Indigenous children in Brazil: what is the contribution from psychology researches?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/revpsiufc.12.1.2021.4

Abstract

This work aims at discussing how indigenous children have been approached in psychology researches in Brazil. We presented the results of a bibliographical research carried out in the psychology area, comparing them with three other areas of knowledge (education, anthropology and sociology). We collected articles published in highly rated national journals. Firstly, the selection of journals was performed considering only those supported by Brazilian institutions of each area. We selected 192 journals, from which 42 are from psychology. Subsequently, eight descriptors were searched in the paper abstracts, without applying any publishing date restrictions. Considering the four areas, 6.264 papers appeared in our search, however only 36 of those papers (0,57% of the total) report researches on indigenous childhood(s)/child(children). Regarding psychology, among 2.946 papers which appeared in our search, only 4 papers (0,13% of the papers of the area) approach those children. After thoroughly reading the articles, it was observed that when such children are heard, the drawings, identity, culture, games appear as themes for psychology studies. This work demonstrates the low visibility of this generational, ethnic and racial group in the researched areas, allowing us to observe that psychology needs more and more dedicate itself to listening to these children in research contexts.

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Author Biographies

Suzana Santos Libardi, ufal/professora adjunta

Psicóloga, Professora adjunta do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) campus do Sertão, onde desenvolve ações de pesquisa-extensão com/sobre crianças de comunidades tradicionais. É pesquisadora vinculada ao Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Diversidade e Educação do Sertão Alagoano (NUDES-UFAL), onde coordena o Grupo de Leitura em Estudos da Infância (GLEI). Integra também o Núcleo de Pesquisa sobre Infâncias, Juventudes e Políticas Públicas (NIJUP-UFF). É coordenadora do Núcleo Alagoano da Associação Brasileira de Psicologia Social (ABRAPSO). Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), mestrado e doutorado em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Realizou Doutorado Sanduíche no Exterior no Norwegian Centre for Child Research (NOSEB), na Noruega. Tem experiência na área de Psicologia Social e Estudos da infância, atuando principalmente nos seguintes temas: relações intergeracionais, proteção da infância, infâncias de comunidades tradicionais.

Alana Gabriela Barros Doia da Silva, Universidade Federal de Alagoas/Graduanda de história

Graduanda do curso de História da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Campus Sertão. Integrante do grupo GLEI (Grupo de Leitura em Estudo da infância), filiado ao NUDES (Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Diversidades e Educação no Sertão Alagoano), do qual foi bolsista de projetos de pesquisa e extensão. É membro voluntária do GEPHISC (Grupo de Estudo e Pesquisa em História, Sociedade e Cultura), da mesma universidade.

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Published

2021-01-01

How to Cite

Libardi, S. S., & Silva, A. G. B. D. da . (2021). Indigenous children in Brazil: what is the contribution from psychology researches?. Journal of Psychology, 12(1), 48–60. https://doi.org/10.36517/revpsiufc.12.1.2021.4