Olhares e perspectivas de pesquisadores do grupo de trabalho 3 (GT-3) da ANCIB sobre bibliotecas escolares
DOI:
https://doi.org/10.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023.89192.85-100Keywords:
Biblioteca escolar; ENANCIB; GT3-ANCIB.Abstract
School library is a research theme present in several areas of knowledge, among them Information Science. This study aimed to identify the scientific productions published in the annals of the National Meeting of Research and Post-Graduation in Information Science (ENANCIB), between 2011 and 2021 that deal with the subject and the approach given by the researchers of the Working Group (GT )3 – Mediation, Circulation and Appropriation of Information from the National Association for Research and Graduate Studies in Information Science (ANCIB). As for the methodology, this study is characterized as bibliographical research, with a quantitative and qualitative approach, of a descriptive level, carried out in three stages. As a result, it was found that: between 2011 and 2021, 346 works were presented within the scope of GT-3 and of these, only 12 deal with school libraries; these were produced by 21 authorships (authors and co-authors) belonging to 5 Brazilian Universities. Thus, it is concluded that: there were few publications on school libraries, given the importance of the topic and researchers are concentrated in a small number of Universities in the South and Southeast regions of the country. However, even in a small amount, the relevance of these publications was verified to expand the discussions and dialogues in favor of the construction of school libraries capable of effectively collaborating in educational environments.
Downloads
References
AZEVEDO, Fernando de et al. Manifesto dos pioneiros da educação nova (1932) e dos educadores (1959). Recife: Fundação Joaquim Nabuco; Editora Massangana, 2010. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me4707.pdf. Acesso em: 22 abr. 2022.
BORTOLIN, Sueli et al. Oralidade, Mediação da Informação e da Literatura na escola.
In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA
INFORMAÇÃO, 16., 2015, João Pessoa, PB. Anais [...]. João Pessoa, PB: Universidade Federal da Paraíba, 2015. Disponível em: http://www.ufpb.br/evento/index.php/enancib2015/enancib2015/paper/viewFile/3013/1047. Acesso em: 09 maio 2022.
CAMPELLO, Bernadete Santos et al. Biblioteca escolar: temas para uma prática pedagógica. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. 64p.
CAPURRO, Rafael. Epistemologia e Ciência da Informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 5., 2003, Belo Horizonte, MG. Anais [...] Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2003. Disponível em: http://www.capurro.de/enancib_p.htm. Acesso em: 27 abr. 2022.
FEDERAÇÃO INTERNACIONAL DE ASSOCIAÇÕES DE BIBLIOTECAS E INSTITUIÇÕES. Diretrizes da IFLA para a biblioteca escolar. 2. ed. 2015. Disponível em: https://www.ifla.org/wp-content/ uploads/ 2019/05/assets/school-libraries-resource-centers/publications/ifla-school-library-guidelines-pt.pdf. Acesso em: 28 abr. 2022
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia científica. 6. ed. ver. amp. São Paulo: Atlas, 2011.
PEREIRA Gleice; CAMPELLO, Bernadete Santos. A colaboração no contexto da função educativa do bibliotecário. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 18., 2017, Marília, SP. Anais [...]. Marília: Universidade Estadual Paulista “Júlio Mesquita”, 2017. Disponível em: http://enancib.marilia.unesp.br/ index.php/XVIII_ENANCIB/ENANCIB/paper/viewFile/160/669 Acesso em: 07 maio 2022.
ROCA, Glòria Durban. Biblioteca escolar hoje: recursos estratégicos para a escola. Porto Alegre: Penso, 2012.
SALA, Fabiana; MILITÃO, Silvio César Nunes. O plano nacional do livro e leitura e suas contribuições para a biblioteca escolar: o caso do município de Anhumas-SP. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 19., 2018, Londrina, PR. Anais [...]. Londrina, PR: Universidade Estadual de Londrina, 2018. Disponível em: http://enancib.marilia.unesp.br/index.php/XIX_ENANCIB/xixenancib/paper/view/1324/1529. Acesso em: 04 maio 2022.
SILVA, Elisabete Costa da; UNGLAUB, Tânia Regina da Rocha. Formação continuada para o letramento informacional. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 20, 2019, Florianópolis, SC. Anais [...]. Florianópolis, SC: Universidade Federal de Santa Catarina, 2019. Disponível em: https://conferencias.ufsc.br/ index.php /enancib/2019/paper/viewPaper/756. Acesso em: 07 maio 2022.
VÁLIO, Else Benetti Marques. Biblioteca escolar: uma visão histórica. Transinformação, [s. l.], v. 2, n. 1, 2012. Disponível em: https://periodicos.puccampinas.edu.br /transinfo/ article/view/1670. Acesso em: 28 abr. 2022
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.