BLUE QUESTIONNAIRE: PROPOSAL FOR AN EVALUATION INSTRUMENT ABOUT OCEAN LITERACY
Questionário azul: proposta de um instrumento avaliativo sobre alfabetização oceânica
DOI:
https://doi.org/10.32360/acmar.v57i1.92804Abstract
We are living in the Ocean Decade, which covers the period from 2021 to 2030, a moment marked by a global movement for research and actions in favor of ocean conservation. Aiming to contribute to the promotion of oceanic culture through oceanic literacy, this research was developed, which aims to present the concepts of oceanic culture, oceanic literacy and their connections with environmental education. Through classroom observation during the mandatory curricular internship, a lack of oceanic knowledge on the part of students in the second segment of Elementary School was noticed, which raised a question: how much marine knowledge do these students have? Therefore, a questionnaire is proposed as an instrument for evaluating oceanic knowledge to diagnose prior knowledge on the topic, aiming to develop educational activities consistent with the reality and demands of the target audience. The questionnaire was prepared through the experience of the curricular internship, based on the principles of oceanic culture. It is proposed to use a qualitative method, with open and closed questions and adapted for classes in the second segment of primary and secondary education. After the pilot questionnaire application stage, it was possible to observe that the students were interested in marine themes and demonstrated enthusiasm when talking about the topic.
Keywords: Oceanic culture. Ocean literacy. Assessment instrument. Environmental education.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Arquivos de Ciências do Mar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).