Digital social networks as a tool in the interdisciplinary teaching-learning process:
using Facebook in technical education integrated to high school
DOI:
https://doi.org/10.29148/labor.v2i24.60186Keywords:
Ensino por multimeios. Atividades de ensino-aprendizagem. Educação Profissional Integrada.Abstract
The social networks have occupied growing space in youth activities. The success of Facebook is targeted largely by the possibility of rapprochement between people and ease of use. To know how social networks, especially Facebook, can help in the teaching-learning process is still new in the school. Therefore, this paper aims to analyze the use of a Facebook group to support the teaching-learning process on schools in high school. The research was conducted with 24 students and a teacher of the matter Integration Project I, in the class of the 1st year of the higher secondary technical-professional education. It is characterized as a case study. The research’s basis is the use of testimonials and analysis of posts on the group's page in the social network. Through qualitative analysis employed the use of techniques of content analysis and the Wordle application usage for data analysis on the network. As results stand out: the use of Facebook is valued as an important collaborative tool between students and teachers and students. The authorship of the students is also highlighted, as well as more dynamic, interaction among students. As well as a tool to improve the class relationship, to allow the construction of a collaborative environment and at the same time critical.
Downloads
References
BONA, Rafael José; BRONNEMAN, Márcia Regina; MARANTE, Gabriel; DOMINGUES, Maria José Carvalho de Souza. Transmídia como ferramenta educacional na área de Moda: relatos interdisciplinares acerca da produção de fashion films. Revista GEMInIS, São Carlos, UFSCar, v. 10, n. 3, p. 121-137, set./dez., 2019.
BRANDTZAEG, Petter Bae; HEIM, Jan. Initial context, user and social requirements for the Citizen Media applications: Participation and motivations in off- and online communities. Citizen Media Project ,2007.
COSTA, Ana Maria Simões Netto, & FERREIRA, André Luiz Andrejew. Novas possibilidades metodológicas para o ensino-aprendizagem mediados pelas redes sociais twitter e facebook. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 3, n. 2, p. 136-147,2013.
DOTTA, Sílvia. Uso de uma mídia social como ambiente virtual de aprendizagem. In: Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, nov. 2011.
EDUCAUSE. 7 Things You Should Know About Facebook II, 2007. < http://net.educause.edu/ir/library/pdf/ELI7025.pdf > Acesso em 01 de novembro de 2014.
GABRIEL, Martha. SEM e SEO: Dominando o Marketing de busca. São Paulo: Novatec, 2009.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. In: Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2010.
LEMOS, André; LÉVY, Pierre. O futuro da internet: em direção a uma ciberdemocracia planetária. São Paulo: Paulus, 2010.
LÉVY, Pierre. A máquina universo: criação, cognição e cultura informática. Porto Alegre: Artmed, 1998.
LÉVY, Pierre. O que é virtual. Rio de Janeiro: Editora Trinta e Quatro, 2011.
LIMA, Luciana; VELAZQUEZ, Francisco; CORDEIROS, Gisele; HAGUENAUER, Cristian. Narrativa transmídia na eduação: experiência da Educoteca nas escolas públicas da cidade do Rio de Janeiro.Revista EducaOnline, v. 9, n. 3, p. 1-15, set./dez., 2015.
MARTÍN-MORENO, Cerrilo Quintina. Aprendizaje colaborativo y redes de conocimiento. Libro de actas de las IX Jornadas Andaluzas de Organización y Dirección de Instituciones Educativas. Granada: Grupo Editorial Universitario, 2004, p. 55-70.
MENLO PARK, Calif., Facebook, Inc. (Nasdaq: FB) today reported financial results for the quarter ended March 31,2020. 29 de abril, 2020, PRNewwire. < https://investor.fb.com/investor-news/press-release-details/2020/Facebook-Reports-First-Quarter-2020-Results/default.aspx> Acesso em 23 de julho de 2020,
MINHOTO, Paula; MEIRINHOS, Manuel. As redes sociais na promoção da aprendizagem colaborativa: um estudo no ensino secundário. Educação, Formação & Tecnologias, p. 25-34, nov. 2011
PANTELI, Niki. Virtual Social Networks: Mediated, Massive and Multiplayer Sites, Palgrave-Macmillan. Hampshire, UK, 2009.
PATRÍCIO, Maria Raquel; GONÇALVES, Vitor. Facebook: rede social educativa? In: I Encontro Internacional TIC e Educação. Lisboa: Universidade de Lisboa, Instituto de Educação, p. 593-598, 2010.
PETTENATI, Mariachiara; RANIERI, Maria. Informal learning theories and tools to support knowledge management in distributed CoPs. In Innovative Approaches for Learning and Knowledge Sharing, EC-TEL. Workshop Proceeding, 2006.
QUINTANILHA, Luiz Fernando. Inovação pedagógica universitária mediada pelo Facebook e YouTube: uma experiência de ensino-aprendizagem direcionado à geração-Z. Educar em Revista, n. 65, p.249-263, jul./set. 2017
RAUPP, Daniele; EICHLER, Marcelo Leandro. A rede social Facebook e suas aplicações no ensino de química. RENOTE, v. 10, n. 1, 2012.
RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa Social: métodos e técnicas. 2a ed. São Paulo: Atlas, 1989.
SANTAELLA, Lucia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.
SELWYN, Neil. Schooling the Mobile Generation: The future for schools in the mobilenetworked society. British Journal of Sociology of Education, v. 24, n. 2, p. 131-144, 2003.
SOCIALBAKERS. Facebook statistics directory, (2014). < http://www.socialbakers.com/statistics/facebook> Acesso em 01 de dezembro de 2014.
SODRÉ, Muniz. Reinventando a Cultura: a comunicação e seus produtos. Petrópolis: Vozes, 1996.
VERMELHO, Sônia Cristina; VELHO, Ana Paula Machado. As pesquisas sobre redes sociais digitais no Brasil: Análise do período de 2001 a 2012. Hipertextus Revista Digital v. 15, out. 2016.
WAISELFISZ, Júlio Jacobo. Lápis, borracha e teclado: tecnologia da informação na educação – Brasil e América Latina. Brasília: RITLA, Instituto Sangari, MEC, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) durante o processo editorial informando que o artigo está em processo de publicação, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).