A comunicação científica das práticas interdisciplinares em processos de aprendizagem

uma análise entre 2010-2020

Authors

  • Davilene Souza Santos Universidade Federal da Bahia
  • Adriana Serafim de Souza
  • Flávia Goulart Mota Garcia Rosa Universidade Federal da Bahia/UFBA

DOI:

https://doi.org/10.36517/2525-3468.ip.v5i2.2020.44072.56-70

Keywords:

Comunicação científica, Interdisciplinaridade, Revisão de Literatura, Aprendizagem

Abstract

This paper aims to conduct a review in the Brazilian scientific literature on the theme interdisciplinarity and learning processes in a peer-reviewed journal article, indexed in the Journal Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes), between 2010 and 2020. The research is of an applied nature, with a qualitative and quantitative approach, adopting content analysis as the techniques. 312 articles were retrieved through the descriptors used, interdisciplinarity and the learning process, after content analysis, this number was reduced to 22 articles, to which further verifications were possible. The categories used for the analyses were: title; summary; Year of publication; authorship; keywords; level; teaching; Journals and Methodological Approach. The survey allowed us to identify that there are some gaps to be researched regarding the studies of this theme at both levels of education, the approaches most used by researchers in their data collection, as well as scientific journals that publish articles on this topic, supporting future investigations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Davilene Souza Santos, Universidade Federal da Bahia

Mestra em Estudos Interdisciplinares sobre a Universidade pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Graduação em Biblioteconomia e Documentação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA).

Adriana Serafim de Souza

Graduação em Adminstração pela Faculdade Batista Brasileira. Especialização em Psicopedagogia.

Flávia Goulart Mota Garcia Rosa, Universidade Federal da Bahia/UFBA

Doutorado em Programa de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade pela Universidade Federal da Bahia, Brasil(2011); Diretora de Comunicação da Associação Brasileira de Editoras Universitárias , Brasil; Professora Titular da Universidade Federal da Bahia, 

References

ANDREOLA, B. Interdisciplinaridade. In: STECK, D; REDIN, E; ZITKOSKI, J. (org.). Dicionário Paulo Freire. São Paulo: Autêntica, 2010. p. 229-230.

ARAÚJO, Claudio Romero Pereira de. Um Diálogo entre Piaget, Vygotski e Wallon sobre as categorias de Desenvolvimento e Aprendizagem. 2020. Revista Multidisciplinar e de Psicologia. v. 14, n. 49 p. 489 - 503.. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/2369/3654. Acesso em: 22 abr. 2020.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei 9394/96. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em: 21 abr. 2020.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. São Paulo: Loyola, 1979.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. 6. ed. São Paulo: Loyola, 2011.

FONSECA, João José Saraiva. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila. Disponível em: http://www.ia.ufrrj.br/ppgea/conteudo/conteudo-2012-1/1SF/Sandra/apostilaMetodologia.pdf. Acesso em: 17 set. 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 22. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

MEADOWS, A. J. A comunicação científica. Brasília, DF: Briquet de Lemos, 1999.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec: ABRASCO, 1992.

MORIN, Edgar. Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. 4. ed. São
Paulo; Cortez, 2007.

MORISINI, Marília Costa. Estado de conhecimento e questões do campo científico. Educação. Santa Maria. v. 40, n. 1, p. 101 – 116, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/15822/pdf. Acesso em: 21 abr. 2020.

PIAGET, J. A equilibração das estruturas cognitivas: problema central do desenvolvimento. Trad. Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Zahar, 1976.

PUHL, Cassiano Scott; MULLER, Thaísa Jacintho; LIMA, Isolda Gianni de. AS CONTRIBUIÇÕES DE DAVID AUSUBEL PARA OS PROCESSOS DE ENSINO E DE APRENDIZAGEM. 2020. Revista Dynamis. BLUMENAU, v. 26, n.1, p. 61 – 77. Disponível em: https://bu.furb.br/ojs/index.php/dynamis/article/view/8589/4524. Acesso em 22 abr. 2020.

RODRIGUES, Marcia Maria. As Teorias da Aprendizagem e suas Implicações na Educação a Distância. Revista Educar FCE – Educação em sua Essência. v. 2, n. 1, p. 103 – 116. Agosto, 2016. Edição eletrônica. Disponível em: <https://www.fce.edu.br/pdf/EDUCAR-FCE-2ED-VOL1-28.07.2016-V4.pdf#page=104>. Acesso em 23 abr. 2020.

SANTOS, Valdeci da Silva. O Que é e como fazer “revisão da literatura” na pesquisa teológica. Fides Reformata, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 89-104, 2012. Disponível em: https://www.passeidireto.com/arquivo/27418480/revisao-de-literatura-o-que-e-como-fazer. Acesso em: 14 out. 2018.

THIESE, Juares da Silva. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, v. 13, n. 39, p. 545-598, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v13n39/10.pdf. Acesso em: 21 abr. 2020.

Published

2020-12-29

How to Cite

SANTOS, Davilene Souza; SOUZA, Adriana Serafim de; ROSA, Flávia Goulart Mota Garcia. A comunicação científica das práticas interdisciplinares em processos de aprendizagem: uma análise entre 2010-2020. Informação em Pauta, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 56–70, 2020. DOI: 10.36517/2525-3468.ip.v5i2.2020.44072.56-70. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/44072. Acesso em: 21 nov. 2024.