Letramento científico na EPT: o que nos diz o projeto pol´ítico pedagógico do IFRN

Authors

  • Leonardo Alcântara Alves Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
  • Jackson Pereira de Sousa Kaiser Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i24.60097

Keywords:

Projeto político pedagógico, Educação Profissional, Conhecimento Científico

Abstract

Commonly used in academic productions, the content analysis of documents is the result of an effort by the researcher to find records, facts, speeches or other items that can contribute to his research. This paper presents an analysis of the IFRN's Pedagogical Political Project (PPP), which allows the obtainment of basic foundations of pedagogical and teaching practices for the construction of Scientific Literacy (SL) skills in students. The content analysis was based on Bardin (2011). The results obtained dialogue with authors who discuss SL, such as Santos (2007) and Norris and Phillips (2003) and the factors that must be taken into account for their construction. In addition, it is possible to verify the presence of elements in the document that guide the development of the SL. It is hoped that this work can help teachers who reflect their practice and who seek institutional documents for instruments to improve teaching practice.

Author Biographies

Leonardo Alcântara Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Doutor em Química. Docente do Programa de Pós-graduação em Ensino (UERN/IFRN/UFERSA).

Jackson Pereira de Sousa Kaiser, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Mestre em Ensino. Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

GUBA, E. G.; LINCOLN, Y.S. Effective Evaluation. San Francisco: Jossey-Bass, 1981.

INSTITUTO FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE. Projeto político-pedagógico do IFRN: uma construção coletiva: Documento Base. Natal: IFRN, 2012.

LÜDKE, Menga.; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U., 2012.

NORRIS, Stephen P.; PHILLIPS, Linda M. How literacy in its fundamental sense is central to scientific literacy. Science Education, Hoboken, v. 87, n. 2, p. 224-240, 2003.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 36, p. 474-488, set./dez. 2007.

SILVA, Andressa Hennig; FOSSÁ, Maria Ivete Trevisan. Análise de conteúdo: exemplo de aplicação da técnica para análise de dados qualitativos. Qualitas Revista Eletrônica, Campina Grande, v. 16, n. 1, 2015.

Published

2020-10-19

How to Cite

ALCÂNTARA ALVES, Leonardo; KAISER, Jackson Pereira de Sousa. Letramento científico na EPT: o que nos diz o projeto pol´ítico pedagógico do IFRN. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 24, p. 11–23, 2020. DOI: 10.29148/labor.v1i24.60097. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/60097. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.