities have been based on phenomenological proposals, as Sociodrama (J. L. Moreno) and the Phenomenological Hermeneutics (P. Ricoeur)Downloads
References
Ayres, J. R. M. (2001). Subjetividade, intersubjetividade
e práticas de saúde. Ciência
& Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v.6, n.1,
p.63-72, 2001. http://www.scielo.br/pdf/
csc/v6n1/7025.pdf>. Acesso 01 abr 2016.
Bowlby, J. (2001). Cuidados Maternos e
saúde mental. São Paulo: Martins Fontes.
Buber, M.; Zuben, N., Aquiles V. (1995). Eu
e tu.: São Paulo: Editora Moraes.
Bustos, D. M. (1982). Psicodrama: aplicações
da técnica psicodramática. Ágora:
São Paulo.
Bustos , D. M. (1990). Perigo... amor à vista!
Drama e Psicodrama de casais. 2. ed. São
Paulo: Aleph.
Campos, G. W. S. (2003). Saúde paidéia.
São Paulo: Hucitec.
Cavalcante, C. M. (2008). Relações interpessoais
na atenção à saúde mental de
crianças residentes em lares substitutos.
Dissertação de Mestardo. UECE – Fortaleza
– CE.
Cavalcante, C. M. (2012). Cuidado de crianças
com diagnostico de TDA/H: articulações
entre família, escolar e professional
de saúde mental. Tese de Doutorado.
UECE – Fortaleza – CE.
Dias, V. R. C. S. (2000). Vínculo conjugal na
análise psicodramática: diagnóstico estrutural
dos casamentos. São Paulo: Ágora.
Fonseca Filho, J. S. (1980). Psicodrama da
Loucura. Correlações entre Buber e Moreno.
São Paulo: Ágora.
Holanda, A. (2001). Pesquisa Fenomenológica
e Psicologia Eidética: Elementos para
um entendimento metodológico, in Psicologia
e Pesquisa Fenomenológica: Reflexões
e Perspectivas. São Paulo: Omega.
Leitão, V. M. (2003). Narrativas Silenciosas
de Caminhos Cruzados: história social de
surdos no Ceará. UFC: Fortaleza – Ceará.
Lima, R. C. (2005). Somos todos desatentos:
O TDA/H e a construção de bioidentidades.
Rio de Janeiro: Relume Dumará.
Moreno, J. L. (1992). Quem sobreviverá:
Fundamentos da Sociometria, Psicoterapia
de Grupo e Sociodrama, v. 1. São Paulo:
Ágora.
Monteiro, A. M., Merengué, D. & Brito, V.
(2006). Pesquisa Qualitativa e Psicodrama.
São Paulo: Ágora.
Nery, M. da P. (2003). Vínculo e Afetividade:
Caminhos das relações humanas. São
Paulo: Ágora.
Oliveira, E. (1997). Head Start children go
to school: a cohort-sequential study of ontogenetic
continuity in externalizing behavior.
Tese de Doutorado. University of Delaware:
Newark, DE – USA.
Oliveira, M. A. de (2010). O suicídio no estado
do Ceará: estudo de epidemiologia
ecológica. Dissertação. Universidade Federal
do Ceará, Fortaleza – Ceará.
Oliveira, S. K. de M. (2008). Afetividade da
família migrante. Tese de doutorada. UnB:
Brasília – Distrito Federal.
Ricoeur, P. (1991). Do texto à ação: ensaios
de hermenêutica II. Portugal: RÉS - Editor.
Salles, C. G. (Org). (1988). Lições de Psicodrama:
introdução ao pensamento de Jacob
Levy Moreno. São Paulo: Ágora.
SDH – Secretaria de Direitos Humanos da
Presidência da República (2012). Estatuto
da Criança e do Adolescente. Secretaria
Nacional de Promoção dos Direitos da
Criança e do Adolescente – Brasílio – Distrito
Federal.
Vasco, E. (2009). Características das intervenções
psicoterapêuticas realizadas por
psicólogos com sujeitos surdos. Universidade
do Sul de Santa Catarina (UNISUL):
Santa Catarina – RS.