The Mitologando Project and the communication of knowledge

Authors

Keywords:

Mitologando. University extension. Classical antiquity. Interaction. Partnerships.

Abstract

The Mitologando extension project, coordinated by Professor Katia Teonia (UFRJ), arises from the need to explore the vast literary corpus of classical antiquity, aiming to deepen the understanding of children and young people about the ancient world and its implications in contemporary times. Inspired by the research of the FABULA group on the reception of classical antiquity in children's and youth literature, Mitologando promotes interaction and reflection through practices such as storytelling and literary mediation. Additionally, it establishes partnerships with other extension projects, strengthening its extension actions and contributing to greater visibility of the initiatives in the academic and social spheres. These collaborations reflect the shared commitment to university extension guidelines, highlighting the inseparability between teaching, research, and extension, as well as the impact on student education and society.

Author Biography

Katia Teonia Costa de Azevedo, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Professora de Língua e Literatura Latina do Departamento de Letras Clássicas, do Programa de Pós-graduação em Letras Clássicas e do curso de Especialização em Literatura Infantil e Juvenil da Faculdade de Letras da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestra e Doutora em Letras Clássicas pela mesma instituição. Coordenou o projeto de extensão CLAC-Latim (UFRJ) de 2011 a 2016 e atualmente coordena o Projeto de Extensão Mitologando: Cultura Clássica Greco-Romana para crianças e jovens (UFRJ). Pesquisadora Responsável pelo Grupo de Pesquisa FABULA: A recepção da Antiguidade Clássica na Literatura Infantil e Juvenil (UFRJ/CNPq). É autora do livro “Mudas cinzas: Catulo e a poética do Luto” (2021), co-organizadora da coletânea “Homoerotismo na Antiguidade Clássica” (2016) e “O feminino na literatura grega e latina” (2023) e organizadora da coletânea “Educação, Ensino e os Estudos Clássicos” (2021). Foi vice-presidenta da Associação Brasileira de Professores de Latim (ABPL) de 2019 a 2022. Representante da Sociedade Brasileira de Estudos Clássicos (SBEC) no grupo de trabalho (GT) de diversidade do Fórum de Ciências Humanas, Sociais Aplicadas, Linguística, Letras e Artes (CHSSALLA). É co-fundadora do coletivo feminista Filomela. Entre os temas de interesse a que se dedica destacam-se os estudos da recepção clássica, as questões de gênero, o luto e o ensino de línguas clássicas.

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Published

2024-07-08

Issue

Section

Dossier Transpositions in Antiquity Studies(s)