smart machines and the impact on jobs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i23.44350

Keywords:

Unemployment, Revolution 4.0, Self-Checkout, Supermarkets.

Abstract

The study is part of broader research on the dynamics of the labor market in Natal/RN. However, the analysis developed here is limited to the retail food sector, specifically to supermarkets. The objective is to analyze the impacts not only on the adoption of smart machines (self-checkout terminals) on the work of supermarket cashier operators as well as of labor relations, and also to demarcate their understanding of the Fourth Industrial Revolution. The research has, as a reference period, the year 2018, and it is based on primary and secondary data. These workers' lack of knowledge of the real employment impacts of Revolution 4.0 shows they believe new technologies are not a sparer of living labor, and therefore, will not affect their jobs, let alone cause unemployment.

Author Biography

Francisco José Lima Sales, Universidade Federal do Ceará

 Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2006). Professor na Universidade Federal do Ceará (UFC), lotado no Departamento de Estudos Especializados da Faculdade de Educação (FACED). Membro do Laboratório de Estudos do Trabalho e Qualificação Profissional da UFC (LABOR). Atua no Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, da mesma universidade, no eixo Sociabilidade, Economia Política e Educação, da Linha de Pesquisa Filosofia e Sociologia da Educação.

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Published

2020-06-15

How to Cite

DIAS SALES, Ana Patricia; LIMA SALES, Francisco José. smart machines and the impact on jobs. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 23, p. 76–92, 2020. DOI: 10.29148/labor.v1i23.44350. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/44350. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê

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