The Construction of school management with emancipatory, autonomous and participatory characteristics in state schools in Fortaleza-Ce.
DOI:
https://doi.org/10.29148/labor.v1i25.62696Keywords:
School Management, Autonomy, Emancipation, Participation.Abstract
This article is part of a dissertation concluded in 2020, in a postgraduate program in education, as we believe that the dissemination of analyzes and reflections that we develop on emancipation guided by the Adornian perspective, relating to the possibility of building school management, with emancipatory, autonomous and participatory characteristics in state public schools in Fortaleza-Ce. Thus, we bring discussions considering the multiple political-economic, socio-cultural, historical and ideological bourgeois influences, underlying the assumptions that configure the guidelines that currently regulate the set of Brazilian educational policies with a focus on school management. In this context, we seek to highlight the impressions of the subjects, aiming to identify the conception of the members of the management team about emancipation, autonomy and participation. The methodology applied in this work combines bibliographic procedures and a qualitative approach through semi-structured interviews. We obtained as a result the personal and professional convictions and actions of the subjects that are directly or indirectly related to the use of spaces legally established in the current legislation, which favor democratic school management, to act with certain autonomy and emancipation, mobilizing the school community to circumvent limits and overcome challenges. Therefore, we emphasize that despite the difficulties, the subjects put themselves in a posture of struggle and resistance, which significantly contributes to the construction of school management with emancipatory, autonomous and participatory characteristics.
References
______, HORKHEIMER. Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro. J. Zahar, 1985.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Emendas Constitucionais de Revisão. 05/10/1988. Disponível em:http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htAcesso em: 03 jun. 2018
______. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 20/12/1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm Acesso em: 03 jun. 2019.
______. Lei N° 13.005/2014. Plano Nacional de Educação 2014-2024. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014 Acesso em: 03 jun. 2019.
CAMARA, Luciana Dorella. A Educação na Constituição Federal de 1988 como um Direito Social. Direito em Debate – Revista do Departamento de Ciências Jurídicas e Sociais da Unijuí Ano XXII nº 40, jul.-dez. 2013 – ISSN 2176-6622.
CEARÁ. LEI N.º 16.025, DE 30.05.16 (D.O. 01.06.16) Plano Estadual De Educação do Estado do Ceará. (2016/2024). Disponível em: betl.al.ce.gov.br Acesso em 14/03/2020
LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MIRA, Marilia Marques; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Tecnicismo, neotecnicismo e as práticas pedagógicas no cotidiano escolar. Disponível in:http://www.marcelo.sabbatini.com/wpcontent/uploads/downloads/neotecnicismo.pdf Acesso em: 12 Nov. 2018
MIRANDA, Marília Gouvea de. Novo paradigma de conhecimento e políticas educacionais na América Latina. Caderno de Pesquisa, São Paulo, n. 100, p. 37-48, mar. 1997.
OLIVEIRA, Francisca de Fátima Araújo de. A reforma do ensino fundamental: o que mudou na escola? Um estudo sobre a implantação de políticas educacionais em Mossoró, RN (1996/2008) Tese apresentada à Banca Examinadora da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, como exigência parcial para obtenção do título de Doutora em Educação: História, Política, Sociedade, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, sob a orientação do Prof. Dr. José Geraldo Silveira Bueno. São Paulo-SP. 2010
SAVIANI, Demerval. Sistema Nacional de Educação e Plano Nacional de Educação: significado, controvérsias e perspectivas, Campinas, Autores Associados, 2018
SCHULTZ, T. W.. O Capital Humano: investimentos em educação e pesquisa. Tradução de Marco Aurélio de Moura Matos. Rio de Janeiro: Zahar, 1973.
TRAGTENBERG, M. A escola como organização complexa. Revista Espaço Acadêmico, 2(12). 2002. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/40393/21065. Acesso em 02/10/2019
YNAGUITA, Adriana Inácio. As Políticas Educacionais no Brasil nos anos 1990. Faculdade de Filosofia e Ciências – Universidade Estadual Paulista. Disponívelin:https://www.anpae.org.br/simposio2011/cdrom2011/PDFs/trabalhosCompletos/comunicacoesRelatos/0004.pdf.Acesso em 01/10/2019
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) durante o processo editorial informando que o artigo está em processo de publicação, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).