The experience of extension in cine Freud, culture and art

Authors

  • Caciana Linhares Pereira Universidade Federal do Ceará
  • Cibele Maria Gouveia de Vasconcelos Universidade Federal do Ceará
  • Mariana Lopes Veras Universidade Federal do Ceará
  • Tábata Ísis Silva Laboreiro Universidade Federal do Ceará

Keywords:

Psychoanalysis, cinema, culture.

Abstract

This article aims to present the general objectives of the extension project Cine Freud, Culture and Art, as well as to bring some reflexions about the project in its nine years of existence. Cine Freud aims to promote dialogue between art, psychoanalysis and the field of Cultural Studies. It proposes the construction of student training devices which question the subjective phenomena involved in contemporary experience, considering cultural diversity as constitutive of this experience. In this direction, it is crucial the encouragement and dissemination of artistic and cultural works, in order to contribute to the artistic and critical training of students and the community providing the debate, the development of critical thinking and awareness of these subjects towards affective processes arising from subjective mechanisms triggered by art. The questioning of the project’s objective considers the participation of its target audience. From the issues raised in the debates after the exhibition of the movies, they were presented the general lines that moved the discussion and polemics considered important in regard to contemporary experience, for example, the demystification of some aspects of the problem of the perversions and psychoses and its relation to current thinking about the perversions and madness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Caciana Linhares Pereira, Universidade Federal do Ceará

Professora adjunta do Departamento de Psicologia da Universidade Federal do Ceará. Coordenadora do Projeto de Extensão Cine Freud, Cultura e Arte.

Cibele Maria Gouveia de Vasconcelos, Universidade Federal do Ceará

Graduanda do Curso de Psicologia da Universidade Federal do Ceará. Bolsista do Laboratório de Psicanálise da UFC

Mariana Lopes Veras, Universidade Federal do Ceará

Graduanda do Curso de Psicologia da Universidade Federal do Ceará. Bolsista do Projeto de Extensão Cine Freud, Cultura e Arte.

Tábata Ísis Silva Laboreiro, Universidade Federal do Ceará

Graduanda do Curso de Psicologia da Universidade Federal do Ceará. Bolsista do Projeto de Extensão Cine Freud, Cultura e Arte.

References

A caça. Direção: Thomas Vinterberg. Produção:

Sisse Jorgensen, Morten Kaaufmann,

Thomas Vinterberg. Intérpretes:

Mads Mikkelsen, Thomas Larsen, Susse

Wold. Roteiro: Tobias Lindholm, Thomas

Vinterberg. Zentropa Entertainments,

Film i Väst, 2012. 1 DVD. (115 min), color.

DOR, J. Estrutura e perversões. Porto Alegre:

Artes Médicas, 1991.

FREUD, S. (1996). Três ensaios sobre a

teoria da sexualidade. In: FREUD, S. Edição

standard brasileira das obras completas

de Sigmund Freud Vol. 7. Rio de

Janeiro: Imago. (original publicado em

.

FREUD, S. Observações psicanalíticas sobre

um caso de paranoia relatado em autobiografia

(o caso Schreber) (2010). In:

Sigmund Freud Obras completas Vol. 10.

Tradução de Paulo César de Souza. São

Paulo: Companhia das Letras. (original

publicado em 1911)

FREUD, S. A perda da realidade na neurose e

na psicose (2013). In: FREUD, S. Obras

completas Vol. 16. Tradução de Paulo César

de Souza. São Paulo: Companhia das

Letras. (original publicado em 1924)

FREUD, S. O fetichismo (1996). In: Edição

standard brasileira das obras completas

de Sigmund Freud Vol. 21. Rio de Janeiro:

Imago. (original publicado em 1927)

FREUD, S. A cisão do eu no processo de defesa

(2007). Escritos sobre a Psicologia do

Inconsciente. v. III.Rio de Janeiro: Imago.

(original publicado em 1938)

FREUD, Sigmund. A negativa (2007). Escritos

sobre a Psicologia do Inconsciente. v.

III. Rio de Janeiro: Imago. (original publicado

em 1925)

GUERRA, A.M. C. A psicose. Rio de janeiro:

Jorge Zahar, 2010.

MARQUES, R. P. Slavoj Zizek e a encenação

da teoria lacaniana do Real. In: DUNKER,

C.I.L./RODRIGUES, A.L. A Realidade e o

Real: verdade em estrutura de ficção. Coleção

Cinema e Psicanálise. São Paulo: n

versos, 2012.

O abutre. Direção: Dan Gilroy. Produção:

Jake Gyllenhaal, Tony Gilroy, Michel Litvak.

Intérpretes: Jake Gyllenhaal, Nina

Romina, Riz Ahmed. Roteiro: Dan Gilroy.

Música: James Newton Howard. Diamond

Films, 2014. 1 DVD. (117min), color.

O lado bom da vida. Direção: David O. Russell.

Produção: Bruce Cohen. Intérpretes:

Bradley Copper, Jennifer Lawrence, Robert

De Niro. Roteiro: David O. Russell.

Música: Danny Elfman. Paris Filmes,

1 DVD. (122min), color.

ROUDINESCO, Elisabeth. A parte obscura

de nós mesmos: uma história dos perversos.

Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

ZIZEK, S. Lacrimae rerum: ensaio sobre

cinema moderno. São Paulo, Boitempo,

SOUZA, E. Da montagem nascem os verdadeiros

filmes. In: DUNKER, C.I.L./RODRIGUES,

A.L. A Realidade e o Real: verdade

em estrutura de ficção. Coleção Cinema e

Psicanálise. São Paulo: n versos, 2012.

Taxi driver. Direção: Martin Scorsese. Produção:

Julia Phillips. Intérpretes: Robert

De Niro, Jodie Foster, Harvey Keitel. Roteiro:

Paul Schrader. Música: Bernard

Herrmann. Columbia Pictures do Brasil,

1 DVD. (113min), color.

Published

2016-07-30

How to Cite

Pereira, C. L., de Vasconcelos, C. M. G., Veras, M. L., & Laboreiro, T. Ísis S. (2016). The experience of extension in cine Freud, culture and art. Journal of Psychology, 7(1), 181–189. Retrieved from http://periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/3987

Issue

Section

Relatos de Experiência