The Mitologando Project and the communication of knowledge
Keywords:
Mitologando. University extension. Classical antiquity. Interaction. Partnerships.Abstract
The Mitologando extension project, coordinated by Professor Katia Teonia (UFRJ), arises from the need to explore the vast literary corpus of classical antiquity, aiming to deepen the understanding of children and young people about the ancient world and its implications in contemporary times. Inspired by the research of the FABULA group on the reception of classical antiquity in children's and youth literature, Mitologando promotes interaction and reflection through practices such as storytelling and literary mediation. Additionally, it establishes partnerships with other extension projects, strengthening its extension actions and contributing to greater visibility of the initiatives in the academic and social spheres. These collaborations reflect the shared commitment to university extension guidelines, highlighting the inseparability between teaching, research, and extension, as well as the impact on student education and society.
References
AZEVEDO. K. T. C. Entre deusas e deuses, monstros e heróis: o projeto de extensão Mitologando. Fórum UFRJ em Revista. Disponível em: https://emrevista.forum.ufrj.br/entredeusas-e-deuses-monstros-e-herois-o-projeto-de-extensao-mitologando/#identifier_5_2013. Acesso em: 14.mar.2024.
AZEVEDO, K. T. C. FABULA – Repertório bibliográfico sobre a antiguidade clássica na literatura infantil e juvenil no Brasil. Portal FABULA, Rio de Janeiro. Disponível em: https://fabula.letras.ufrj.br. Acesso em: 14.mar.2024.
AZEVEDO, K. T. C. Mitologando: cultura greco-romana para crianças e jovens. Portal Mitologando, Rio de Janeiro. Disponível em: https://mitologabdo.letras.ufrj.br. Acesso em: 14.mar.2024.
BARBOSA, T. V R. Odisseia de Homero em quadrinhos. Ilustrações de Piero Bagnariol. São Paulo: Peirópolis, 2013.
BARBOSA, T. V. R.; CAETANO, A.; CORRÊA, P. Ilíada de Homero: tradução em quadrinhos. Ilustrações de Piero Bagnariol. Belo Horizonte: RHJ, 2012.
BRASIL. Plano Nacional de Educação (PNE). Lei Federal n.º 10.172, de 9/01/2001. Brasília: MEC, 2001c.
CALVINO, I. Por que ler os clássicos. Tradução de Nilson Moulin. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
CÂNDIDO, A. Vários escritos. São Paulo: Todavia, 2023.
FABULA: A recepção da antiguidade clássica na literatura infantil e juvenil. Disponível em: http://www.fabula.letras.ufrj.br.
FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS INSTITUIÇÕES DE EDUCAÇÃO SUPERIOR PÚBLICAS BRASILEIRAS. Política Nacional de Extensão Universitária, Manaus, 2012.
FREIRE, P. Extensão ou Comunicação? 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2021.
MACHADO, A. M. Como e por que ler os clássicos universais desde cedo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.
MARTINDALE, C. Redeeming the Text: Latin Poetry and the Hermeneutics of Reception (Roman Literature and its Contexts). Cambridge: Cambridge University Press, 1993
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. UNESCO. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Resolução 217 A (III), em 10 de dezembro de 1948.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Argumentos magazine is licensed under an International Creative Commons Attribution License.
The Magazine uses CC BY inclusion
1) The authors retain the copyright granted to the magazine or the right to initial publication, with the work regularly licensed under the Creative Commons Attribution, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
2) The authors are authorized to contract additional applicable contracts, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, publication in the institutional repository or as a chapter of the book), recognition of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are authorized and encourage to publish and distribute their work online (for example, in institutional repositories or on their personal pages) at any time before or during the editorial process, as they can generate productive changes, as well as increase the impact and reference of published work.