The crisis of reason: elements to think about moral education in the field of Bioethics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/Argumentos.23.4

Keywords:

Crisis. Modernity. Reason. Moral education. Heidegger.

Abstract

It is a commonplace the idea that we are facing a moral crisis, which rages us in a radical way these days. In this sense, a great flow of work in the field of Health seeks to delineate the specific contours of this crisis and outline some possibilities to confront with its unfolding, with emphasis on what has been consecrated in the literature as “moral education”. On the track of these questions, we propose this article that aims to establish a different perspective for the crisis. Through an effort of philosophical nature, and with the philosopher Martin Heidegger as a guide in this journey, we sought to discuss the crisis by addressing it’s most essential nature and denouncing the insufficiency of contemporary “moral education” in face of the nature of the crisis.

Author Biographies

João Cardoso de Castro, UNIFESO / professor e Coordenador Editorial

Doutor em Bioética pelo Programa de Pós-Graduação em Bioética, Ética Aplicada e Saúde Coletiva - UFRJ, com período sanduíche [CAPES] na DePaul University (Chicago). Possui graduação em Filosofia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2005) e mestrado em Educação em Ciências e Saúde pela UFRJ (2009). Atualmente é professor de Filosofia e Bioética em cursos de graduação e Coordenador da Editora UNIFESO. Principais temas de atuação: filosofia antiga, Heidegger, fenomenologia, epistemologia, ética, Bioética.

Murilo Cardoso de Castro

Doutor em Filosofia (UFRJ), doutor em Geografia (UFRJ), com período sanduíche na Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3 (1999), mestrado em Geografia (UFRJ).

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Published

2020-04-19

Issue

Section

Artigos