Production of meanings and sexuality in youth: an account of experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/revpsiufc.12.1.2021.12

Abstract

This article presents an experience on social psychology, conducted with approximately 80 young people, ranging from 14 to 19 years of age. The activities were carried out through thematic modules and the present production will focus on the thematic meeting that addressed issues related to sexuality in youth. As a methodology for conducting the meeting, we approach the issues with the help of audiovisual resources and psychoeducational dynamics, thus, it is possible to direct the meeting according to the doubts and concerns of the young people themselves. Most of the participants stated that sexuality is treated differently for men and women. It was also possible to see the blame of the woman for an unplanned pregnancy. Moreover, many young people do not perceive pregnancy in adolescence not as something only negative, but as an enabler of the restructuring of experiences. Sexuality in youth has shown itself to be an element that produces gendered identity. It is understood here, the importance of expanding discussions on the themes considering the analytical markers of gender and generation, thereby giving way to conservative morals that lead to the perpetuation of inequalities between men and women.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beauvoir, S. (2019). O segundo sexo: fatos e mitos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

Bortolini, A.; Mostafa, M.; Colbert, M.; Bicalho, P. P.; Polato, R. & Pinheiro, T. F. (2014). Trabalhando diversidade sexual e gênero na escola: currículo e prática pedagógica. Rio de Janeiro: UFRJ.

Connell, R. W. & Messerschmidt, J. W. (2013). Masculinidade hegemônica: repensando o conceito. Estudos feministas, Florianópolis, 21(1), 241-282. Doi: 10.1590/S0104-026X2013000100014.

Freire, P. (2013). Extensão ou comunicação? 18ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Gomes, S. S. S.; Oliveira, M. G. & Rezende, J. L. P. (2019). Educação sexual no ensino médio: aula sobre métodos contraceptivos e IST’s. Pedagogia Foco, Ituarama (MG), 14(12), p. 152-167. Doi: 10.29031/pedf.v14i12.480.

Junqueira, V. A. (2017). Iniciação sexual: uma análise sobre a experiência da sexualidade na juventude feminina contemporânea. CSOnline – Revista Eletrônica de Ciências Sociais, Juiz de Fora, 23, p. 263-281.

Lacerda, J. O. S.; Portela, F. S. & Marques, M. S. (2019). O uso indiscriminado da contracepção de emergência: uma revisão sistemática de literatura. Id. Online Revista Multidisciplinar de Psicologia, 13(43), p. 379-386. Doi: https://doi.org/10.14295/idonline.v13i43.1541.

Léon, A. L. P. (2007). Juventude, juventudes: uma análise do trabalho e renda na juventude brasileira. In: Abramovay, M. I.; Andrade, E. R. & Esteves, L. C. G. Juventudes: outros olhares sobre a diversidade. (Cap. 9, p. 268-329). Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade: Unesco.

Molon, S. I. (2011). Notas sobre constituição do sujeito, subjetividade e linguagem. Psicologia em Estudo, 16(4), 613-622. Recuperado de: Doi: 10.1590/S1413-73722011000400012.

Moreira, M. F. S.; Torres, T. L. M. & Bezerra, M. G. C. (2016). Direitos e autonomia reprodutiva na educação em sexualidade para a juventude: uma análise das ações do ensino superior e ONGS. Ong & Demo. Marília, 17(1), 101-120.

Ponciano, J. K.; Canhoto de Lima, M. G.; Milton de Lima, J.; Santos, S. L. G. & Ferro, E. G. (2019). A maternidade e a evasão escolar de jovens de ensino médio: considerações preliminares. Artefactum – Revista de Estudos da Linguagem e Tecnologia, 9(1), p. 1- 12.

Romio, J. A. F. (2017). Feminicídio no Brasil, uma proposta de análise com dados do setor de saúde (Tese de Doutorado). Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

Saffioti, H. I. B. (2004) Gênero, patriarcado, violência. São Paulo: Fundação Perseu Abramo.

Scott, J. (1995). Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, 2(20), 71-99.

Silva, L. B. & Abromoway, M. (2007). Construções sobre a sexualidade na juventude. In: Juventudes: outros olhares sobre a diversidade. (Cap. 8, p. 227-267). Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade: Unesco.

Vygotski, L. S. (2015). A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7ed. São Paulo: Martins Fontes.

Published

2021-01-01

How to Cite

Maffioleti, C., & Ilka Jacinto Salvaro, G. . (2021). Production of meanings and sexuality in youth: an account of experience. Journal of Psychology, 12(1), 156–163. https://doi.org/10.36517/revpsiufc.12.1.2021.12