Academic libraries inside a crisis environment
the mediation of information through social networks in the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.36517/2525-3468.ip.v5i1.2020.43933.10-32Keywords:
University library, Mediation of information, Information Literacy, COVID-19Abstract
The pandemic established by the new Coronavirus brings up reflections on the mediating role of university libraries. In this context, it seeks to identify university libraries as mediators of information and promoters of access to information in the fight against COVID-19. It is a qualitative, exploratory and descriptive research, with documentary research and bibliographic review in the scope of information mediation, misinformation and new attitudes in accessing information, in the face of the world crisis. Information was also sought on websites and social networks of the Libraries of the University of São Paulo (USP), State University of São Paulo Júlio de Mesquita Filho (UNESP) and State University of Campinas (UNICAMP) for users. The results suggest that the rigor of the sites can be an impediment to the dissemination of information in moments like the pandemic, which call for faster and more efficient solutions, that social networks are an alternative to the rigidity of the site, because the form of use does not collides with relations between administrative sectors. They also indicate that Facebook is the social network most used by libraries, and Instagram the least used. As considerations, COVID-19 has shown new demands and libraries, as equipment for social transformation, need to adapt to meet the expectations of their community. However, in the context of a pandemic, libraries need to reflect and adopt innovative approaches to accessing information.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, M. T. D. S.; PAIXÃO, P. B. S. O Instagram como canal de interação entre as bibliotecas e os usuários da Universidade Federal de Alagoas. Revista Folha de Rosto, v. 6, n. 1, p. 50-58, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufca.edu.br/ojs/index.php/folhaderosto/article/view/475/431. Acesso em: 02 jun. 2020.
ALMEIDA JÚNIOR, O. F. de. Mediação da informação, sociedade e biblioteca pública. INFOhome. Marília, set. 2016. Disponível em: http://ofaj.com.br/espacoofajs_conteudo.php?cod=9. Acesso em 06 abr. 2020.
ALMEIDA JÚNIOR, O. F. de. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, S.; SANTOS NETO, J. A. dos; SILVA, R. J. da (org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABECIN, 2015. P. 9-32.
ARAGÃO. A. Prevenção de riscos na União Europeia: o dever de tomar em consideração a vulnerabilidade social para uma protecção civil eficaz e justa. Revista Crítica de Ciências Sociais. Coimbra, n. 93. Quadrimestral, 2011. Disponível em: http://rccs.revues.org/174. Acesso em: 05 abr. 2020.
BARATA, G. Por métricas alternativas mais relevantes para a América Latina. Transinformação, Campinas, v. 31, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-37862019000100313&tlng=pt. Acesso em: 16 abr. 2020.
BELLUZZO, R. C. B. O estado da arte da competência em informação (CoInfo) no Brasil: das reflexões iniciais à apresentação e descrição de indicadores de análise. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 13, n. especial, p. 47-76, jan./jul. 2017. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/648/570. Acesso em: 06 abr. 2020.
BRASIL. Ministério da Saúde. Brasil confirma primeiro caso da doença. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2020. Disponível em: https://www.saude.gov.br/noticias/agencia-saude/46435-brasil-confirma-primeiro-caso-de-novo-coronavirus. Acesso em: 07 abr. 2020.
BURKE, P. Uma história social do conhecimento II: da Enciclopédia à Wikipédia. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.
DAVALLON, J. A mediação: a comunicação em processo? Prisma.com, Porto, n. 4, 2007. Disponível em: http://revistas.ua.pt/index.php/prismacom/article/viewFile/645/pdf. Acesso em: 30 maio 2020.
FEDERAÇÃO BRASILEIRA DE ASSOCIAÇÕES DE BIBLIOTECÁRIOS, CIENTISTAS DA INFORMAÇÃO E INSTITUIÇÕES (FEBAB). Informação em Quarentena. São Paulo: FEBAB, 2020. Disponível em: http://www.febab.org.br/2020/04/02/informacao-em-quarentena/. Acesso em: 15 abr. 2020.
FOLHA DE SÃO PAULO. RUF 2019: ranking universitário Folha. São Paulo: Folha de São Paulo, 2019. Disponível em: https://ruf.folha.uol.com.br/2019/ranking-de-universidades/principal/. Acesso em: 08 abr. 2020.
GARCIA, I. O. D. S.; SÁ, M. I. F. E. Bibliotecas no Instagram: um estudo sobre o uso do aplicativo por unidades de informação. Prisma.com, Porto, n. 35, p. 108-151, 2017. Disponível em: http://ojs.letras.up.pt/index.php/prismacom/article/view/3515. Acesso em: 02 jun. 2020.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GRIMALDI, S. S. L. et al. O patrimônio digital e as memórias líquidas no espetáculo do Instagram. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 24, n. 4, p. 51-77, dez. 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-99362019000400051&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 16 abr. 2020.
HIGH-LEVEL Colloquium on Information Literacy and Lifelong Learning Final Report. Alexandria: UNESCO/NFIL/IFLA, 2006. Disponível em: https://www.ifla.org/files/assets/informationliteracy/publications/high-level-colloquium-2005.pdf. Acesso em: 05 abr. 2020.
