Ciência de Dados e Ciência da Informação
evolução e paradigmas da ciência
DOI:
https://doi.org/10.36517/2525-3468.ip.v7i00.2022.78490.1-21Keywords:
Ciência de dados. Ciência da Informação. e-Science. Quarto paradigma. Evolução da ciência.Abstract
The evolution of Science makes it possible to go through the understanding of the evolutionary process of society, being based on scientific paradigms and research. Knowledge in the scientific field has its definition based on the density of the empirical base, being built by its paradigms. In this foundation, through the process of technological development, which four paradigms make up science, being first for the description of natural phenomena, the second for the use of models, third for the computational branch, in the simulations of these phenomena and the fourth for the great amount of data, which through this advance, this great sharing of data and its storage, propitiate the emergence of e-science, formed by the flood of data, which are collected, generated or simulated by computing. The article aims to discuss the relationship between data science and information science. Using as methodological study the use of literature review. Thus, it is concluded, that seeking to understand the paradigms of e-science are essential to study the behavior of the current era of the large amount of data emerging from the web.
Downloads
References
AMARAL, Fernando. Introdução à ciência de dados: mineração de dados e big. Rio de Janeiro: Alta Books, 2016.
BERTIN, P. R. B.; VISOLI, M. C.; DRUCKER, D. P. A gestão de dados de pesquisa no contexto da e-science: benefícios, desafios e oportunidades para organizações de P&D. Ponto de Acesso, Salvador, v. 11, n. 2, p. 34-48, 2017. Disponível em: <https://portalseer.ufba.br/index.php/revistaici/article/view/21449> Acesso em: 03 jan. 2019.
BUGNION, P.; MANIVANNAN, A.; NICOLAS, P.R. Scala: Guide for data science professionals. Birmingham: Packt Publishing, 2017, 1077 p.
CORDEIRO, D.; BRAGHETTO, K.; GOLDMAN, A.; KON, F. Da ciência à e-ciência: paradigmas da descoberta do conhecimento. Revista USP, São Paulo, n. 97, p. 71-81, maio 2013. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/61867> Acesso em: 19 de jan. 2019.
DEMO, P. Praticar ciência: metodologias do conhecimento científico. São Paulo: Saraiva, 2011. 208 p.
DILTHEY, W. Introdução às ciências humanas – tentativa de uma fundamentação para o estudo da sociedade e da história. Trad. de Marco Antônio Casanova. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.
Disponível em: <https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1369118X.2012.678878>. Acesso em: 19 jan. 2019.
FENTANES, E.G. A tarefa da ciência experimental: um guia prático para pesquisar e informar resultados nas ciências naturais. Rio de Janeiro: LTC, 2014. 187p.
FINZER, W. The data science education dilemma. Technology Innovations in Statistics Education, California, v. 7, n. 2, 2013. Disponível em: <https://escholarship.org/uc/item/7gv0q9dc >. Acesso em: 22 dez. 2018
FRICKÉ, Martin. Big data and its epistemology. Journal Association for Information Science and Technology, New Jersey, v. 66, issue 4, p. 651-661, May 2014. Disponível em: <https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/asi.23212>. Acesso em: 10 jan.2018.
GRAY, Jim. Jim Gray on e-Science: A transformed scientific method based on the transcript of a talk given by Jim Gray to the NRC-CSTB1 in Mountain View, CA, (orgs). The fourth paradigm. Data-intensive scientific discovery. Redmond, WA: Microsoft Research, 2007. 284p.
HOFFMANN, L. Q& A: Gray’s paradigm. Communications of the ACM, v. 53, n. 10, p. 112. Disponível em: <https://dl.acm.org/citation.cfm?id=1831407 >. Acesso em: 10 jan. 2019.
INTERAGENCY WORKING GROUP ON DIGITAL DATA. Harnessing the power of digital data for science and society, 2009. Disponível em: <https://www.nitrd.gov/about/harnessing_power_web.pdf >. Acesso em: 19 jan. 2019
KELLEHER, J. D.; TIERNEY, B. Data Science. Cambridge, MA: The MIT Press, 2018, p. 282.
KOLTAY, T. Data literacy for researchers and data librarians. Journal of Librarianship and Information Science, Newbury Park, v. 49, n. 1, 2017. Disponível em: <http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0961000615616450>. Acesso em: 15 dez. 2018.
KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. 9. ed. São Paulo: Perspectiva, 2005.
LE COADIC, Yves-françois. Ciência da Informação. 2. ed. Brasília: Briquet de Lemos, 2004. 124 p.
MAATTA, S. Placements & salaries: The emerging databrarian. London: Library Journal, New York, Oct. 2013. Disponível em: <https://www.libraryjournal.com/story/the-emerging-databrarian>. Acesso em: 15 dez. 2018
MARCHIONINI, G. Information science roles in the emerging field of data science. Journal of Data and Information Science, Beijing, v. 1, n. 2, p. 1-6, 2016 Disponível em: <http://manu47.magtech.com.cn/Jwk3_jdis/Y2016/V1/I2/1> Acesso em: 15 dez. 2018.
MAYER-SCHÖNBERGER, V.; CUKIER, K. Big data: a revolution that will transform how we live, work and think, Boston, M: Houghton Mifflin Harcourt, 2013.
MIRANDA, L. F. S. Introdução histórica à filosofia das ciências. Curitiba: InterSaberes, 2016.
RICE, R.; SOUTHALL, S. The data librarian’s handbook. London: Facet Publishing, 2016.
SETZER, V. W. Dado, informação, conhecimento e competência. DataGramaZero, Rio de Janeiro, v. 0, n. 0, p. A01, 1999. Disponível em: <http://www.brapci.inf.br/index.php/article/download/14562>. Acesso em: 27 jan. 2019.
SMITH, F. J. Data science as an academic discipline.Lodon: Data Science Journal, v. 5, p. 163–164, 2006. Disponível em: < https://datascience.codata.org/articles/abstract/10.2481/dsj.5.163/> Acesso em: 27 jan. 2019.
SWAN, A.; BROWN, S. The skills, role and care restructure of data scientists and curators: an assessment of current practice and future needs. Report to the Joint Information Systems Committee (JISC). Truro: Key Perspectives for JISC, 2008. p. 34 Disponível em: < https://eprints.soton.ac.uk/266675/1/Data_skills_report_final_draft.doc> Acesso em: 27 jan. 2019.
VAN DER AALST, W. M. P. Data scientist: the engineer of the future. In: Enterprise interoperability VI: interoperability for agility, resilience and plasticity of collaborations. Springer: New York, 2014. Disponível em: <https://research.tue.nl/en/publications/data-scientist-the-engineer-of-the-future> Acesso em: 28 dez. 2018.
VELHO, Léa. Conceitos de ciência e a política científica, tecnológica e de inovação. Sociologias, Porto Alegre, v. 13, n. 26, p. 128-153, 2011.
ZHU, Y.; XIONG, Y. Towards data science. Data Science Journal, Londres, v. 14, p. 8, 2015. Disponível em:<http://doi.org/10.5334/dsj-2015-008>. Acesso em: 06 jan. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.