INSTITUCIONAL POLICIES AND STRATEGIES FOR INTERNATIONALIZING EDUCATION IN PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/2525-3468.ip.v6iespecial.2021.67923.176-193

Keywords:

Professional and Technological Education, Internationalization of Professional Education, Institucional Policies and Strategies

Abstract

The article deals with the internationalization policies and strategies of Professional and Technological Education (EPT) at the Paula Souza State Center for Technological Education (CEETEPS), the Federal Institute of Education, Science and Technology of Southern Minas Gerais (IFSULDEMINAS) and the Federal Institute of São Paulo. (IFSP), considering the international and governmental proposals for EPT and the institutionalization strategies of each of the researched institutions. The intention is to understand how EPT institutions incorporate the guidelines and orientations of the internationalization policies of professional education within their institutions and the way they establish institutional and political meanings in the process of internationalization of education in view of the initial conditions of education. Bibliographic research  was carried out from different analyzes, as Saravia(2006) understands, whwn analyzing in depth the public policy process. From this and other readings, we sought to study the internalization of  EPT from different institutional contexts by understanding the conditions of the institutions and the role of each social actor in the process. It is concluded that although the actions of internationalization of  EPT Brazil are recent, there is a movement in the three researched instituitions to develop administrative bodies and instruments for standardizing the internationalization of EPT.

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Author Biographies

Fernanda Ferreira Boschini, Instituto Federal de São Paulo

Mestra em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional pelo Centro Paula Souza. Servidora Técnica administrativa da Educação no Instituto Federal de São Paulo - Campus São Paulo. Docente Eventual em disciplinas da Pós-Graduação Lato Sensu em Educação no Centro Universitário Salesiano de São Paulo. Atua em Ensino, Pesquisa, Extensão e Pós-Graduação. Experiência na área de Educação, com ênfase nas relações entre Educação e Trabalho na Educação Profissional. Tem Pesquisas na área de Formação Docente para a Educação Profissional e Tecnológica e História e Memória da Educação Profissional.

Sueli Soares dos Santos Batista, Centro Paula Souza

Realizou pós-doutorado no Depto. de História e Filosofia da Educação da Faculdade de Educação da Unicamp (2012). Possui mestrado (1997) e doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (2002). É graduada em História pela USP (1992) e Filosofia pela Unicamp (2007). Coordena o Núcleo de Estudos em Tecnologia e Sociedade (NETS-Fatec Jundiaí) e o Grupo de Fundamentos da Educação Profissional e Tecnológica vinculado à pós-graduação. Participa do planejamento e das atividades do Programa de Extensão e Cultura (PEC) da Fatec Jundiaí. Atualmente é professora e pesquisadora do Mestrado Profissional do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Fundamentos da Educação, atuando principalmente nas seguintes linhas de pesquisa: Avaliação de Políticas Educacionais, Conceitos e contextos socioculturais do trabalho e da tecnologia na interface com a educação, Educação Comparada, Memória e História da educação profissional e tecnológica. Planejamento Educacional e Gestão da Educação e Políticas de Educação Profissional e Tecnológica. Faz parte do Grupo de Trabalho de História da Infância e da Juventude da ANPUH-SP pesquisando as relações entre juventude, educação e trabalho. É professora pesquisadora do Laboratório de Políticas Públicas e Planejamento Educacional (Unicamp) e do Coletivo de Pesquisadores em Políticas Educacionais - COPPE (UNESP). Coordenou projeto de pesquisa sobre internacionalização da educação profissional e tecnológica financiado pela Fapesp (Processo 2018/03106-8).

Tania Barbosa Martins Martins

Graduação em História pela Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP (2002) e Mestrado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar (2005). Em 2014 concluiu o doutorado em Educação na UFSCar com tese "As Metamorfoses do Trabalho Docente na Universidade Aberta do Brasil", financiada pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo, FAPESP e com estágio no Programa de Políticas Públicas e Formação Humana (PPFH) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) sob orientação da Profa. Dra. Deise Mancebo. Participa como associado do GT11 da ANPED e do Universitas-Br. Atuou como professora no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Metodista de Piracicaba no período de 2014 a 2021, integrando o Núcleo de Estudos e Pesquisas Trabalho Docente, Formação de Professores e Políticas Educacionais. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Política Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino superior, trabalho docente, educação a distância e educação profissional.

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Published

2021-05-30

How to Cite

BOSCHINI, Fernanda Ferreira; BATISTA, Sueli Soares dos Santos; MARTINS, Tania Barbosa Martins. INSTITUCIONAL POLICIES AND STRATEGIES FOR INTERNATIONALIZING EDUCATION IN PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION INSTITUTIONS. Informação em Pauta, [S. l.], v. 6, n. especial, p. 176–193, 2021. DOI: 10.36517/2525-3468.ip.v6iespecial.2021.67923.176-193. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/67923. Acesso em: 19 may. 2024.