Opressão de gênero e violência de Estado na literatura brasileira contemporânea e sua abordagem no livro didático de ensino médio

Authors

Abstract

This article analyzes the way the textbook addresses gender oppression and violence in contemporary Brazilian literature. To this end, this work selected the book Novas Palavras 3º ano as a corpus, by Emília Amaral et al. (2016), restricting its analysis to the chapter “Tendências contemporâneas da literatura brasileira”. The article is organized into five sections. In the first, the research hypothesis is presented. In the next section, a discussion about gender concept is incited, trying to understand its manifestation in social structures and its representation in the literature field. In the third part, a reflection is promoted on the violence presence in Brazilian literature, especially contemporary Brazilian literature. In the fourth section, the corpus analysis is carried out. And, in the last part, the partial results of the problem addressed are presented. In general, it was noticed that the texts, particularly those written by women, occupy a marginal space in the textbook. In addition, the literary works that deal with the Brazilian civil-military dictatorship appear only at the level of reference to some writers and works. Supported by authors such as Butler (2017); Bourdieu (2012); Zolin (2005; 2010); Ginzburg (2012; 2017); Seligmann-Silva (2000); Benjamin (2012); Candido (2004), this article aimed to establish a critical reflection on the theme.

Author Biographies

Jéssica Maria Cruz Silva, Universidade Estadual do Piauí

Mestranda em Letras (bolsista CAPES), pela Universidade Estadual do Piauí (UESPI). Possui graduação em Letras Português pela UESPI (2018) e especialização em Literatura brasileira pelo Instituto Superior de Educação São Judas Tadeu (2019).

Adão Marcelo Lima Freire Alves, Universidade Estadual do Piauí

Mestrando em Letras pela Universidade Estadual do Piauí. Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual do Piauí (2014) e especialização em Literatura e Ensino e Outras Linguagens pela Universidade Estadual do Piauí (2018). Atualmente é professor de Língua Portuguesa do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão, atuando no ensino superior e nos cursos técnicos integrados ao ensino médio. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura.

Published

2021-08-01