The The conception of language in the training of maternal language teachers from the early years of fundamental education:
what do official documents orient?
DOI:
https://doi.org/10.29148/labor.v1i28.62587Keywords:
Language Conception. Curriculum Documents. Native Language Teaching.Abstract
This article deals with the conception of language contemplated in the National Common Curricular Base - BNCC, in the National Curriculum Parameters - PCN, and the orientation of these documents in the teaching of mother tongue. The objective of the research was to identify which language conception is assumed by these documents and what their orientation is in the teaching of mother tongue aimed at the initial years of basic education. The research is qualitative, since the data obtained were analyzed in the light of theoretical conceptions that defend the teaching of the mother tongue from the understanding that language teaching needs to be guided in the perspective of language as interaction; it is documentary because it is a research that has as corpus two documents of curriculum guidance that were analyzed from new perspectives of teaching and learning; and it is bibliographic because it was intertwined by the literature review on the theories that comprise the conception of language that is presented in those documents. As a result, we obtained the understanding that the two documents assume the same conception of language, that is, language as interaction. However, BNCC presents new perspectives on language, expanding the discussion on how it presents itself in the current context, in which it is full of multimodal and multisemiotic texts.
References
BAKHTIN, Mikhail. Diálogo I. A questão do discurso dialógico. In.: BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.
BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Português. Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro02.pdf . Acesso em 12/11/20.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.
Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 12/11/20.
GERALDI, João Wanderley. Portos de passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
GERALDI, João Wanderley. (Org.). Prática da leitura na escola. In: GERALDI, João Wanderley. (Org.). O texto na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Ática, 2006.
VOLOSHINOV. V./BAKHTIN. Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Editora 34, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Labor
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) durante o processo editorial informando que o artigo está em processo de publicação, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).