Reception of Ney Matogrosso's artistic performance by homosexual and bisexual men

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/rcs.54.1.a04

Keywords:

performance, body, art, Ney Matogrosso, LGBTs

Abstract

This article approaches the scenic performance of Ney Matogrosso as symbolic tensors of the esthetic and behavioral heteronormative patterns in brazilian society. This artistic expression is treated in time frame of Military Dictatorship, period of notoriety from him with the Secos & Molhados and of great importance to artist`s fans. Data obtained from semi-structured interviews with eleven people, the artist himself and articles from three newspapers point to the specificities of his art, which were significant in order to circumvent and negotiate with authoritarian structures of power averse to their presentation and aesthetic presence. Thus, it develops an approach to art from the perspective of the Social Sciences, attentive to its ability to disturb and break with traditional sociocultural paradigms, in addition to strengthening human rights and citizenship of LGBTs.

Author Biographies

Rodolfo Luiz Costa de Godoi, Secretaria de Educação do Distrito Federal

Graduado e mestre em Sociologia (UnB). Professor da Secretaria de Educação do DF, tendo atuado como Supervisor Educacional no Centro de Ensino Médio Elefante Branco. Pesquisador no Instituto Cultura Arte e Memória LGBT. Atuou no NEDIG (UnB), NEPEM (UnB) e NEVIS (UnB). Foi Coordenador Pedagógico e Acadêmico no Festival Internacional de Teatro de Brasília. Tem experiência na área de Sociologia, atuando principalmente nos seguintes temas: Sociologia das Relações de Gênero; Sexualidades; Violência; Estudos da Performance. 

 

Tânia Mara Campos de Almeida, UnB

 

 

References

ABRAMO, H. W. Considerações sobre a tematizaçãosocial da juventude no Brasil Revista Brasileira de Educação. Mai/Jun/Jul/Ago Nº 5, 1997 e Set/Out/Nov/Dez Nº 6, p. 25 – 36. 1997.

BENJAMIN, W. Teses sobre o conceito de história, 1940: In: BENJAMIN, W. Obras escolhidas. Vol:1: Magia e técnica, arte e política: Ensaios sobre literatura e história da cultura: São Paulo: Brasiliense, 1987.

BORNHOLDT E. A., WAGNER A. e STAUDT A. C. P. A vivência da gravidez do primeiro filho à luz da perspectiva paterna. Psicologia Clínica, Rio de Janeiro, vol .19, n.1, 2007 (pp. 75 – 92)

BUTLER, J. Problemas de gênero:feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro. Civilização Brasileira, 2003.

BUTLER, J. Cuerpos que importan. Sobre los limites materiales y discursivosdel “sexo”. Buenos Aires, Paidós, 2008.

BUTLER, J. Actos perfomativos e constituição de género. Um ensaio sobre fenomenologia e teoria feminista. In: MACEDO, Ana Gabriela; RAYNER, Francesca (Org.). Gênero, cultura visual e perfomance. Antologia crítica. Minho: Universidade do Minho/Húmus, 2011.

DE LAURETIS, T. Tecnologies of Gender. Bloomington, Indiana University Press, 1987.

DAWSEY, J. Victor Turner e Antropologia da Experiência. Cadernos de Campo. n.13 163-176, 2005.

GODOI, Rodolfo Luiz Costa de. Ney Matogrosso: liberação sexual, performance artís-

tica e disputas simbólicas. 2018. 128 f., il. Dissertação (Mestrado em Sociologia). Uni-

versidade de Brasília, Brasília, 2018

GONZALEZ, L. A categoria político-cultural de amefricanidade. Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, n. 92/93, jan./jun. p. 69-82. 1988.

GONZATTI, C.; MACHADO, F.V. Notas sobre o espalhamento da criança viada na cultura pop digital brasileira. Periódicus, Salvador, n. 9, v. 1, maio-out. p. 248 – 267. 2018.

LOURO, G. L. Pedagogias da sexualidade. In LOURO, G. L. (org). O corpo educado - pedagogias da sexualidade. Autêntica, Belo Horizonte, 2000.

MACEDO, A. S. N. e SILVA, A. C. T. Gênero e erotismo na cobertura midiática de Madonna: “The Girlie Show”. Trabalho apresentado na Divisão Temática Estudos Interdisciplinares da Intercom Júnior –XI Jornada de Iniciação Científica em Comunicação, evento componente do Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação - XXXVIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – Rio de Janeiro -RJ–4a 7/9/2015. Disponível emhttp://portalintercom.org.br/anais/nacional2015/resumos/R10-1795-1.pdf. Acesso em: 12 jan. 2019.

