THE KNOWLEDGE TO MAKE INFORMED CHOICES AND THE CONSUMER BIOPOLITICAL MANAGEMENT IN CONTEMPORANEITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i21.41267

Keywords:

Financial education, Consumer Subject, Technologies of the Self

Abstract

We examine the way in which financial education, instituted as Public Policy of the Brazilian State by Federal Decree 7.397 / 2010, has been operationalized, paying attention to its effects on the constitution of consumption subjects in the contemporary world. We have selected: I) the testimony of a member of the self-help group known as Anonymous Debtors; II) the test available in a leaflet provided by the Foundation for Consumer Protection and Defense (PROCON); III) the manual of Prevention and treatment of the over-indebtedness edited by the National School of Consumer Protection. The theoretical framework adopted in the research is poststructuralist and of Foucaultian inspiration. The methodology used in the production and analysis of the data involves the operation with notions such as technology of the self, government, risk, among others. The results obtained allowed the mapping of three actions - the narrating, the judging, the mastering - required of the individuals involved in the pedagogical activities promoted by the National Strategy of Financial Education. We could infer that different strategies related to consumer consciousness can be understood as ways of conducting consumer behavior by making them confessional subjects - a way of instrumentalizing them for self-government.

Author Biographies

Andresa Silva da Costa Mutz, Universidade Federal do Rio Grande

Professora do Dep. Interdisciplinar da Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação

Raquel Salcedo Gomes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRgS

Doutora em Linguística Aplicada e Informática na Educação, Professora do Departamento Interdisciplinar da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS.

References

AQUINO, Julio Groppa. A governamentalidade como plataforma analítica para os estudos educacionais: a centralidade da problematização da liberdade. In: Foucault: filosofia & política. BRANCO, Guilherme Castelo; VEIGA-NETO, Alfredo (orgs.) Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011, p. 195-211.

BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadorias. MEDEIROS, Carlos Alberto (trad.). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

BAUMAN, Zygmunt. Vida a crédito: conversas com Citlali Rovirosa-Madrazo. WERNECK, Alexandre (trad.). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, Hubert; RABINOW, Paul. Michel Foucault. Uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.

FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso. Aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. SAMPAIO, Laura Fraga de Almeida (trad.). São Paulo: Edições Loyola, 1996.

GALLO, Sílvio. Do cuidado de si como resistência à biopolítica. In: Foucault: filosofia & política. BRANCO Guilherme Castelo; VEIGA-NETO Alfredo (org.) Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011, p.371-391.

LARROSA, Jorge. Tecnologias do Eu e a Educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu (org). O Sujeito da Educação: Estudos Foucaultianos. Petrópolis: Editora Vozes, 1994, p. 35-86.

LARROSA, Jorge. Pedagogia Profana: danças, piruetas e mascaradas. VEIGA-NETO, Alfredo (trad.). Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

LAZZARATO, Maurizio. O governo das desigualdades: crítica da insegurança neoliberal. SANTOS, Renato Abramowicz (trad.) São Carlos: EdUFSCar, 2011.

LOPES, Maura Corcini. Norma, inclusão e governamentalidade neoliberal. In: Foucault: filosofia & política. BRANCO, Guilherme Castelo; VEIGA-NETO, Alfredo (org.) Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011, p. 283-298.

Miller, Peter. ROSE, Nikolas; Governando o presente: gerenciamento da vida econômica, social e pessoal. VALÉRIO, Paulo Ferreira (trad.). São Paulo: Paulus, 2012.

RAMOS DO Ó, Jorge. Tecnologias de subjetivação no processo histórico de transformação da criança em aluno a partir de finais do século XIX. In: Foucault: filosofia & política. BRANCO Guilherme Castelo; VEIGA-NETO Alfredo (org.) Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011, p.175-194.

ROSE, Nikolas. Governando a alma: a formação do eu privado. In: SILVA, Tomaz T. (org.) Liberdades Reguladas: a pedagogia construtivista e outras formas de governo do eu. Petrópolis: Vozes, 1998.

VEIGA-NETO, Alfredo. Educação e governamentalidade neoliberal: novos dispositivos, novas subjetividades. In: Retratos de Foucault. PORTOCARRERO, Vera; Guilherme Castelo BRANCO (orgs.). Rio de Janeiro: Nau, 2000. p. 179 a 215.

Published

2020-04-20

How to Cite

MUTZ, Andresa Silva da Costa; GOMES, Raquel Salcedo. THE KNOWLEDGE TO MAKE INFORMED CHOICES AND THE CONSUMER BIOPOLITICAL MANAGEMENT IN CONTEMPORANEITY. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 21, p. 48–63, 2020. DOI: 10.29148/labor.v2i21.41267. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/41267. Acesso em: 22 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 18 

You may also start an advanced similarity search for this article.