Extension program: clinical, aesthetics and care policy

Authors

  • Emilie Fonteles Boesmans Universidade Estadual do Ceará
  • Sâmara Gurgel Aguiar Universidade de São Paulo
  • Rebeca Carolinne Castro Gomes Universidade Federal do Ceará
  • Taís Bleicher Universidade Federal do Ceará

Keywords:

Mental health, clinical practice, childhood, adolescence.

Abstract

This paper presents the extension program “Clinic, Aesthetics and Care Policy”, denoting the various axes that are searched in this action. This program’s main objectives are to offer psychoanalitical orientation service to children and adolescents in psychological distress and their care takers as well as to foster the training of students and professionals in the clinical institutional work with this clientele, in an interdisciplinary perspective. It is conducted in partnership with the Centro de Referência à Infância (Childhood Reference Center) - INCERE, which provides clinical supervision. In 2015, still as an extension project, it held two study groups and two local symposia on related themes. As new activities for 2016, there are plans for the establishment and formalization of partnerships with other institutions, expansion and strengthenening of the service related to the social assistance network, as well as training in clinical management of processes. In its first year, in its various areas (clinical practice, supervision and administrative meetings), it was possible to discuss relevant current issues within the public mental health policy: the quarrel of diagnoses, fragility and disarticulation of psychosocial care network, childhood medicalization, importance of interdisciplinary work and inter-sectorial coordination for care

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emilie Fonteles Boesmans, Universidade Estadual do Ceará

Universidade Estadual do Ceará (UECE) – Brasil. Psicóloga. Mestre em Psicologia (UFC). Professora substituta da Universidade Estadual do
Ceará (UECE).

Sâmara Gurgel Aguiar, Universidade de São Paulo

Universidade de São Paulo (USP). Psicóloga –. Mestranda em Educação (USP).

Rebeca Carolinne Castro Gomes, Universidade Federal do Ceará

Psicóloga. Mestranda em Psicologia (UFC).

Taís Bleicher, Universidade Federal do Ceará

Universidade Federal do Ceará – Brasil. Psicóloga. Mestre em Psicologia Clínica e Cultura – Universidade de Brasília (UnB). Doutora em Saúde Coletiva (UFC/UECE/UNIFOR), com estância doutoral na Universidade Complutense de Madrid – UCM. Psicóloga clínica (UFC) e professora –Faculdade Católica Rainha do Sertão (FCRS).

References

Antunes, M.A.M. (2008). Psicologia Escolar

e Educacional: história, compromissos e

perspectivas. Revista Semestral da Associação

Brasileira de Psicologia Escolar e

Educacional. 12(2) 469-475.

Berlinck, M. T. (1997). O que é Psicopatologia

Fundamental. Psicologia: Ciência e

Profissão. 17(2) 13-20.

Campos, R. O. (2014). Psicanálise e saúde

coletiva: interfaces. São Paulo: Hucitec.

Castro, M. de. (2015). “Esos locos bajitos”.

Sobre la psiquiatrización de la infância.

Átopos – salud mental, comunidade y cultura.

51-61.

Conselho Nacional do Ministério Público.

(2014). Atenção Psicossocial a criança e o

adolescente no SUS: tecendo redes para

garantir direitos. Brasília: Ministério da

Saúde.

Colares, C. A. L.; Moyses, M.A.A,. A Transformação

do Espaço Pedagógico em Espaço

Clínico (A Patologização da Educação).

(s.n.). Recuperado em 29 de março, de

http://www.crmariocovas.sp.gov.

br/pdf/ideias_23_p025-031_c.pdf

Desviat, M. La construcción subjetiva y social

de las adolescencias Átopos – salud

mental, comunidade y cultura. 16. 2-14.

Dor, J. (1991). Estruturas e perversões.

Porto Alegre: Artes médicas.

Dor, J. (1994). Estruturas e clínica psicanalítica.

Rio de Janeiro: Taurus Editora.

Freud, S. (1996) (1919 [1918]). Sobre o ensino

da Psicanálise nas universidades. In:Edição standart brasileira das obras psicológicas

completas de Sigmund Freud. (Vol.

; p187 a 189). Rio de Janeiro: Imago.

(Original publicado em 1919).

Lacan, J. (1992). O Seminário - livro 17:

O avesso da Psicanálise. Rio de Janeiro:

Imago.

Leite, M.P.S. (2010). Psicanálise lacaniana:

cinco seminários para analistas kleinianos.

São Paulo: Iluminuras.

Levin, E (2005). As Crianças da Outra Escolaridade.

In: Levin, E. Clínica e Educação

com As Crianças do Outro Espelho.

(pp.247-271). Petrópolis, RJ: Vozes.

Miller. J.A. (1988). Percurso de Lacan: uma

introdução. Rio de Janeiro: Zahar.

Oliveira, L. G. M. (1996). A transferência

no trabalho com os pais na instituição.

Recuperado em: 03 de abril de

http://pepsic.bvsalud.org/scielo.

php?script=sci_arttext&pid=S1415-

&lng=pt&tlng=pt.

Pereira, M. E. C.; DSM IV, O. (1996). Questões

preliminares para um debate entre a

psicanálise e a psiquiatria no campo da

psicopatologia. Coletâneas da Associação

Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em

Psicologia. 16(1) 43-53.

Schmidt, A. P. (s.n.). Multidisciplina, Interdisciplina

e Transdisciplina na Abordagem

Terapêutica dos Transtornos do Desenvolvimento

na Infância. Brasília, DF. (Comunicação

pessoal).

Timimi, S. La McDonaldización de la infancia:

La Salud Mental Infantil en las culturas

neoliberales. Átopos – salud mental,

comunidade y cultura. 16. 15-35.

Vorcaro, A. (1999). Crianças na psicanálise:

clínica, instituição e laço social. Rio de

Janeiro: Companhia de Freud.

Whitaker, R (2005). Anatomy of an Epidemic:

Psychiatric Drugs and the Astonishing

Rise of Mental Illness in America. Ethical

Human Psychology and Psychiatry. 7(1)

-35.

Published

2017-05-30

How to Cite

Boesmans, E. F., Aguiar, S. G., Gomes, R. C. C., & Bleicher, T. (2017). Extension program: clinical, aesthetics and care policy. Journal of Psychology, 7(2), 142–150. Retrieved from http://periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/6282

Issue

Section

Artigos