From the exclusion to the access to education
the role of information in the inclusion of the PcD in the University
DOI:
https://doi.org/10.32810/2525-3468.ip.v4iEspecial.2019.42612.152-175Keywords:
Social inclusion, University education, Person with disabilities, InformationAbstract
This is an exploratory study with a qualitative approach, which aims to analyze, through individual and collective memories of people with disabilities (PcD), how their insertion process in basic education took place, as well as the main difficulties and the challenges were faced and overcome by them throughout their school career. As a technique for data collection, the interview was used from the perspective of thematic oral history, in which the questions asked to the interviewees were related to their academic-academic trajectory, from basic education to higher education. It presents concepts and historically contextualizes the right to education of people with disabilities in Brazil. Despite all the remaining difficulties and challenges, it was concluded that the process of inclusive education has advanced in terms of access to education in the country, both in basic and higher education, and that information has a very important role in this inclusion process.
Downloads
References
edificações, mobiliário, espaços e equipamentos urbanos. 3. ed. Rio de Janeiro, 2015.
ARANHA, Maria Salete Fábio. Projeto Escola viva: garantindo o acesso e permanência de todos os alunos na escola. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Especial, 2005.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria MEC n. 976, de 05 de maio de 2006. Dispõe sobre os critérios de acessibilidade aos eventos do Ministério da Educação, conforme decreto 5296 de 2004. [Brasília, DF, 2006.] Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/port976.pdf. Acesso em: 21 jul. 2018.
LANNA JÚNIOR, Mário Cléber Martins (Comp.). História do movimento político das pessoas com deficiência no Brasil. Brasília: Secretaria de Direitos Humanos. Secretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência, 2010.
MEIHY, José Carlos Sebe Bom; HOLANDA, Fabíola. História oral: como fazer, como pensar. São Paulo: Contexto, 2011.
MEIHY, José Carlos Sebe Bom; RIBEIRO, Suzana L. Salgado. Guia prático de história oral: para empresas, universidades, comunidades, famílias. São Paulo: Contexto, 2011.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 29. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010. (Coleção temas sociais).
PALHARES, Cristina. Necessidades educativas especiais. 2012. Disponível em: http://www.correiodominho.com/cronicas.php?id=3878. Acesso em: 15 jul. 2018.
PEREIRA, Giulianne Monteiro. O Acesso à informação na UFPB: memórias para lembrar direitos esquecidos. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação). Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.
SASSAKI, Romeu Kazumi. Causa, impedimento, deficiência e incapacidade, segundo a inclusão. Revista Reação, São Paulo, ano XIV, n. 87, jul./ago. 2012, p. 14-16.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.