Mapping the online audiovisual memory of the Journalism courses from the Reuni Program in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.36517/2525-3468.ip.v5i2.2020.44047.155-177Keywords:
Novos lugares de memória., Telejornalismo, Arquivamento audiovisualAbstract
This article aims to investigate the process of storing audiovisual memory on online platforms, based on the Journalism courses created by the Program to Support Federal University Restructuring and Expansion Plans (Reuni). The general objective is to investigate whether and how the (15) fifteen new Journalism courses created by Reuni are archiving and making these documents available on the online platform. And the specifics objectives: a) to map the new Journalism courses created by Reuni and the disciplines linked to telejournalism / audiovisual and b) to talk about the new places of memory, as a contribution to the online filing. As a methodological contribution, it starts with the quantitative-qualitative approach and exploratory-descriptive research strategy, whose aim is to identify the absence or presence of audiovisual collections online in these selected courses. The considerations on this mapping point to the visualization of few digital preservation practices and the need to create guidelines and institutional policies to intensify this practice or for it to be adhered to by these institutions.
Downloads
References
CAJAZEIRA, Paulo Eduardo; SOUZA, José Jullian Gomes de. A memória virtualizada do arquivo audiovisual jornalístico. In: XX ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 20., 2019, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2019b. Disponível em: https://conferencias.ufsc.br/index.php/enancib/2019/paper/view/474/692. Acesso em: 01 mai. 2020.
CAJAZEIRA, Paulo Eduardo Silva Lins; SOUZA, José Jullian Gomes de. O arquivamento e a disponibilização dos produtos audiovisuais universitários do Curso de Jornalismo da Universidade Federal do Cariri. Folha de Rosto, Juazeiro do Norte, v.6, n. 1, p. 39-49, jan./abr., 2020. Disponível em: https://periodicos.ufca.edu.br/ojs/index.php/folhaderosto/article/view/429/430. Acesso em: 01 mai. 2020.
CAJAZEIRA, Paulo Eduardo Silva Lins. O perfil do egresso dos cursos de Jornalismo do Reuni no Ceará. Interin, Curitiba, v. 24, n. 2, jul./dez. 2019. Disponível em: https://seer.utp.br/index.php/i/article/view/813. Acesso em: 01 mai. 2020.
DERRIDA, Jacques. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.
LE COADIC, Yves-François. A ciência da informação. Brasília: Briquet de Lemos, 1994.
LÓPEZ-YEPES, Alfonso et al. Patrimonio sonoro y audiovisual universitario hispano- brasileño (UCM, UEX, UnB, UFBA): cine, prensa, radio, televisión, web social en archivos bibliotecas-centros de documentación. In: CERVERÓ, Aurora Cuevas; CUADRADO, Sonia Sánchez; BAJÓN, Maria Teresa Fernández; SIMEÃO, Elmira. Investigación en Información, documentación y sociedad: Perspectivas y tendencias. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 2017.
MATTAR, F. N. Pesquisa de marketing: metodologia, planejamento, execução,
análise. Vol. 1, 2ª Ed. São Paulo: Atlas, 1999.
MINAYO, Maria Cecília de S; SANCHES, Odécio. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementaridade? Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 9, n. 3, p. 239-262, jul./set., 1993. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/csp/v9n3/02.pdf. Acesso em: 9 abr. 2020.
MUSSE, Christina Ferraz; THOME, Cláudia de Albuquerque. Telejornalismo e poder: memórias (re)construídas pelo Jornal Nacional. In: EMERIM, Cárlida; FINGER, Cristiane; PORCELLO, Flávio. (Org.). Telejornalismo e poder. 1 ed. Florianópolis: Insular, 2016, v.1, p. 328-340.
NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Revista Projeto História, São Paulo, v. 10, jul./dez., 1993. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/revph/article/view/12101/8763. Acesso em: 9 abr. 2020.
NORA, Pierre. Les lieux de mémoire. Paris: Gallimard, 1984.
PALACIOS, Marcos. Jornalismo, memória e história na era digital. In: CANAVILHAS, João. (Org.). Webjornalismo: 7 caraterísticas que marcam a diferença. Covilhã, Portugal: UBI/ LabCom, Livros LabCom, 2014.
RIBEIRO, Ana Paula Goulart; BARBOSA, Marialva. Memória, relatos autobiográficos e identidade institucional. Comunicação & Sociedade, v. 47, p. 99-114, 2007.
RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2011.
SANTOS, Francisco Edvander Pires et al. Documento e informação audiovisual: bases conceituais numa perspectiva neodocumentalista. Em Questão, Porto Alegre, v. 24, n. 2, p. 235-259, maio/ago., 2018. Disponível em:
https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/76085/47504. Acesso em: 28 jul. 2019.
SARLO, Beatriz. Tempo passado: cultura da memória e guinada subjetiva. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
SOUZA, José Jullian Gomes de. O documento telejornalístico: proposta de representação temática no contexto da informação audiovisual. 2020. 191 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Cariri, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Programa de Pós-Graduação em Biblioteconomia, Curso de Mestrado Profissional em Biblioteconomia, Juazeiro do Norte, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.