HUI, D. S. et al. The continuing 2019-nCoV epidemic threat of novel coronaviruses to global health — The latest 2019 novel coronavirus outbreak in Wuhan, China. International Journal of Infectious Diseases, v. 91, p. 264-266, 2020. Disponível em: https://www.ijidonline.com/article/S1201-9712(20)30011-4/pdf. Acesso em: 16 abr. 2020.
INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS (IFLA). As bibliotecas e a implementação da Agenda 2030 da ONU. Disponível em: https://www.ifla.org/files/assets/hq/topics/libraries-development/documents/libraries-un-2030-agenda-toolkit-pt.pdf. Acesso em: 3 abr. 2020.
MANIFESTO de Florianópolis sobre a competência em informação e as populações vulneráveis e minorias. In: SEMINÁRIO COMPETÊNCIA EM INFORMAÇÃO: CENÁRIOS E TENDÊNCIAS, 2., 2013, Florianópolis. Disponível em: http://febab.org.br/manifesto_florianopolis_portugues.pdf. Acesso em: 06 abr. 2020.
MORALES, M.; HINES, S. Public libraries launch, expand services during COVID-19 pandemic. American Library Association, ALA News. Chicago, abr. 2020. Disponível em: http://www.ala.org/news/press-releases/2020/04/public-libraries-launch-expand-services-during-covid-19-pandemic-0. Acesso em: 13 abr. 2020.
MORIGI, V. J.; SOUTO, L. R. Entre o passado e o presente: as visões de biblioteca no mundo contemporâneo. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 10, n. 2, p. 189-206, jan./dez. 2005. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/432/552. Acesso em: 07 abr. 2020.
MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2015.
OBSERVATÓRIO DA COMUNICAÇÃO (OBERCOM). As fake news numa sociedade pós-verdade: contextualização, potenciais soluções e análise: relatórios OBERCOM, junho 2018. Portugal: OBERCOM, 2018. Disponível em: https://obercom.pt/wp-content/uploads/2018/06/2018-Relatorios-Obercom-Fake-News.pdf. Acesso em: 05 abr. 2020.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE (OMS). Naming the coronavirus disease (COVID-19) and the virus that causes it. Disponível em: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/technical-guidance/naming-the-coronavirus-disease-(covid-2019)-and-the-virus-that-causes-it. Acesso em: 13 abr. 2020.
PINTO, V. B.; CAVALCANTE, L. E. Pesquisa bibliográfica e documental: o fazer científico em construção. In: PINTO, V. B.; VIDOTTI, S. A. B. G.; CAVALCANTE, L. E. Aplicabilidades metodológicas en Ciência da Informação. Fortaleza: UFC, 2015. p. 15-34.
REN, L. et al. Identification of a novel coronavirus causing severe pneumonia in human a descriptive study. Chinese Medical Journal. Disponível em: https://journals.lww.com/cmj/Abstract/publishahead/Identification_of_a_novel_coronavirus_causing.99423.aspx. Acesso em: 16 abr. 2020.
SANTOS, R. do R.; FERREIRA, H. F. A mediação da informação nos websites das bibliotecas de universidades públicas brasileiras: o uso dos dispositivos de comunicação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO (ENANCIB), 11., 2010, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: IBICT/UFRJ, 2010. Disponível em: https://bit.ly/2N6W0g7. Acesso em: 02 jun. 2020.
SANTOS, R. do R.; FERREIRA, H. F. Utilização dos dispositivos de comunicação da web social pelas bibliotecas universitárias: um espaço para mediação da informação. TransInformação, Campinas, v. 26, n. 1, p. 39-50, jan./abr. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/tinf/v26n1/a05.pdf. Acesso em: 02 jun. 2020.
SANTOS NETO, J. A. dos; ALMEIDA JÚNIOR, O. F. de. Bibliotecas universitárias estaduais de ensino superior paranaenses e a mediação da informação no Facebook. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, v. 15, n. 2, p. 442-468, maio/ago. 2017. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8648210/pdf. Acesso em: 02 jun. 2020.
SCHNEIDER, M. Competência crítica em informação (em 7 níveis) como dispositivo de combate à pós-verdade. In: BEZERRA, A. C. et al. iKrítika: estudos críticos em informação. Rio de Janeiro: Garamond, 2019. p. 73-116.
SISTEMA DE BIBLIOTECAS DA UNICAMP (SBU-Unicamp). SBU em números: informações extraídas do Relatório Gerencial do SBU – Ano Base 2019. Disponível em: http://www.sbu.unicamp.br/sbu/wp-content/uploads/2020/04/SBU_em_numeros_2020.pdf. Acesso em: 15 abr. 2020.
UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Agência USP de Gestão de Informação Acadêmica (AGUIA). Quem somos. São Paulo: USP, 2020. Disponível em: https://www.aguia.usp.br/sobre/quem-somos. Acesso em: 20 abr. 2020.
UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Coordenadoria Geral de Bibliotecas. Sobre a rede. São Paulo: UNESP, 2020. Disponível em: https://www2.unesp.br/portal#!/cgb/bibliotecas-da-rede/sobre-a-rede. Acesso em: 02 jun. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.