Uma Análise fenomenológica da mediação a partir das perspectivas filosófica (Hegel), social (Marx) e psicológica educacional (Vygotsky)

Authors

  • Heloá Cristina Camargo de Oliveira UEL
  • Oswaldo Francisco de Almeida Júnior PPGCI/UNESP/Marília

DOI:

https://doi.org/10.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023.89214.252-276

Keywords:

Mediação, Mediação da Informação, Fenomenologia

Abstract

Mediation of Information studies and projects have grown in Information Science (IS), already consolidated as a practice and object of the area. Thus, new studies in the scientific field have been developed in the area in an attempt to characterize and diagnose aspects of action and development of mediation in the performance of its professionals. It was identified, however, that a better identification and delimitation of the aspects involved in the concept of information mediation in its application in IC could contribute to these studies, exploring its possibilities and limitations. Phenomenology brings the possibility of finding in the subjectivity exposed in complex realities the objectivity that cannot be separated from the phenomenon, but which, separated from it, does not cease to be an axiom of the established relationship; it characterizes, therefore, a north that aims to explore phenomena without disregarding a phenomenological chain that impacts them. The main objective of this work was then to analyze aspects of the nature of mediation with the help of phenomenology and from the philosophical (Hegel), social (Marx), and educational psychological (Vygotsky) perspectives. It is assumed that these authors allow the vision of mediation from a broader level - from the existence and relationship established with the world and culture. The research, of a qualitative nature, was outlined from bibliographical research and with support and guidelines of the Discursive Textual Analysis method for data analysis. As a result, it was identified that, from the concepts studied, the activity of mediating is anchored in the search for impact on human development, in the immaterial scope of consciousness and the human cognitive process - it carries characteristics of transformation, evolution and/or overcoming, emphasizing the importance of social spaces, appropriation, and material reciprocal or reflective impacts of mediation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Oswaldo Francisco de Almeida Júnior, PPGCI/UNESP/Marília

Professor titular do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI/UNESP/Marília). Professor Associado da Universidade Estadual de Londrina (UEL).

References

ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Leitura, mediação e apropriação da informação. In: SANTOS, Jussara Pereira dos (Org.). A leitura como prática pedagógica na formação do profissional da informação. Rio de Janeiro: Biblioteca Nacional, 2007. v. 1, p. 33-45.
ALMEIDA JÚNIOR, O. F.; BORTOLIN, S. Mediação da informação e da leitura. In: SILVA, Terezinha Elizabeth da (Org.). Interdisciplinaridade e transversalidade em Ciência da Informação. Recife: Néctar, 2008. p. 67-86.
BORTOLIN, S. Mediação oral da literatura: a voz dos bibliotecários lendo ou narrando. 2010. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista de Marília, 2010.
BRAGA, W. D. Mediação e processos de compreensão intersubjetiva das representações sociais do Trabalho. DataGramaZero, Rio de Janeiro, v. 5, n. 3, p. A02, 2004.
COLTRO, A. A fenomenologia: um enfoque metodológico para além da modernidade. Caderno de Pesquisas em Administração, São Paulo, v. 1, n. 11, p. 37-45, 2000. Disponível em: http://pablo.deassis.net.br/wp-content/uploads/fenomenologia_modernidade.pdf. Acesso em: 15 ago. 2019.
DARTIGUES, A. O que é a fenomenologia. 8. ed. São Paulo: Centauro Editora, 2003.
DÍAZ, Carlos. Introduccion a la fenomenologia. Madrid: Ed. Zero, 1973.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 46. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
GALEFFI, D. A. O que é isto – a fenomenologia de Husserl? Ideação, Feira de Santana, n. 5, p. 13-36, jan./jun. 2000.
GALLAGHER, S. Taking stock of phenomenology futures. Southern Journal of Philosophy, Memphis, v. 50, n. 2, 304–318, 2012.
GARCIA, S. R. R. Um estudo do termo mediação na teoria da modificabilidade cognitiva estrutural de Feuerstein à luz da abordagem sócio-histórica de Vygotsky: um estudo teórico. Dissertação. (Mestrado em Psicologia) – Universidade de São Marcos, São Paulo, 2004.
HEGEL, G. W. F. Fenomenologia do Espírito. [1807]. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/pesquisa/DetalheObraForm.do?select_action=&co_obra=2289. Acesso em: 20 set. 2020.
_______. Filosophy of History. Kitchener: Batoche Books, 2001.
HUSSERL, E. A ideia da fenomenologia. 2. ed. Rio de Janeiro: Edições 70, 2008.
_______. The idea of phenomenology. Boston: Kur Academc Pulshs, 1999. Volume VIII
ILHARCO, F. Filosofia da informação: uma introdução como fundação da acção, da comunicação e da decisão. Lisboa: Universidade Católica, 2003.
MARX, K. O Capital: livro 1. [1867]. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/ pesquisa/DetalheObraForm.do?select_action=&co_obra=4360. Acesso em: 21 set. 2020.
______. Para uma crítica da economia política. [1859]. Disponível em: http://www.dominio publico.gov.br/pesquisa/DetalheObraForm.do?select_action=&co_obra=2285. Acesso em: 21 set. 2020.
MARTINS, O. B.; MOSER, A. Conceito de mediação em Vygotsky, Leontiev e Wertsch. Revista Intersaberes, Curitiba, v. 7, n. 13, p. 8-28, 2012.
MORAES, R.; GLIAZZI, M. C. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas facetas. Ciência & Educação, Bauru, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006.
OLIVEIRA, A. L. A negociação cultural: um novo paradigma para a mediação e a apropriação da cultura escrita. 2014. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
OLIVEIRA, G. S.; CUNHA, A. M. O. Breves considerações a respeito da fenomenologia e do método fenomenológico. Cadernos da FUCAMP, Monte Carmelo, v. 7, n. 7, 2008.
OLIVEIRA, H. C. C. A mediação em projetos de incentivo à leitura: a apropriação da informação para construção do conhecimento e do pensamento crítico. 2015. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Marília, 2015.
SCHUTZ, A. S. Phenomenology and Social Relations. Chicago: University of Chicago Press, 1970.
SETZER, V. W. Os meios eletrônicos e a educação: uma visão alternativa. São Paulo: Escrituras, 2001.
SILVA, C. R.; SILVA, L. F.; MARTINS, S. T. F. Marx, ciência e educação: a práxis transformadora como mediação para a produção do conhecimento. Educação e Marxismo, Bauru, v. 1, n. 1, p. 7-18, 2005.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 4. ed. São Paulo: Livraria Martins Fontes, 1991.
ZLATEV, J. Phenomenology and Cognitive Linguistics. In: GALLAGHER, Shaun; SCHMICKING, Dan (Ed.) Handbook on Phenomenology and Cognitive Science. Dordrecht: Springer, 2009. p. 415‐446.

Published

2023-07-26

How to Cite

CAMARGO DE OLIVEIRA, Heloá Cristina; DE ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco. Uma Análise fenomenológica da mediação a partir das perspectivas filosófica (Hegel), social (Marx) e psicológica educacional (Vygotsky). Informação em Pauta, [S. l.], v. 8, n. esp, p. 252–276, 2023. DOI: 10.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023.89214.252-276. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/89214. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Mediação, Circulação e Apropriação da Informação - GT 3 ENANCIB