MILARÉ, S. Hierofania: o teatro segundo Antunes Filho. São Paulo: SESC São Paulo, 2010.

MURARI, L. e NAGIME, M. New queer cinema: cinema, sexualidade e política. São Paulo, Brasil: Caixa Cultural. 2015.

PEREIRA, P. P. G. As incorporações e suas poéticas. Debates do NER, Porto Alegre, ano 18, n. 31, p. 137-171, jan./jun. 2017.

PIMENTEL, T. D., CARRIERI, A. de P. e LEITE-DA-SILVA, A. R. Ambiguidades identitárias na “Feira Hippie” /Brasil.Comport. Organ. Gest. .13 n.2 Lisboa out. p. 213 – 236. 2007.

PINTO, R. M. L. Trans-per(form-ação): as poéticas visuais de Lady Gaga e uma política de gêneros. In MONTEIRO, R. H. e ROCHA, C. (orgs.). Anais do VI Seminário Nacional de Pesquisa em arte e cultura visual. Goiânia-GO: UFG, FAV, p. 550 – 559. 2013.

PRÊMIO DA MÚSICA BRASILEIRA. História. Disponível em: http://www.premiodamusica.com.br/o-premio/historia/, acesso em 26 de setembro, 2017.

PUTERMAN, P. O deboche e a ironia do aventureiro In Folha de São Paulo, 1984. Mimeo.

QUEIROZ, F. de A.: Ney Matogrosso: Sentimento contramão: transgressão e autonomia artística. 2009. Tese (Doutorado em Sociologia). Programa de Pós-Graduação em Sociologia – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 271 p.

SANTOS, J. F. Calling All The Queens! Visibilidades de gênero no programa de TV Ru Paul’s Drag Race. Trabalho apresentado no DT 6–Interfaces Comunicacionais do XVII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste, realizado de 02 a 07 de julho de 2015. Disponível em http://www.portalintercom.org.br/anais/nordeste2015/resumos/R47-1346-1.pdf , acesso em 10 de janeiro de 2019.

SCHECHNER, R. Podemos ser o (novo) Terceiro Mundo? Soc. Estado. vol.29 no.3 Brasília set./dez. 2014. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-69922014000300003 . Acesso em: 03 nov. 2018.

SEDGWICK, E. K. A epistemologia do armário. Cadernos Pagu (28), p. 19 – 54. janeiro-junho de 2007.

SEGATO, R. L. Um Paradoxo do Relativismo. Revista Religião e Sociedade. 16/1-2, p. 31 – 46. 1992.

SEGATO, R. L. Identidades políticas/Alteridades históricas: una crítica a las certezas del pluralismo global. In SEGATO, R. La nación y sus otros: raza, etnicidad y diversidad religiosa en tiempos de políticas de la identidad. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2007.

SILVA, V. A. A performance de Ney Matogrosso: Inovação na Canção Midiática em dois momentos: Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Programa de Mestrado em Comunicação. Universidade Municipal Şão Caetano do Sul, São Caetano do Sul, 2013, 98 p.

SILVA, R. P. da. Para Além do Bustiê: Performances da Contraviolência na obra Bandido (1976-1977) de Ney Matogrosso. Dissertação (Mestrado em História) - Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Federal de Goiás, Goiania, 2016, 297 p.

SONTAG, S. Notas sobre Camp. In SONTAG, S. Contra a interpretação. Porto Alegre: L&PM, 1987.

TAUSSIG, M. Mimesis andalterity. London: Routledge, 1993.

TEIXEIRA, J. G. L. C. Apresentação. Dossiê Estudos da Performance. Soc. Estado. vol.29 no.3 Brasília set./dez. 2014. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-69922014000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=pt . Acesso em: 22 out. 2018.

TREVISAN, J. S. Devassos no paraíso. 8. ed. Rio de Janeiro; São Paulo: Record 2011.

TURNER, V. W. Liminal ao liminóide: em brincadeira, fluxo e ritual: Um ensaio de simbologia comparativa. Mediacões, Londrina, v:17 n:2, Jul/Dez, 2012, (pp. 214 – 257).

VAZ, D. Ney Matogrosso: Um cara meio estranho, Rio de Janeiro: Editora Rio Fundo, 1992.

Published

2023-03-07

How to Cite

Costa de Godoi, R. L., & Campos de Almeida, T. M. . (2023). Reception of Ney Matogrosso’s artistic performance by homosexual and bisexual men. Revista De Ciências Sociais (Social Sciences’ Journal), 54(1), 215–238. https://doi.org/10.36517/rcs.54.1.a04