Expressões do desamparo na escola: vulnerabilidades sociais e impactos na adolescência / Expressions of helplessness at school: social vulnerabilities and impacts on adolescence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/revpsiufc.13.1.2022.3

Keywords:

Adolescence; helplessness; school

Abstract

The article derives from an ongoing research that aims to understand how the conditions of social vulnerability in which many young Brazilians find themselves are articulated to helplessness as a psychic effect and, more specifically, how the relationship with the school takes part in the impasses of adolescence in the social bond. At the interface between psychoanalysis and education, we will work with the material raised from the realization of workshops with classes from the 9th grade of elementary school to the 3rd year of high school in two public schools in the state of Rio de Janeiro. The adolescents used the space of the workshop to express their helplessness, either by silence, by confrontation or by their expression in words in the secrets shared in the workshops, which were grouped as follows: helplessness in relation to the material conditions of the school; helplessness for not feeling welcomed by the school;helplessness in the relationship with their peers; expressions of helplessness as discouragement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana Gageiro Coutinho, Universidade Federal Fluminense

Professora Associada Universidade Federal Fluminense

Departamento de Fundamentos Pedagógicos

Paula Fonseca Regufe, Universidade Federal Fluminense

Estudante de Graduação em Psicologia da Universidade Federal Fluminense (bolsista de IC do LAPSE/UFF)

Leila Martins Farias, Universidade Federal Fluminense

Psicóloga, Psicanalista; Professora da Escola Municipal José Manna Júnior

Pesquisadora voluntária do LAPSE/UFF; Brasil - Universidade Federal Fluminense

References

ALBERTI, Sonia. O Adolescente e o Outro. Rio de Janeiro: Zahar. 2004.
ABRAMOVAY, Miriam et al. Juventude, Violência e Vulnerabilidade Social na América Latina: Desafios para Políticas Públicas. UNESCO, 2002. Disponível em https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000127138. Acesso em 15 de setembro de 2020.
ABRAMOVAY, Miriam, SILVA, Ana Paula & FIGUIREDO, Eleonora. Guia para estudantes: reflexões e práticas sobre violência e convivência escolar: faça você mesmo!. Rio de Janeiro: FLACSO/ Brasil, 2018. Disponível em http://flacso.org.br/files/2018/08/Guia-Estudantes.pdf. Acesso em 10 de julho de 2019.
BRASIL. MINISTÉRIO DA SAÚDE. Boletim Epidemiológico. Suicídio. Saber, agir e prevenir, 48, 1-14, 2017. Disponível em https://www.gov.br/mdh/pt-br/assuntos/acolha-a-vida/bibliografia/2017025PerfilepidemiologicodastentativaseobitosporsuicidionoBrasilearededeatenaoasade.pdf. Acesso em 10 de maior de 2019.
BIRMAN, Joel. Sujeito na contemporaneidade: o espaço dor e desalento na atualidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.
CARRETEIRO, Maria Teresa. Sofrimentos sociais em debate. Psicologia USP, 14(3), 2003, 57-72. https://doi.org/10.1590/S0103-65642003000300006
CASTEL, Robert., & HAROCHE, Christian. Propriété Privée, Propriété sociale, Propriété de soi. Paris: Fayard, 2001.
CASTRO, Lúcia Rabello; BESSET, Vera Lopes. Pesquisa-Intervenção na Infância e Juventude. Rio de Janeiro: FAPERJ/Nau, 2008.
COSTA, Ana & POLI, Maria Cristina. Alguns fundamentos da entrevista na pesquisa em psicanálise. Pulsional: Revista de Psicanálise, 19(188), 2006,14-21.
COUTINHO, Alberto Henrique Suicídio e laço social. Reverso, 32(59), 2010, 61-69.
Referência a ser inserida após o aceite
Referência a ser inserida após o aceite
Referência a ser inserida após o aceite
DUNKER, Christian Políticas de identidade e a busca de um novo modelo de crítica. Revista Fórum, 2016. Disponível em https://revistaforum.com.br/noticias/christian-dunker-politicas-de-identidade-e-a-busca-de-um-novo-modelo-de-critica/.
FREUD, Sigmund. Contribuições para uma discussão acerca do suicídio. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, Vol.12, Rio de Janeiro: Imago, 1970.(Originalmente publicado em 1910)
______________. Algumas reflexões sobre a psicologia escolar. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, Vol.13. Rio de Janeiro: Imago, 1996.(Originalmente publicado em 1914)
______________. Além do princípio do prazer. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, Vol.18. Rio de Janeiro: Imago, 1996.(Originalmente publicado em 1920)
_______________. O mal-estar na Civilização. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, Vol. 21, Rio de Janeiro: Imago, 1996.(Originalmente publicado em 1930)
_____________. Conferência XXXII: Angústia e Vida Pulsional. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, Vol.22, Rio de Janeiro: Imago, 2004.(Originalmente publicado em 1933)
KEHL, Maria Rita. Função Fraterna. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2000.
KLAUTAU, Perla. O método psicanalítico e suas extensões: escutando jovens em situação de vulnerabilidade social. Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental, 20(1), 2017, 113-127. Disponível em
https://doi.org/10.1590/1415-4714.2017v20n1p1138
PATTO, Maria Helena. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2008.
ROSA, Miriam Debieux. A Clínica Psicanalítica em Face da Dimensão Sociopolítica do Sofrimento. São Paulo: Escuta, 2016.
ROSA, Miriam Debieux & DOMINGUES, Eliane. O método na pesquisa psicanalítica de fenômenos sociais e políticos: a utilização da entrevista e da observação. Psicologia & Sociedade, 22(1), 2010, 180-188. https://doi.org/10.1590/S0102-71822010000100021
ROSA, Miriam Debieux & VICENTIN, Maria Cristina. Os intratáveis: o exílio do adolescente do laço social pelas noções de periculosidade e irrecuperalidade. Revista Psicologia Política, 10(19), 2010, 107-124.
SAFATLE, Wladimir. Para além da necropolítica. Pandemia Crítica. São Paulo: São Paulo, N1 Edições, 2020. Disponível em https://www.n-1edicoes.org/textos/191. Acesso em 12 de janeiro de 2021.
SOUTO, Luis & MOSCHEN, Simone. Escola e laço fraterno. Estilos Da Clinica, 25(3), 2020, 362-376. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v25i3p362-376

Published

2022-01-01

How to Cite

Coutinho, L. G., Fonseca Regufe, P. ., & Martins Farias, L. (2022). Expressões do desamparo na escola: vulnerabilidades sociais e impactos na adolescência / Expressions of helplessness at school: social vulnerabilities and impacts on adolescence. Journal of Psychology, 13(1), 30–43. https://doi.org/10.36517/revpsiufc.13.1.2022.3